av PeterAkemark » 2010-11-23 15:07
Hej igen, har varit borta ett tag men har nu läst trådarna. Kul att det går framåt. Att trycka in konen brukar jag också göra men det är först efter att jag användt metoden med en sinus-signal vid avstämningsfrekvensen och tätat alla läckor. Att sedan trycka in konen i en basreflexlåda (med öppen tunnel) och sedan med konen intryckt täta tunneln med lämpligt kork (gummi mod. större och röd) och därefter släppa konen och se hur den beter sig. Jag bruka ta en voltmeter(analog) och ansluta över talspolen. Om konen rör sig så blir det ett utslag på voltmetern. Den tid det tar för konen att komma till noll-läge igen kan ses som en kvalitetsindikation på konstruktionens täthet, ju längre tid desto tätare konstruktion. Det ultimata är naturligtvis att konen förblir intryckt och därmed inte rör sig och ingen spänning kan avläsas på voltmetern. Jag har nog aldrig haft någon låda som varit så tät emellertid. Mycket av det läckage som finns kvar är, eller åtminstone var tidigare, läckage genom elementkant/kon och framför allt damkåpan.