Har tidigare skrivit i en tråd angående brum i Rotel 1090. Detta har idag reducerats till 0 och ingenting pga lite pyssel. Bland annat såg jag till att inte blanda balaserade och obalanserade anslutningar. Osså verkar Nagrefs kablar göra mycket till, för nu är det äntligen tyst, oavsett om jag har jordat eller ej..
Men så fick jag då helt plötsligt tillbaka ett brum i kedjan igen. Denna gång pga Denon 3805. Denna enhet är inte jordad, och när den ansluts till min Tact(som är jordad) så börjar det brumma igen. Brummet inträffar endast när jag låter signalen passera genom 3805, dvs när jag kör hembio. För att få bukt med detta brum måste jag återigen ta bort joden från alla Rotelsteg+ tacten. DÅ blir det tyst igen.
Min fråga är hurvida detta är bra eller ej, dvs att köra allt ojordat. Eller ska man försöka att jorda 3805 via chassiet på något sätt?
Tidigare när jag hade brum i kedjan så plockade jag också bort jorden. Detta fungerade, men gav upphov till att det knäppte till i högtalarna när man rörde sig mycket på heltäckningsmattan. Skulle nästan kunna misstänka statisk elektricitet. Ja vad gör man åt detta? Hur jag än vrider och vänder på det verkar det komma fram problem pga jordens vara eller inte vara.