Hur påverkar en PEQ spridningen/energin off-axis?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Hur påverkar en PEQ spridningen/energin off-axis?

Inläggav Fjonkalicious » 2010-11-10 22:33

Om man använder sig av en PEQ och förändrar energin i något område, låt säga diskantområdet.

Detta måste väl också påverka spridningen och energin off-axis? Det kan ju såklart både vara positivt och negativt. Ponera att man har diskant med något dålig spridning från början som man tar ned några decibel. Vad händer då med ljudbild/sweetspot/placering i rummet i förhållande till den förändring man gör?

Ursäktar om detta är en något novis och korkad fråga... den bara kom till mig när jag läste att många kör med PEQ.

Såklart kan man ju säga att det inte påverkar mer än ett vanligt delningsfilter. Men vad som fick mig att tänka på det var om man applicerar det på toppar med redan färdiga flter?

Blir jakten på den perfekta frekvensgången i sweetspot ett misstag när man inte ser till övriga lyssningspositioner?

Såklart vore den enkla lösningen att ha högtalare med god spridning, alla har ju inte det och alla högtalare är ju inte konstruerade så, vad jag förstår.

Tacksam för fritt spånande och utredningar kring detta.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-10 22:38

Beror väl på vilken Q-inställning du har i ingreppspunkten.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-11-10 22:43

Ingen elektrisk påverkan påverkar spridningsmönstret för en färdig högtalare. Undantaget är delningsfilter, eller om man på något annat sätt matar flera högtalarelement med signaler som påverkas olika av Eqn.

Möjligen kan man minska spridningsrelaterade problem genom att dämpa de frekvenser där det förekommer, men då får man ju också ett tonkurveingrepp som inte är så kul.

Så: spridningsproblem åtgärdas helst akustiskt, alltså i högtalarens (mekaniska) utformning. Eller i delningsfiltret, då.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-11-10 22:47

Jag menar inte att det påverkar spridningsmönstret utan snarare energin och frekvensgången off axis. Den bör väl sänkas/höjas i någorlunda samma grad som on-axis?

Utifrån det resonemanget så menar jag att högtalarnas totala ljudbild blir kanske mer påverkat än man tror?

Kanske förklarar korkat vad jag menar? :oops:

@Ragnwald: Oavsett Q-värde så borde det väl ändå påverka energin off-axis?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-10 23:00

Dom flesta använder väll peq för att ta ner energin i en eller två rumsnoder i basen. Det har inte jag upplevt några problem med.

Om man däremot har en högtalare som har en konstig frekvensgång och man eqar så att man får det spikrakt i sweetspot 20-20kHz för att man vill ha det så av någon anledning så ställer man till med massor med problem. Var av endel är märkbara i sweetspot andra på andra platser i rummet.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-11 00:30

Vad spelar det för roll hur kurvan är utan för sweetspot?
Att man vill ha en så bred sweetspot som möjligt kan jag förstå, men att få en bra kurva i hela rummet borde ju rimligen vara omöjligt!?
Med hänsyn tagen till reflexioner och högre frekvensers riktningsbenägenhet, eller vad man ska kalla det!? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-11 00:38

peetwa skrev:Dom flesta använder väll peq för att ta ner energin i en eller två rumsnoder i basen. Det har inte jag upplevt några problem med.

Om man däremot har en högtalare som har en konstig frekvensgång och man eqar så att man får det spikrakt i sweetspot 20-20kHz för att man vill ha det så av någon anledning så ställer man till med massor med problem. Var av endel är märkbara i sweetspot andra på andra platser i rummet.

Massor med problem tyder på en gravt ointelligent hantering av eq'n.
Personligen tycker jag att det är extremt överdrivet och något av en vandringssägen. Klart är att det blir förändrat, men man equar ju inte så man skaffar sig massor med problem. Man equar så att man undviker problem. Gör man FEL så får man problem. Gör man rätt så kan det ju finnas prioriteringar som gör att man väljer att göra så.
Sen är ju spikrakt ett problem i sig eftersom man inte vill ha det i hemmiljö.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-11 00:42

Kom just på en sak att eq riktig peq som samtidigt är elektroniskt delningsfilter kan justera båda fas och delay för dom olika registren och därför kan påverka spridningen rejält. När man får de olika registren att spela i fas och tid så slipper man väldigt mycket av beaming.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-11-11 03:40

Kapar tråden lite.

Det jag misstänker kan bli ett problem är ju att du justerar ner nivån på direktljudet när det är det reflekteradeljudet som är problemet.

Är säkert inte så långt ifrån vad Filip också funderar över.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-11-11 06:58

Eq är en metod man tar till när man inte kan akustikbehandla av någon anledning, rätt använd så ska det bli bättre än innan, oavsett vad man kompenserat, blir det totalt sett inte bättre ska man göra om eller koppla ur den. Man kan inte bara gå på mätningar utan man måste lyssna och kompromissa sig till en vettig inställning, spridningen påverkas inte av eqande före filtret, men energin off axis påverkas, och har man orolig akustik kan det kanske låta bättre med lite dämpning , men det viktigaste är att alltid lyssna på totalresultatet oavsett, man måste kompromissa och det är där svårigheten ligger. För det mesta (och flesta) kan en eq förbättra ljudet, för de som kan göra fysiska korrigeringar är de dock alltid att föredra, men som sagt de flesta kan inte fixa rum o högtalare helt fritt utan når något stop där o då tar man en eq och kan komma lite längre.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-11 09:53

Harryup skrev:
peetwa skrev:Dom flesta använder väll peq för att ta ner energin i en eller två rumsnoder i basen. Det har inte jag upplevt några problem med.

