Mäta dist på bas

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
luminous

Mäta dist på bas

Inläggav luminous » 2005-03-27 20:51

Jo jag har försökt leka lite med distmätningar på min subwoofer, nu undrar jag om någon vet hur stort problem rummets stående vågor utgör vid mätningen?

Jag har märkt mängden dist påverkas av mätavståndet, och det känns rimligt att anta att stående vågor antingen förstärker eller försvagar grundtonen så att mätningen påverkas. Om man mäter jättenära elementet borde man väl slippa det problemet, men då får jag högre distvärden och jag litar inte riktigt på att min lilla panasonic kondensator plupp-mikrofon klarar av ljudtrycket. Vad kan en dylik mikrofon klara månne?

/Viktor

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-29 02:38

Bäst brukar vara att placera subwoofern så mitt i rummet som möjligt. Sen kör man med närfältsmäting också givetvis. Då kan man få ganska relevanta mätdata. Mikrofonen måste förstås var tillräckligt lågdistorderande vid det aktuella ljudtrycket.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-29 10:12

Ingvar du har, tror jag, ett flertag gånger tidigare skrivit om deformerade ljudvågor (observera citations-lösheten) och att du bl.a. mäter känslighet på ett avstånd längre än 1 meter.

Hur förhåller sig distortionen till avståndet och dina påstådda ( :lol: !) deformerade ljudvågor?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-03-30 21:05

Okej! Jag kan ju alltid bära ut åbäket på balkongen. :) Men det är ju svårt att veta vad mikrofonen klarar...

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-03-30 22:38

Som när vi mätte på ett 15" -element här hemma, matade in
rätt mycket volt vid 16hz, det va scary scary att se elementet
fladdra så galet mycket.

Det är hiskeliga ljudtrycksnivåer en 2-5cm från membranet.
NN

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-04-03 17:51

hmm så otroligt hiskeliga är dom väl knappast vid 16Hz :)

Jag tror aldrig att jag såg mätningarna på det elementet, la du ut dom i en tråd NN? Eller feghåller du på JBL materialet? :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-04 17:25

EngelholmAudio skrev:Ingvar du har, tror jag, ett flertag gånger tidigare skrivit om deformerade ljudvågor (observera citations-lösheten) och att du bl.a. mäter känslighet på ett avstånd längre än 1 meter.

Hur förhåller sig distortionen till avståndet och dina påstådda ( :lol: !) deformerade ljudvågor?

Jag mäter nästan alltid på precis 3 meters avstånd (i massor av olika vinklar) för att korrekt kunna bedöma integration mellan element och inverkan av baffelstöd. Undantagsvis mäter jag på lite kortare avstånd när det gäller mycket små högtalare, i synnerhet om de är avsedda att avlyssnar på kortare distans.

Distorsion som funktion av ljudets gångväg behöver man inte bekymmra sig över alls, i verje fall inte när vi talar om kortare avstånd än sisådär 10 meter.

Signifikans av vågutbredningen H-projicerade kurvatur (i tidsdimensionen) är en tredje, oberoende, faktor, som därför inte berörs av det ovanstånende resonemanget. Men viktigt är det, om man vill ha en perfekt ljudbildsprojicerande högtalare.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-04 18:06

lazyworm skrev:hmm så otroligt hiskeliga är dom väl knappast vid 16Hz :)

Jag tror aldrig att jag såg mätningarna på det elementet, la du ut dom i en tråd NN? Eller feghåller du på JBL materialet? :)

Isidor la ut dom mätningarna i auroratråden tror jag,
sök upp sidan..

vaför skulle jag feghålla, såg ju mycket bättre ut än dina
15" -element :lol:
NN

Återgå till Teknikforum