Udda konrörelser på XTZ bas.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2010-09-09 20:18

Richard skrev:
80-talet skrev:Det enda som är synd, verkar det som, på XTZ 99 W12.18P är att den endast finns i högblank eller valnöt... Mattsvart/vit och 3000kr/st så hade det varit ett givet köp :D

....förutom att den har alldeles för liten lådvolym. Den går inte bråddjupt i denna låda. Därför byggde jag en själv, och ökade volymen till 105 liter.

Då går den djupt på riktigt, utan eq.

En subbas som bara går ned till ca 25 hz ( som xtz 99 w12.18p) är väl ingen riktig subbas.

Har du några bilder på bygget?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-09 20:39

Richard skrev:
80-talet skrev:Det enda som är synd, verkar det som, på XTZ 99 W12.18P är att den endast finns i högblank eller valnöt... Mattsvart/vit och 3000kr/st så hade det varit ett givet köp :D

....förutom att den har alldeles för liten lådvolym. Den går inte bråddjupt i denna låda. Därför byggde jag en själv, och ökade volymen till 105 liter.

En subbas som bara går ned till ca 25 hz ( som xtz 99 w12.18p) är väl ingen riktig subbas.
Ja du, Richard, jag tror inte lådvolymen är alldeles galen. 103 liter utvändigt ger väl kanske 90-95 liter invändigt?

Jag får nog tillstå att två sådanna här XTZ-basmoduler med ett kompetent steg är en alldeles förträfflig lösning och priset är sjukt bra för låda+element i färdigt skick.

Det finns säkert någon som kan räkna på det. Och hur den skulle bete sig som sluten och aktivt kompenserad. Vore kul!

//Spackelmannen
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-09 20:51

fan vilken cool basvideo, man blir verkligen sugen på att skaffa subwoofers
Bikinitider

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2010-09-09 21:04

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

Ja du, Richard, jag tror inte lådvolymen är alldeles galen. 103 liter utvändigt ger väl kanske 90-95 liter invändigt?

Jag får nog tillstå att två sådanna här XTZ-basmoduler med ett kompetent steg är en alldeles förträfflig lösning och priset är sjukt bra för låda+element i färdigt skick.

Det finns säkert någon som kan räkna på det. Och hur den skulle bete sig som sluten och aktivt kompenserad. Vore kul!

//Spackelmannen

Håller med Spackelmannen!
Har 5 st sådana som jag har fyllt med mer dämpmaterial och kör slutet!
Infra till rea-pris :wink:

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-09-10 15:46

Jag hittade lite prylar på Ebay.
Två stycken Peerless XLS10" 830452 för 1 568 kr (inklusive frakt) från England:
http://viewitem.eim.ebay.se/2X_Peerless ... 98893/item

Eftersom jag har en Mac kan jag inte simulera dessa i Basta och undrar ifall någon kan göra det åt mig?
Jag önskar ha fullt ös ner till 20Hz och gärna en bit till. Går det med dessa om man sätter dem i var sin portad låda?
Storlek på kabinetten spelar (nästan) ingen roll.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-09-27 00:12

Jag försökte först skapa en ny tråd på forumet med möjlighet till omröstning, men jag fick konstanta felmeddelanden när jag tryckte "skicka". Så istället klistrar jag in det jag tänkte skriva i den nya tråden här.
----------------------------------------------------------

God dag gott folk,

Jag kommer att få in en klumpsumma på kontot imorgon och efter att snabbt ha budgetplanerat ser jag nu att det kommer bli ganska bra med pengar över på kontot. Detta är såklart kul eftersom jag som student aldrig har pengar till annat än några öl och mat på bordet.

Jäklar, nu har jag faktiskt råd att köpa saker är min spontana reaktion och jag står nu inför ett svårt val som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Idé nummer ett
Bygga två stycken basmoduler och använda Peerless XXLS 12" som element:
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=29

Enligt Basta så ser den ut att trivas bra i en portad låda på 40 liter och en avstämning på 20Hz. (om ni har tips på beprövade portade konstruktioner med detta element så hojta till!)

Idé nummer två
Bygga fyra stycken slutna Mupps och använda som bakkanaler (två per kanal) och börja köra 4.0 surround. (ingen LFE, ingen Center).

Jag lyssnar konstant på musik när jag är hemma och tittar på en hel del film om jag är ledig på förmiddagarna när grannarna jobbar.

Så till frågan
Vad skulle ni bygga?
Ni som redan har uppgraderat er från 2.0 stereo; vad gav mest upplevelsemässigt? Bra bastryck och djup ner till 20Hz, eller ljud runt huvudet?

Jag har aldrig tidigare levt med vare sig bra basmoduler eller bra surround och jag tror att båda förslagen kommer att göra mig nöjd. Jag har bara råd att genomföra ett av byggena. Mupparna innebär mer snickeri, men basmodulerna blir dyrare eftersom jag även kommer behöva köpa en separat förstärkare att driva dem med.

Idag lyssnar jag på musik i ett 18,5kvm stort vardagsrum som jag har akustikbehandlat så att det låter helt okej sätt ned till 400Hz.
Har dock ingen basabsorption, och de mest påtagliga noderna i rummet sittandes i soffan är följande:
31Hz, 94Hz, 110Hz och 156Hz.

Musik och filmljud spelas idag upp på följande sätt:
MacBook> E-MU 0404 USB> Onkyo TX-SR608> Bi-Ampade B&W DM683:or

Mvh...
/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Föregående

Återgå till Teknikforum