Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Dom flesta använder väll peq för att ta ner energin i en eller två rumsnoder i basen. Det har inte jag upplevt några problem med.
Om man däremot har en högtalare som har en konstig frekvensgång och man eqar så att man får det spikrakt i sweetspot 20-20kHz för att man vill ha det så av någon anledning så ställer man till med massor med problem. Var av endel är märkbara i sweetspot andra på andra platser i rummet.
Harryup skrev:peetwa skrev:Dom flesta använder väll peq för att ta ner energin i en eller två rumsnoder i basen. Det har inte jag upplevt några problem med.
Om man däremot har en högtalare som har en konstig frekvensgång och man eqar så att man får det spikrakt i sweetspot 20-20kHz för att man vill ha det så av någon anledning så ställer man till med massor med problem. Var av endel är märkbara i sweetspot andra på andra platser i rummet.
Massor med problem tyder på en gravt ointelligent hantering av eq'n.
Personligen tycker jag att det är extremt överdrivet och något av en vandringssägen. Klart är att det blir förändrat, men man equar ju inte så man skaffar sig massor med problem. Man equar så att man undviker problem. Gör man FEL så får man problem. Gör man rätt så kan det ju finnas prioriteringar som gör att man väljer att göra så.
Sen är ju spikrakt ett problem i sig eftersom man inte vill ha det i hemmiljö.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Med närfältslyssning så kanske teknikern uppnår precis det han vill uppnå och den som ser problem längre bak i rummet har kanske helt andra prioriteringar. Så detta går inte att extrapolera som fel i ett vardagsrum.
Så, man kan alltid ställa till saker om man gör fel. Ställ upp högtalarna för nära bakvägg, för långt ut etc allt påverkar.
Men testa istället själv att justera så märker du att man justerar inte så att allt blir fel och man är nöjd ändå. Så massor med problem ser jag som en vandringssägen.
mvh/Harryup
peetwa skrev:Ok, då misstänker jag att skillnader i klang mellan direktljud och reflekterat ljud inte heller är ett problem i sammanhanget för din del.
Harryup skrev:peetwa skrev:Ok, då misstänker jag att skillnader i klang mellan direktljud och reflekterat ljud inte heller är ett problem i sammanhanget för din del.
Nja, det skulle jag inte säga. Men det är ju inte därför jag har en peq, med den jagar jag resonanser och amplituder mellan registren. Akustiken i övrigt får man fixa i rummet. Men allt kräver sin balans och jag ser inget motsatsförhållande mellan peq - möjligheten till en bättre återgivning. Ser heller inget strikt samband mellan jämn direktivitet och bästa möjliga återgivning. Vad som sen är teoretisk önskvärt skiljer sig ju ganska ofta mot vad som är praktiskt möjligt.
Mvh/Harryup
celef skrev:Harryup skrev:peetwa skrev:Ok, då misstänker jag att skillnader i klang mellan direktljud och reflekterat ljud inte heller är ett problem i sammanhanget för din del.
Nja, det skulle jag inte säga. Men det är ju inte därför jag har en peq, med den jagar jag resonanser och amplituder mellan registren. Akustiken i övrigt får man fixa i rummet. Men allt kräver sin balans och jag ser inget motsatsförhållande mellan peq - möjligheten till en bättre återgivning. Ser heller inget strikt samband mellan jämn direktivitet och bästa möjliga återgivning. Vad som sen är teoretisk önskvärt skiljer sig ju ganska ofta mot vad som är praktiskt möjligt.
Mvh/Harryup
det går väl helt på tvärsen mot studier, högtalare med direktivitet som är hej å hå brukar inte anses ge god återgivning
Harryup skrev:celef skrev:Harryup skrev:peetwa skrev:Ok, då misstänker jag att skillnader i klang mellan direktljud och reflekterat ljud inte heller är ett problem i sammanhanget för din del.
Mvh/Harryup
det går väl helt på tvärsen mot studier, högtalare med direktivitet som är hej å hå brukar inte anses ge god återgivning
Quad? En högtalare kan ju vara riktad men ändå prestera bra, men sweetspot blir ju väsentligt mindre.
mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster