Ragnwald skrev:Har fått problem att gömma undan mina subbar, alltefter antalet ökar.
Det har medfört att de på högra sidan måste peka mot de vänstra och de vänstra pekar mot lyssningsplats.
Frågor:
1. har det någon betydelse hur man vrider lådorna, om samtliga befinner sig mot väggen framför lyssningsplats?
2. Har det någon betydelse om ena sidans lådor är vinklade på annat sätt än den andra sidans lådor? (har inte hunnit fylla hela väggen ännu

)
3. Kan det bli fas- eller tidsfel? (delar vid 80Hz)
Tycker i alla fall att jag upplever skillnad, som jag önskar förklaring till.
Upplevde nåt liknande häromveckan när jag flyttade runt grejerna i mitt lilla lyssningsrum.
Subben kom att stå med öppningen på basreflexröret mot ryggen på min stol där jag sitter och lyssnar. När jag brusmätte frekvenskurvan visade sig basen MINSKA när jag ökade subben.
Subben var en gammal Audio-Pro, en av de första, och den enklaste lösningen blev att sätta i en tvåpolig omkopplare som fasvände högtalarna. När man sitter på huk nära subben och lyssnar, så hör man nu stor skillnad på fasvänd sub och rättvänd. Fasvänt hör man den djupa basen, rättvänt försvinner den.
Det rätta hade troligen varit att placera subben på nåt annat sätt, så att högtalarna i botten hade dominerat, och basreflexröret hade blåst mot bakväggen.
Tror att många moderna subbar idag har fasvändningsknapp.
___
Tidsfel har jag inte kollat. Har min sub till de lägsta frekvenserna, och kör ganska låg volym. Lång våglängd.