Har en "gammal" stationär dator...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Har en "gammal" stationär dator...

Inläggav PeterAkemark » 2010-08-10 10:40

...som jag tänker använda som "mätdator". Det enda som egentligen är gammalt är chassit, i övrigt så är allt tämligen nya saker. Moderkortet är ett ASUS P5KPL/1600 med en dual-core processor(E5400). Kortet har också ett ljudkort inbyggt, byggt omkring ett chip från VIA tech. Ljudkortsdelen är en VT1708B, 2-8 kanaler, s/pdif som kan välja en sampling om antingen 48 eller 96 kHz. Chipet skall enligt uppgift skall kunna sampla upp till 192 kHz med 24 bitar.

Vad som jag har problem med är att få systemet att sampla med 192 eller 96 kHz. När jag använder Tombstone så visar den en samplingsfrekvens om 44.1 kHz som jag naturligtvis kan välja till vilket värde som jag vill. En en loop-back mätning visar hela tiden att en vikning sker omkring 21-22 kHz.

Har letat i mjukvarorna till kortet men inte hittat något som ger möjlighet till ändrad samplingsfrekvens, inte heller har jag hittat något i datorns OS (Ms Xp). Kan någon mer kunnig ge mig något råd, hur/var och med vad kan jag åstadkomma en förändring av samplingsfrekvensen?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-10 10:53

Det kan finnas flera orsaker att det inte funkar.

Win XP (har jag för mig) brukar köra ljudkorten på dess högsta samplingsfrekvens och sampla om till den. Om XP av någon anledning tror att den är 44100 så kommer XP arr köra kortet i 44100 och sampla om de 192000 som kommer från Tombstone och då händer det du beskriver.

En del ljudkort har bara bra tonkurva upp till 20 kHz även om man kör dem i 192 kHz. Det gäller speciellt lite äldre ljudkort.

Vad menar du med att Tombstone visar 44100 Hz? Man kan ändra siffran i inställningsdialogen (Settings|Options)

Menar du med "viker" att du hör vikningsdistorsion?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-08-10 11:07

Såvitt jag vitt är 192 kHz med VT1708 inte möjligt trots att chippet egentligen klarar det.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-08-10 11:26

Svante skrev:Det kan finnas flera orsaker att det inte funkar.

Win XP (har jag för mig) brukar köra ljudkorten på dess högsta samplingsfrekvens och sampla om till den. Om XP av någon anledning tror att den är 44100 så kommer XP arr köra kortet i 44100 och sampla om de 192000 som kommer från Tombstone och då händer det du beskriver.

En del ljudkort har bara bra tonkurva upp till 20 kHz även om man kör dem i 192 kHz. Det gäller speciellt lite äldre ljudkort.

Vad menar du med att Tombstone visar 44100 Hz? Man kan ändra siffran i inställningsdialogen (Settings|Options)

Tack Svante,

Jo, just så, jag kan ändra det som står där vid (Settings|Options). Men oavsätt vad jag skriver så flyttar sig inte -3 dB punkten (i en loop-back mätning) uppåt utan blir kvar omkring 21-22 kHz.
Om jag låter generatorn svepa upp till 48 kHz och anger en samplingsfrekvens om 96 kHz så borde jag ju ha en tämligen rak kurva upp till omkring 40kHz. Det har jag inte utan det uppstår en "notch" omkring 21-22 kHz och sedan så ser kurvan speglad ut där ovanför (den lutar lite mer än före "notchen" beroende på andra begränsningar i utgång/ingångs stegen.

Har jag förstått rätt i att om jag skriver 192000 som samplingsfrekvens under (Settings|Options). Så ställer Tomstone om "kortet" till den frekvensen (vilket inte innebär att frekvenskurvan för den skull är rak till 96 kHz). Sedan manipulerar Xp allt så att det ser ut som allt är gjort med en samplingsfrekvens om 44.1 kHz och jag vet egentligen inte vad jag ser.

Edit: ett inte

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-11 09:50

PeterAkemark skrev:
Svante skrev:Det kan finnas flera orsaker att det inte funkar.

Tack Svante,

Jo, just så, jag kan ändra det som står där vid (Settings|Options). Men oavsätt vad jag skriver så flyttar sig inte -3 dB punkten (i en loop-back mätning) uppåt utan blir kvar omkring 21-22 kHz.
Om jag låter generatorn svepa upp till 48 kHz och anger en samplingsfrekvens om 96 kHz så borde jag ju ha en tämligen rak kurva upp till omkring 40kHz. Det har jag inte utan det uppstår en "notch" omkring 21-22 kHz och sedan så ser kurvan speglad ut där ovanför (den lutar lite mer än före "notchen" beroende på andra begränsningar i utgång/ingångs stegen.

Har jag förstått rätt i att om jag skriver 192000 som samplingsfrekvens under (Settings|Options). Så ställer Tomstone om "kortet" till den frekvensen (vilket inte innebär att frekvenskurvan för den skull är rak till 96 kHz). Sedan manipulerar Xp allt så att det ser ut som allt är gjort med en samplingsfrekvens om 44.1 kHz och jag vet egentligen inte vad jag ser.

Edit: ett inte

Ja, det låter ju onekligen som att ljudkortet i sig går i 44100 Hz och att windows samplar om åt Tombstone som då tror att det sitter ett ljudkort som tar 192 kHz.

Men du missade en fråga: Menar du med "viker" att du hör vikningsdistorsion? Alltså, går frekvensen nedåt igen (ev. med svag styrka) efter att svepet har passerat 20 kHz?

Gör du det så är det alldeles säkert en omsamplare med på vägen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-08-11 14:26

Jag gjorde en mätning på en förstärkare, så jag hade ingen "hörbar" signal. Skall snarast prova med en akustiskt signal oxå och återkommer.

OT: Letade lite efter något kort som skulle fungera lite högre i frekvens än ett ljudkort. Jag kommer ihåg att det i början av 90-talet fanns det rätt många tillverkare av kort med AD/DA system på som gick rätt högt i frekvens (~1MHz) men de hade ofta bara 8 eller 12 bitar upplösning.

Återgå till Teknikforum