Ojoj nu lärde man sig nåt nytt igen..

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-04 19:54

IngOehman skrev:Om man tänker sig att målet är att inte injicera några vibrationer i golvet på mekanisk väg, men att tillåta golvet vibrera i korrelation med det i rummet tillstädesvarande ljudtrycket, så måste man hålla ordning på vilka komponenter som är "rätt" och vilka som är "fel".

Man borde väl kunna få koll på skillnaden genom att lyfta på högtalaren en cm och köra ett svep med accelerometern på golvet, och sedan släppa ner högtalaren, med fötterna (de egna alltså) på samma ställe och ta ett nytt svep. Sen kan man ta ett tredje svep med högtalaren på plats men fötterna (fortfarande de egna) bortflyttade så att inte fotdämpningen inte var väsentlig.

Eller?

Är den där luftburna excitationen verkligen så stor i sammanhanget?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-04 23:28

1. Det kan den definitivt vara! Den domierar inte sällan över den stomburna vibrationsöverföringen. Golv är storytiga ting nämligen, så de kopplar prima till luften, och vice versa. :wink:

I Lahäll är det som känns i golvet när man uppehåller sig på andra raden faktiskt uteslutande* akustiskt överförda vibrationer, och dom är rätt signifikanta. Folk frågar inte sällan om jag har en skakare i golvet...

2. Att lyfta högtalaren någon cm och köra ett svep är en utmärkt metod för att skilja mellan rätt och fel vibrationer. Gör man så blir man i regel varse att det är riktigt svårt att skilja den 1 cm lyfta högtalaren från samma högtalare placerad på SD-fötter. :P

Vh, iö

*Med detta menar jag att allt som inte är akustiskt överfört faktiskt är omätbart/osynligt när man kör med samma skala.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-05 00:10

IngOehman skrev:2. Att lyfta högtalaren någon cm och köra ett svep är en utmärkt metod för att skilja mellan rätt och fel vibrationer. Gör man så blir man i regel varse att det är riktigt svårt att skilja den 1 cm lyfta högtalaren från samma högtalare placerad på SD-fötter.

Men att lyfta högtalaren... fortfarande har den en kontakt mot golv. Genom dig som håller i den.

Oavsett hur man testar måste man fundera på vad det är man testar. Även en högtalare hängande fritt i luften har ju koppling till objektet (genom luften).

/ B

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-05 09:13

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:2. Att lyfta högtalaren någon cm och köra ett svep är en utmärkt metod för att skilja mellan rätt och fel vibrationer. Gör man så blir man i regel varse att det är riktigt svårt att skilja den 1 cm lyfta högtalaren från samma högtalare placerad på SD-fötter.

Men att lyfta högtalaren... fortfarande har den en kontakt mot golv. Genom dig som håller i den./ B
Precis och vissa dagar känner jag mig som en kudde, andra som en spike... :wink:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-05 15:55

Bill50x skrev:

Men att lyfta högtalaren... fortfarande har den en kontakt mot golv. Genom dig som håller i den.

Oavsett hur man testar måste man fundera på vad det är man testar. Även en högtalare hängande fritt i luften har ju koppling till objektet (genom luften).

/ B

Sant!

Men irrelevant när man sätter allt i proportion. Gjorde därför förenklingen utan att skämmas. :wink:

Vh, iö

Eller förresten! Det var ju Svante som gjorde den (först)!
Men skämdes :oops: gjorde jag hur som helst inte. :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Teknikforum