Ragnwald skrev:Kan du förklara för oss vad dämpfaktor och utgångsimpedans är för någonting?
Det Peter min ljudguru sagt till mig är att dämpfactorn är hur bra kontroll förstärkarn har på högtalarn och är viktigt för att kunna spela högt med kontroll han sa även att det det skiljer mellan klass a-b steg och rör steg för dom jobbar på olika sätt
sedan när jag själv prövat mitt rb 1090 mot rotels klass d 1092 mot varandra var det enorm fördel 1090 gemtemot 1092 i alla områden och även kontroll även fast 1092 är specad högre på uteffekt och den har väl en dämpfactor på 400-500 och efter som skillnaden var så påtaglig
och att även dom nyaste rotel stegen fått bättre dämpfactor så har jag aldrig tvekat på att dämpfactor är viktigt.
Och jag ska låna eller köpa ett behringer steg och prova om det är så bra som ni säger jag har ju mina gamla 1090 som reference och till gång
att skifta imellan som sagt så ska det bli kul och se om behringer har kraft i botten vilket min lilla erfarenhet är att många pa steg saknar nu
ska det ju även på pekas att jag gillar bas men som sagt det ska vara bra bas ingen godstågs bas om det nu inte är det på inspleningen.
utgångsimpedansen har jag ingen koll på alls
Peter som jag skriver om är en av huvudkillarna på digital design
det är dom som spelar högst i världen i billjud och hans ord litar jag faktiskt på han har enorm kompetens när det gäller ljud och har sällan
fel även fast dom flesta här säger att dämpfactor är oviktigt men nu tjatat om detta