jag vill tacka dig rikki för att du tar dig tid, jag uppskattar det mycket
rikkitikkitavi skrev:du har ett ljudkort med in/out på linje nivå.
du har en mikrofon
du har en mikstärkare (leem)
helt riktigt
du försöker alltså att göra en loopbackmätning av kedjan ljudkort-mikstärkare-ljudkort för att se frekvensgången av mätkedjan exklusive mikrofon och uppskatta prestanda?
det gör du genom att skicka ut en signal från ljudkortet på mikrofonsignalnivå- mikstärkare - ljudkortet?
riktigt, jag väl även göra detta vid olika gainsättningar, för att se om prestandan ändras, jag har ju ingen användning av något som beter sig väldigt olinjärt
du simulerar en mikrofonsignal.
precis, men utan dess riktiga impedans
och du är orolig för att olika utimpendanser ljudkort/mikrofon påvekrar bla frekvensgången?
ja, eller nyfiken på om så är fallet
och att din mikstärkare och framför allt ljudkortet har signal/förstärkningsberoende variationer i bla frekvensgången?
njae, inte tonkurvan men s/n förhållandet som det verkar
jag tror inte att det är ett problem. just för att lågimp drivning ger snarare ett större frekvensområde och så länge du inte får mikförstärkaren att klippa påverkar det inte. du kan förlora S/N förhållande dock eftersom du dämpar utsignalen ngnstans i kedjan före ljudkortets förstärkare och därmed tappar du S/N. Inget större problem tror jag dock.
jag tror egentligen inte heller att det är ett problem, men jag skulle gärna vilja veta på riktigt, jag tror jag skulle behöva ett bättre interfejs för att få till kopplingarna bättre, finns det sådana, vad är di-boxar för något?
vill du vara säker, sätter du ett motstånd mellan ljudkortets utgång och mikstärkarens ingång som simulerar mikrofonens utimpendans.
behöver det vara en L-pad eller räcker det med ett seriemotstånd tro?
men egentligen går det inte att säga 100% om du inte har tillgång till en referenssignal som du känner till 100%. och känner till kretschema så du kan beräkna effekterna av de olika impedanserna.
jag inbillar mig att det räcker att jämföra ljudkortets loopback-resultat med resultatet med mikstärkaren oxå inkopplad
resultaten såhär långt ger mig följande värden:
ljudkortet loopback ca 100db till brusgolvet, dist/övertoner ligger ca 90db ner
xlr-ingång på mikstärk ca 95db till brusgolvet, dist ca 80db ner
linjeingång på mikstärk ca 80db till brusgolv, dist ca 60db ner
prestandan är ju inget vidare men tycks iallafall vara bättre än de omoddade panasonicmikarna jag nu använder, till och med högtalardistmätningar tycks jag kunna lita på, om jag använder xlr-ingången, kanske ska jag ta å köpa en ny behringermik för att om inte annat underlätta inkopplingen, fantommatningen ligger på låga 24vdc