Bi- wiering varför då?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Grismannen

Bi- wiering varför då?

Inläggav Grismannen » 2005-12-06 23:31

Fråga: Vad vinner man på att Bi-ampa? Har inte greppat det riktigt ordentligt. Om man nu vinner nåt överhuvudtaget. :? Kablarna sitter i samma punkt vid förstärkaren och sedan så delas dom upp till högtalaren? Varför? :?:
Senast redigerad av Grismannen 2005-12-07 19:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-12-06 23:37

Det du tänker på är biwiring, inte biamping (där man kör separata förstärkare för olika register).

Använder man vettiga kablar anser jag att det inte finns några fördelar alls med biwiring.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2005-12-07 11:44

Dennis Brunby hifi rekomenderade min kompis att köra Biwire till "+"(utan brygga) på högtalaren men att köra med bryggan kvar på "-" av någon anledning.. Dom säger att "det blev bättre" själv har jag inte fått lyssna på skillnaden så jag är opartisk.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-12-07 12:33

Brode væl bli ænnu bættre om man har bryggan kvar på både + och -?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-07 12:48

De enda som tjänar något vid biampning är förstärkartillverkare med distributions- och försäljningsled, elbolaget och staten.

Man får inte mer effekt än det svagaste av de två stegen kan lämna i spänning. Därför tjänar man på att istället bryggkoppla stegen om det går.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2005-12-07 12:52

Finns det ingen vinst i att bi-ampa om man alltså flyttar delningsfiltrern till innan förstärkaren. Då hanterar ju vardera förstärkare endast avsett register och man slipper delningsfiltrern i den förstärkta domänen?

Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-07 12:59

wayfarer skrev:Finns det ingen vinst i att bi-ampa om man alltså flyttar delningsfiltrern till innan förstärkaren. Då hanterar ju vardera förstärkare endast avsett register och man slipper delningsfiltrern i den förstärkta domänen?

Magnus
Jo. Det brukar man inte kalla biampning utan aktiv drift. Biampning tror jag bara betyder att man har delat upp registrena i en passiv högtalare på 2 förstärkare.

Största skillnaden ligger i att man inte i varje slutstegskanal förstärker spänningen i hela registret vid aktiv drift. Det är därför man vinner effekt.

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2005-12-07 14:02

Max_Headroom skrev:Brode væl bli ænnu bættre om man har bryggan kvar på både + och -?

opartisk som sagt, men enl, Dennis så skulle +bryggan bort och minus sitta kvar, min kompis provlyssnade sedan hemma och höll med.
(Det var inte ett försäljningsargument i detta fallet, högtalarna var redan valda/inköpta sedan tidigare, (infinity Alpha 50 om jag minns rätt))

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-07 14:17

Att det blev bättre är nog inte så konstigt eftersom kabelresistansen mellan förstärkare och högtalare sänks men varför inte gå ett steg längre och göra samma sak på +terminalerna så att det blir ytterligare lite bättre? :)

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-12-07 19:02

Jax skrev:Det du tänker på är biwiring, inte biamping (där man kör separata förstärkare för olika register).

Använder man vettiga kablar anser jag att det inte finns några fördelar alls med biwiring.

Ja just det det var det jag menade skulle se om ni var med, (host host) : :oops: Tack för svaren om både bi-amp och bi-wiering. :wink:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-12-08 08:49

Martin skrev:Att det blev bättre är nog inte så konstigt eftersom kabelresistansen mellan förstärkare och högtalare sänks men varför inte gå ett steg längre och göra samma sak på +terminalerna så att det blir ytterligare lite bättre? :)

varför inte bara gå upp lite i dimension om resistansen behöver sänkas?

Har väldigt svårt att se varför biwring skulle ge några fördelar. Nån som vet för gärna förklara.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-08 09:18

Här är en artikel som behandlar biwiring:

http://www.sonicdesign.se/biwire.html

Det är rätt märkligt vad lite som har publicerats om detta med vad som egentligen händer vid biwiring. Det är kanske så att audiotidskrifterna inte vill stöta sig med sina annonsörer.... Tyska Stereoplay gjorde en del experiment med just kablar en gång i tiden, det görs det inte längre.... Nu lyfts bara superkablage fram och ju dyrare desto bättre.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-08 12:14

Style skrev:
Martin skrev:Att det blev bättre är nog inte så konstigt eftersom kabelresistansen mellan förstärkare och högtalare sänks men varför inte gå ett steg längre och göra samma sak på +terminalerna så att det blir ytterligare lite bättre? :)

Har väldigt svårt att se varför biwring skulle ge några fördelar. Nån som vet för gärna förklara.
Det är ju förstås ännu ett snäpp bättre än att använda två parallellkopplade längder kablar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-08 23:26

Martin skrev:
Style skrev:

Det är ju förstås ännu ett snäpp bättre än att använda två parallellkopplade längder kablar.

Nja, det är ju en intressant fråga. På ett sätt, jag tror ju egentligen inte att någondera spelar roll, men om man nu skulle tänka sig att man har en 4-ledare till en tvåvägshögtalare. Vilket är bäst, att:

1. koppla två av ledarna till diskanten och två till basen (då slipper man kanske lite överhörning mellan elementen), eller

2. att koppla dem två och två i parallell (då kan man få ner induktansen)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-09 11:50

Svante, om jag nu förstått dig rätt. Vinsten att parallellkoppla kablarna framme vid högtalarna är ju att du får halva kabelpåverkan både vad gäller resistans till hela högtalarens register (och inte bara precis där elementen överlappar, som det blir med äkta biwiring) samt lägre induktans både kabelgeometriskt (om du använder en 4-ledare) och pga parallellkopplingen.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2005-12-27 00:35

Här är en artikel till om bi-wiring........

http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Sco ... Page1.html

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-27 19:38

Tittade som hastigast och analysen ser helt korrekt ut. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-27 21:32

Jag, som författade den första av de två artiklarna (för många år sedan), har fortfarande efter alla är inte varken sett, hört eller förstått på vilket sätt dubbla kablage skulle kunna bidra med någon signifikant förbättring.

Däremot är försämringarna från ett dubbearrangemang lätta att både kartlägga, förstå och i vissa fall även höra (fast felen från bi-wiring är inte alltid så stora som man kunde frukta).

Kan tillägga att potentiella företräden av dubbelkablering blir allt troligare ju lägre dleningsfrekvens som tillgrips. I ett trevägssystem med lägsta delningen vid sisådär 100 Hz kan biwiring faktikt visas förbättra högtalarsystem med extremt impedanssmutsigt baselement. Dock kommer förstås själva basregistret att ha kvar sina problem även efter dubbelkableringen, eftersom baselement me extremt smutsig (amplitudolinjär) impedans även pläga uppvisa olinjär överföringsfunktion (distorsion i folkmun).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Teknikforum