...som jag tänker använda som "mätdator". Det enda som egentligen är gammalt är chassit, i övrigt så är allt tämligen nya saker. Moderkortet är ett ASUS P5KPL/1600 med en dual-core processor(E5400). Kortet har också ett ljudkort inbyggt, byggt omkring ett chip från VIA tech. Ljudkortsdelen är en VT1708B, 2-8 kanaler, s/pdif som kan välja en sampling om antingen 48 eller 96 kHz. Chipet skall enligt uppgift skall kunna sampla upp till 192 kHz med 24 bitar.
Vad som jag har problem med är att få systemet att sampla med 192 eller 96 kHz. När jag använder Tombstone så visar den en samplingsfrekvens om 44.1 kHz som jag naturligtvis kan välja till vilket värde som jag vill. En en loop-back mätning visar hela tiden att en vikning sker omkring 21-22 kHz.
Har letat i mjukvarorna till kortet men inte hittat något som ger möjlighet till ändrad samplingsfrekvens, inte heller har jag hittat något i datorns OS (Ms Xp). Kan någon mer kunnig ge mig något råd, hur/var och med vad kan jag åstadkomma en förändring av samplingsfrekvensen?