Justera relativ fas

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Justera relativ fas

Inläggav Harryup » 2010-09-05 22:50

Läste på ett annat forum om en metod att justera fasen mellan 2 register. Personen valde en frekvens mitt i delningen och spelade på ena elementet mätte ljudtryck och kopplade in nästa register och justerade fysiskt registret tills ljudtrycket maximerades.

1. Räcker det att välja en frekvens mitt i delningen då man vill att elementen skall spela i fas över så stort område som möjligt?

2. Kommer man runt det med att välja typ 3 frekvenser per delning?

3. Är det inte en risk att man spelar elementen i fas men 360° ur fas?
Om, går det att undvika och hur?

4. Kan man använda samma metod för att justera in multipla subwoofers så att dom spelar i fas på lyssningsplats?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2010-09-06 08:35

Var det alltså två separata bafflar så att de kunde flyttas i förhållande till varandra? Intressant, särskilt om man kan mäta i flera vinklar och justera så att faslägena stämmer i olika utstrålningsvinklar. Jag skulle föredra att testa flera frekvenser för säkerhets skull!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Justera relativ fas

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-06 09:07

Harryup skrev:3. Är det inte en risk att man spelar elementen i fas men 360° ur fas? Om, går det att undvika och hur?

Det skulle väl vara om man delade vid 20Khz och råkar flytta högfrekventregistret 1,7cm för mycket...

Det gäller som sagt att ha lite förståelse över våglängden också.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-09-07 07:33

Absolut, men när man mäter med exempelvis en XTZ-grunka så blir det faktiskt uppmätta avståndet helt skillet ifrån det fysiska. Så inklusive filter så händer en del med relative faser. Mellan disk ant och melon diffade det ungefär 14cm mot det fysiska.

Mvh/Harry

Återgå till Teknikforum