Hur påverkar mp3-kodning MasVisgraferna?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Hur påverkar mp3-kodning MasVisgraferna?

Inläggav Svante » 2010-07-02 18:57

Ja, det är förstås en befogad fråga. Kan man ta en mp3-fil och MasVisa den och fortfarande göra produktionen rättvisa? Här kommer några stickprov.

Det blir definitivt skillnader. Jag ser följande:
-Spektrum ser annorlunda ut över 15 kHz. Gissningsvis beror det på att mp3-kodaren ofta helt låter bli att koda något här, utom precis i transienterna.

-Nivån i mp3-filen (RMS-värdet) ligger c:a 0,5 dB lägre än i flacfilen. Detta är nog avsiktligt och behövs för att inte mp3-filen ska bli överstyrd när vågformen ändras lite av kodningen.

Så några saker som mest verkar drabba filerna med låg toppfaktor:

-Histogrammet ändras när toppfaktorn är låg. Framförallt är det vid full utstyrning som mp3-filen faktiskt verkar bli överstyrd, trots nivåsänkningen. Nu händer detta för det mesta när det redan är överstyrt så hemskt allvarligt är det inte.

-MasVis väljer ut en annan del av vågformen om toppfaktorn är låg. Det är egentligen inte särskilt intressant, men en konsekvens av att det finns så många delar där ljudet är starkt och när det blir lite annorlunda så plockas lätt ett annat ställe.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att det går att få en ganska bra uppfattning om produktionen även från en mp3:a, men att beteendet precis intill full utstyrning blir lite annorlunda. Det finns visar också att det fler nackdelar med att styra ut en CD ända upp i taket; när man mp3-kodar filen så låter det sämre eftersom codecen klipper.

mp3-filerna är kodade med lame och parametrarna -b 192 -h .

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Kommentarer?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-02 19:00

Ingen avgörande skillnad vad jag kan se.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-07-02 20:44

Jag tycker det är intressant att nivåerna mellan kanalerna blir utjämnad på mp3 och att vissa låtar verkar få högre crest i mp3 format.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-07-02 22:02

Alexi skrev:Jag tycker det är intressant att nivåerna mellan kanalerna blir utjämnad på mp3 och att vissa låtar verkar få högre crest i mp3 format.

Men nä... Inte blir väl RMS-nivåerna utjämnade? Tittar man noga på exemplen så ligger skillnaden mellan kanalerna kvar exakt (en skiljer 0,01 dB). Och nivån i mp3an har sjunkit med 0,26 dB konsekvent.

Däremot får mp3an på de toppfaktorbegränsade lite högre toppfaktor, och det är ungefär samma mekanism som gör att allpassdetektionen funkar i MasVis.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2010-07-03 00:37

Asså ni gör ju ful-rippar så det bara skriker om det!! =P
Använd en Lame Mp3 encoder som klarar custom line options, sedan skriver ni in "-V0" i custom line fältet...

Bild
Bild

Dvs så här liten ska skillnaden vara mellan Flac och Mp3 V0 om ni har gjort rätt...
Och stöd för Mp3 vore smidigt i Masvis, alla (ivarjefall jag) konverterar ju ändå Mp3 till Wav mest hela tiden för att kunna kolla dom, och då ser ju inte ens folk att det är en Mp3 man använt eftersom man konverterat den till wav!!
Fixar du Mp3 stöd så ser man ju att det är en Mp3 fil ivarjefall..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-07-03 00:53

Hehe, ja det är klart att olika kodare kan göra olika. Och olika inställningar. Men även i din ripp ser histogrammen olika ut, vilket betyder att klippning är ett problem även där. Med dina inställningar så verkar den heller inte sänka nivån, vilket är att be om just sådana problem. De 0,2 dBna headroom som finns på ursprungsinspelningen äts upp och ändå ser histogrammet annorlunda ut i kanterna.

Själv lyssnar jag väldigt sällan på mp3or och det är väl därför mina inställningar är som de är. Jag fastnade vid de där inspelningarna för länge sedan, men kanske ska ta och tänka om. Det blir jobbigt att konvertera allt igen, bara.

PS, du kan väl göra en "save animation" i stället för två separata bilder, så ser man skillnaderna tydligare?

(och som du ser jobbar jag på att kunna använda codecar)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2010-07-03 01:03

Svante skrev:Hehe, ja det är klart att olika kodare kan göra olika. Och olika inställningar. Men även i din ripp ser histogrammen olika ut, vilket betyder att klippning är ett problem även där. Med dina inställningar så verkar den heller inte sänka nivån, vilket är att be om just sådana problem. De 0,2 dBna headroom som finns på ursprungsinspelningen äts upp och ändå ser histogrammet annorlunda ut i kanterna.

Själv lyssnar jag väldigt sällan på mp3or och det är väl därför mina inställningar är som de är. Jag fastnade vid de där inspelningarna för länge sedan, men kanske ska ta och tänka om. Det blir jobbigt att konvertera allt igen, bara.

V0 (Variable Bitrate, 245 kbps genomsnitt) är riktigt trevligt, påverkar knappt frekvensomfånget någonting alls, och jag har då aldrig lyckats höra skillnad mellan en Flac och Mp3 V0 oavsett musikstil, och jag har försökt rätt många gånger, med både högtalare och hörlurar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-07-03 01:16

JB skrev:
Svante skrev:Hehe, ja det är klart att olika kodare kan göra olika. Och olika inställningar. Men även i din ripp ser histogrammen olika ut, vilket betyder att klippning är ett problem även där. Med dina inställningar så verkar den heller inte sänka nivån, vilket är att be om just sådana problem. De 0,2 dBna headroom som finns på ursprungsinspelningen äts upp och ändå ser histogrammet annorlunda ut i kanterna.

V0 (Variable Bitrate, 245 kbps genomsnitt) är riktigt trevligt, påverkar knappt frekvensomfånget någonting alls, och jag har då aldrig lyckats höra skillnad mellan en Flac och Mp3 V0 oavsett musikstil, och jag har försökt rätt många gånger, med både högtalare och hörlurar.

Jo, jag hade ungefär samma "problem" med 192 kbit/s för länge sedan när jag blindtestade. Men numera är ju diskutrymme så billigt att jag avstår från dribblet med snålkodning. Man vet ju aldrig när den där filen dyker upp som det blir jättetydligt på, för att inte tala om placeboeffekten av att man vet att det är snålkodat :D . Jag har visserligen en komplett mp3-kopia av flacsamlingen, men den använder jag bara när det inte är så noga, och övriga familjen vill ha dem till sina telefoner.

Återgå till Teknikforum