Tänk en typ 15-literslåda. Diskant + mellan på framsidan, och bas på baksidan (eller på sidan?). Hur högt törs man dela det, och jag antar att man måste kompensera för bakmonteringen, eller? Är en 6,5:a rundstrålande upp till 500Hz, och hur smiter dessa frekvenser runt lådan?
LTS-3-vägarn delar vid 170, och då sitter elementen nere vid golvet, långt från mellan och diskant. Är fördröjningen i mitt fall, (1,2ms) ett problem vid dessa frekvenser, säg 500Hz?
om elementen är fysiskt nära varandra så kan man dela väldigt högt, eller så högt spridningen tillåter
jag räknade lite på en trevägare jag ville bygga, med sidomonterad bas, långt ner skulle den sitta för det har jag hört skulle vara bra, men det var omöjligt att få till med delning runt 300hz, gångvägsskillnaderna elementen emellan blev för stor
Hm, det är lurigt att få till 1:a ordningens filter, men det kanske är lättare om man delar lågt, där många element är rimligt raka. Sen vill man nog inte bajsa ut 2-3-4kHz rakt bakåt heller, men så högt upp behöver det antagligen inte vara 1:a ordningen längre.
Nån liten varning för att det sannolikt inte blir riktigt bra skall nog utfärdas.
Från de försök som jag gjort med 8" basar har jag inte på ett bra sätt kunnat dela vid 250Hz med basarna riktade sidledes åt samma håll. Men det kan nog ha gått om man haft en bas på var sida av lådan typ Audio Physic Virgo (första modellen). Enligt mätningar i stereophile låg deras delning på ca [s]500Hz[/s] 400Hz (om jag nu inte minns helt galet).
Senast redigerad av skrutten 2010-12-30 01:54, redigerad totalt 1 gång.