Integrerad förstärkare som slutsteg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Integrerad förstärkare som slutsteg

Inläggav PontusEriksson » 2010-12-13 19:43

Sitter nu med en surroundreceiver som jag driver mina mini-gurus med. Har även en integrerad förstärkare som står oanvänd för tillfället.
Tänkte eventuellt bygga basmoduler som i så fall ska drivas av den integrerade, med pre-out utgången från receivern. Funkar detta bra? Tänkte eftersom den integrerade förstärkaren är just det och inte ett renodlat slutsteg. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Integrerad förstärkare som slutsteg

Inläggav PerStromgren » 2010-12-13 20:13

Pontus91 skrev:Sitter nu med en surroundreceiver som jag driver mina mini-gurus med. Har även en integrerad förstärkare som står oanvänd för tillfället.
Tänkte eventuellt bygga basmoduler som i så fall ska drivas av den integrerade, med pre-out utgången från receivern. Funkar detta bra? Tänkte eftersom den integrerade förstärkaren är just det och inte ett renodlat slutsteg. :)

Funkar utmärkt. Ställ upp volymen på den integrerade så att förstärkningen blir lagom, så kan du glömma den sedan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-12-14 01:27

Okej, najs :)

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-12-17 14:04

Förlåt, men jag kapar din tråd lite, eftersom rubriken var så bra!

Ponera att jag vill köra 2 basmoduler i mono och bara har en integrerad, ej bryggkopplingsbar, förstärkare till hands, frågan är då:
Skulle jag vinna något på att helt fasvända signalen genom förstärkaren på ENA kanalen? som ett slags "Pseudobryggkoppling", tänkte att det kunde bli lägre dist eller nåt annat bra.

Jag tänker som så att om nätdelen är en vanlig +0- så kommer den användas effektivare, då höger suger från plus samtidigt som vänster suger från minus. Jag är förmodligen ute på virtuell cykeltur, men rent intuitivt så verkar det rimligt...

* * * * * * * * * *

Återgå till Teknikforum