Massor med problem tyder på en gravt ointelligent hantering av eq'n.
Personligen tycker jag att det är extremt överdrivet och något av en vandringssägen. Klart är att det blir förändrat, men man equar ju inte så man skaffar sig massor med problem. Man equar så att man undviker problem. Gör man FEL så får man problem. Gör man rätt så kan det ju finnas prioriteringar som gör att man väljer att göra så.
Sen är ju spikrakt ett problem i sig eftersom man inte vill ha det i hemmiljö.

mvh/Harryup

Massor av problem uppstår väll kanske för att man använder eq´n till fel saker. Till exempel att rätta till en konstig frekvensgång på en högtalare som jag skrev i exemplet ovan. Hur vida det är en vandringssägen eller inte men jag har sett mätningar där man mäter på olika platser i kontrollrummet på en studio och ser hur det mäter där om ljuteknikern får eq:a så det blir perfekt i lyssningsstolen. Ja du kan ju tänka dig själv hur det ser ut och hur naturlig efterklangen blir längre bak i rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-11 20:27

Med närfältslyssning så kanske teknikern uppnår precis det han vill uppnå och den som ser problem längre bak i rummet har kanske helt andra prioriteringar. Så detta går inte att extrapolera som fel i ett vardagsrum.
Så, man kan alltid ställa till saker om man gör fel. Ställ upp högtalarna för nära bakvägg, för långt ut etc allt påverkar.

Men testa istället själv att justera så märker du att man justerar inte så att allt blir fel och man är nöjd ändå. Så massor med problem ser jag som en vandringssägen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-11 20:31

Harryup skrev:Med närfältslyssning så kanske teknikern uppnår precis det han vill uppnå och den som ser problem längre bak i rummet har kanske helt andra prioriteringar. Så detta går inte att extrapolera som fel i ett vardagsrum.
Så, man kan alltid ställa till saker om man gör fel. Ställ upp högtalarna för nära bakvägg, för långt ut etc allt påverkar.

Men testa istället själv att justera så märker du att man justerar inte så att allt blir fel och man är nöjd ändå. Så massor med problem ser jag som en vandringssägen.

mvh/Harryup

Ok, då misstänker jag att skillnader i klang mellan direktljud och reflekterat ljud inte heller är ett problem i sammanhanget för din del.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-11 22:45

Jag närfältslyssnar inte.
Har inte samma syfte som i en studio.
Dessutom fick jag definitionen på en studio av en känd ljudtekniker för nån vecka sen.
Ett skrivbord, en bärbar dator, 2 små högtalare en subb på golvet är allt som behövs. Sen om det är i ett vardagsrum, hotellrum spelar absolut ingen roll, alla effekter som behövs finns som plugin.

Hemma har jag andra behov.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-12 00:45

Ok, då misstänker jag att skillnader i klang mellan direktljud och reflekterat ljud inte heller är ett problem i sammanhanget för din del.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-12 09:39

peetwa skrev:Ok, då misstänker jag att skillnader i klang mellan direktljud och reflekterat ljud inte heller är ett problem i sammanhanget för din del.

Nja, det skulle jag inte säga. Men det är ju inte därför jag har en peq, med den jagar jag resonanser och amplituder mellan registren. Akustiken i övrigt får man fixa i rummet. Men allt kräver sin balans och jag ser inget motsatsförhållande mellan peq - möjligheten till en bättre återgivning. Ser heller inget strikt samband mellan jämn direktivitet och bästa möjliga återgivning. Vad som sen är teoretisk önskvärt skiljer sig ju ganska ofta mot vad som är praktiskt möjligt.
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-12 11:26

Harryup skrev:
peetwa skrev:Ok, då misstänker jag att skillnader i klang mellan direktljud och reflekterat ljud inte heller är ett problem i sammanhanget för din del.

Nja, det skulle jag inte säga. Men det är ju inte därför jag har en peq, med den jagar jag resonanser och amplituder mellan registren. Akustiken i övrigt får man fixa i rummet. Men allt kräver sin balans och jag ser inget motsatsförhållande mellan peq - möjligheten till en bättre återgivning. Ser heller inget strikt samband mellan jämn direktivitet och bästa möjliga återgivning. Vad som sen är teoretisk önskvärt skiljer sig ju ganska ofta mot vad som är praktiskt möjligt.
Mvh/Harryup

det går väl helt på tvärsen mot studier, högtalare med direktivitet som är hej å hå brukar inte anses ge god återgivning
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-12 12:07

+1

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-12 23:46

celef skrev:
Harryup skrev:

Mvh/Harryup

det går väl helt på tvärsen mot studier, högtalare med direktivitet som är hej å hå brukar inte anses ge god återgivning

Quad? En högtalare kan ju vara riktad men ändå prestera bra, men sweetspot blir ju väsentligt mindre.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-13 00:00

Harryup skrev:
celef skrev:
Harryup skrev:

Mvh/Harryup

Quad? En högtalare kan ju vara riktad men ändå prestera bra, men sweetspot blir ju väsentligt mindre.

mvh/Harryup

Hmm, då måste du nog förklara vad du menar med jämn direktivitet.
Och anser du att Quad har jämn eller ojämn direktivitet?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-13 00:28

Stryk direktivitet.
Menar jämn frekvensgång där det finns nån. Sen har den ju knappt något utanför tandläkarstolen.
Quad är ju exempel på en högt rankad högtalare som inte sprider så särskilt väl i rummet. Har ju alltid betecknats som one-man-speaker.
mvh/Harryup

Återgå till Teknikforum