Har jag månne celebert besök, av herr Placebo!!??
Lördag: Köpte ett par begagnade piP (enl. uppgift byggda 2007). Kopplade upp dem hemma, tyckte de var lite hissade i övre mellanregister och diskant samt klenare än förväntat i basområdet.
(Öronen var nog visserligen lite trötta efter vägljud från två timmars bilkörning m dubbdäck men ändå.)
Söndag t.o.m. fredag:
Lyssning mestadels vid tv-tittande, kanske ett par tre låtar nån kväll när lilleman kommit i säng. Fortfarande inte särskilt imponerad
Lördag: Plockar loss baselementet för att kika inuti lådan.
Fram med lödkolv, nya kablar, krympslang, tätningslist mm.
Efter några timmar är det riktigt snyggt
Kopplar åter in dem och -MAMMA! Där fanns den, -basen! Dessutom var balansen mellan bas/diskant som den skulle, eller i alla fall betyyyydligt bättre!
Nu till frågan: Är detta upplevda tillvänjning och placebo!? För inte kan väl det bli såå stor skillnad med lite tätningslist? Jag trodde nog att den skillnaden var i princip teoretisk.
Hur viktig är egentligen en tät låda i en basreflexkostruktion? Jag menar, det är ju inte precis fritt flöde för luften som vill ta sig ut runt element och terminal, även om tätningslisten saknas.
/ Kristian
P.S.Värt att notera är att jag inte nödvändigtvis har haft volymratten i samma läge hela tiden, (men den har heller inte succesivt flyttats medurs). Jag tycker ändå inte att jag kan bortse från den stora förändring jag upplever före/efter tätning av lådan. Självklart är det helt subjektiva upplevelser som beskrivs ovan. D.S.