Fråga till IÖ:Hur mycket dämpning i baslåda?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Fråga till IÖ:Hur mycket dämpning i baslåda?

Inläggav David_A » 2005-04-09 20:59

Som jag tidigare skrivit under DIY så har jag lite funderingar angånde dämpningen i mina baslådor.
Tänkte ställa en liten allmän fråga här också, och mest riktad till IÖ.
Jag använder Ino W104 elementen, och har till dessa 50 liter volym per bas. I dom har jag just nu ca 50% rockwool placerad i övre delen av lådan, det mesta bakom elementen. Ingen dämpning bakom eller på sidorna av porten. Dämpningen ligger som närmast ca 5cm ifrån portens överkant.
Frågan är om det finns anledning att testa med mindre dämpning, eller är 50% en gyllene regel som man inte bör frångå?
Vidare undrar jag vad som är viktigast att tänka på när man placerar ut dämpningen i lådan?
Senast redigerad av David_A 2005-04-11 08:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-04-10 10:27

Personligen har jag aldrig så mycket som halva lådan fylld med dämpning (så länge det inte är en sluten låda) och tycker således att det är lite väl mycket. Men det skulle vara intressant ifall du testar och ser hur du upplever basen ifall du klär väggarna med 5cm tjocklek förutom just nere runt basreflexmynningen.
Har du satt porten vid ett rekomenderat läge? För det kan skilja sig lite beroende på var man sätter den rackaren

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-10 16:57

:wink:

Shit vad vi har många frågor om "dämpmaterial" och avkylande
material osv osv.. i olika lådor, jag skickade lite länkar i denna tråd;

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=5950

:D
NN

Återgå till Teknikforum