Varför är vissa komponenter så pass mycket dyrare än andra?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Varför är vissa komponenter så pass mycket dyrare än andra?

Inläggav Jonka_ » 2011-01-24 12:15

Undrar om någon kan förklara det för mig.

Om man tar som exempel, en konding på 22uF

AUDYN-CAP KP-QS kostar knappt 70kr

Jantzen Audio Z-cap kostar 690kr

Vad är det som gör skillnaden, skulle man märka natt och dag skillnad om man böt ut komponenterna mot dom lite finare?

Jag skulle nästan kunna betala dom 700kr för att dom e så jäkla snygga, men det kan väll inte vara allt? :D

Självklart, efterssom jag är ritmannen nummer 1! :) Så var jag tvungen att rita upp en Konding

Bild
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-24 12:22

Finns fler parametrar att kika på för att bedömma iofs, men det finns inget som motiverar storleken på prisskillnaden IMO.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-24 12:33

Någon kanske har en bra förklaring till detta..

Vad får man egentligen, som är avgörande mycket bättre?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-24 12:37

Jonka_ skrev:Någon kanske har en bra förklaring till detta..

Möjligheten att berätta/visa andra audiofiler att man lagt ned så mycket pengar på något så litet som kondingarna så att de blir "vederbörligt imponerade".

Vad som egentligen är tekniskt bäst överlåter jag åt teknikexperter som IÖ, Morello, Naqref m.fl. att svara på.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-01-24 13:19

Jonka_ skrev:Någon kanske har en bra förklaring till detta..

En dyrare specifikation är vad du får - komponenten kan säker klassas som bättre på ett antal parametrar. Men att säga att den generellt är bättre i en kretslösning som ett delningsfilter det har jag svårt att förstå.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-01-24 13:42

Om vi slänger in en billigare elektrolytkondensator i jämförelsen då. Om vi antar att kondensatorerna har samma verkliga kapacitans, kan man höra eller mäta någon skillnad?

/Klas

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-24 14:28

vi är nog alla olika känsliga för skillnader, en del hör en massa saker som andra inte hör, man bör därför testa sig egen detektionströskel, jag har iallafall svårt att höra skillnad på billiga och dyra filterkomponenter under normal användning, men hur saker är under stresstest vet jag inte
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-01-24 14:40

Klabe skrev:Om vi slänger in en billigare elektrolytkondensator i jämförelsen då. Om vi antar att kondensatorerna har samma verkliga kapacitans, kan man höra eller mäta någon skillnad?

/Klas

Jag tror att man kan höra skillnad i ett filter (om inte kondensatorerna är förspända) - men jag har inte provat eftersom man som regel kan ifrågasätta långtidsprestanda, linearitet, tolerans, förluster? på tillgängliga elektrolyter. Ibland måste man dock använda elektrolyter och då får man hantera den kretslösningen på ett bra sätt.

/G

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-24 14:53

Kan det vara skillnad på så sätt att dom är "isolerade" alltså att dom inte påvärkar närliggande komponenter?

Läste att poly kondingar t.ex är extra känsliga för tryck vilket gör att dom platsar i en avskiljd kabinett.

Sen kanske det är så att komponenterna skiljer sig olika mycket beroende på vilken komponent man pratar om, Som att de t.ex inte skiljer sig så mycket på olika typer av motstånd, när det däremot är väldigt stor skillnad om man jämför olika spolar istället.

Skulle dock vara väldigt intressant att veta den exakta skillnaden mellan Audyn cap och Jantzen kondingar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-24 15:10

Jonka_ skrev:Läste att poly kondingar t.ex är extra känsliga för tryck vilket gör att dom platsar i en avskiljd kabinett.

Det räcker kanske inte eftersom en kondensator som modulerar med signalen inte är någon vidare bra kondensator. Det är alltså inte bara utifrån verkande kraft som inverkar utan även den elektriska kraften inifrån. Det går t.o.m. generera ljud från en sådan kondensator om man ansluter den via ett effektmotstånd till ett slutsteg. Detta sägs gälla en del polypropylenkondensatorer. Polyester eller polystyren lär vara bättre.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-24 15:16

Hade inte Jantzen kondingar med papper i olja förut, och dom skulle väl vara bäst? Jag hittar inga sådana på deras hemsida nu, har dom kondingarna blivit omoderna?
Hoppsan, Jensen hette ju dom med olja. Så fel man kan minnas. :oops:
Senast redigerad av paa 2011-01-24 15:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-01-24 15:19

AUDYN har en specifikation.
http://www.intertechnik.de/Lautsprecher ... n,278.html

JANTZEN har en slags återhållsam specifikation, med mer subjektiv information.
http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\jantzen\Z-cap-Superior.pdf

Nu skall jag sluta att skriva för det gör mig trött - hemma och sjuk...

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-01-24 15:53

skrutten skrev:Jag tror att man kan höra skillnad i ett filter (om inte kondensatorerna är förspända) - men jag har inte provat eftersom man som regel kan ifrågasätta långtidsprestanda, linearitet, tolerans, förluster? på tillgängliga elektrolyter. Ibland måste man dock använda elektrolyter och då får man hantera den kretslösningen på ett bra sätt.

/G

Ursäkta Jonka om jag klampar in i din tråd och spinner videra på elektrolytkondensatorerna med lite antaganden.

Om man gör ett par högtalare och tar fram filtret med mål att få frekvenskurvan och fas på ett önskat sätt så antar jag att egenskaper som olinjäritet och förluster hos varje komponent bidrar till att man får det önskade resultatet dvs att om man byter ut en komponent med tex andra förluster (men i övrigt samma egenskaper) så kommer inte resultatet att bli det man önskade (frekvenskurva och fas). Det är inte storleken i sig som är viktigt utan att det är rätt för just den aktuella applikationen. Om man sedan antar att man kan hitta två lika kondensatorer ( i varje tillverknings batch kanske det inte skiljer så mycket) beträffande kapacitans, linjäritet och förluster så är ju inte toleransen viktig heller.

Åldring däremot är ju inte så trevlig och kanske inte så lätt att kompensera för......man får hoppas att åldringstiden är så pass lång att lusten att bygga ett par nya högtalare har kommit tillbaka får då är ju åldring något positivt-man kommer förhoppningsvis överträffa sig själv med de nya högtalarna :)

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-01-24 15:56

RogerGustavsson skrev:
Jonka_ skrev:Läste att poly kondingar t.ex är extra känsliga för tryck vilket gör att dom platsar i en avskiljd kabinett.

Det räcker kanske inte eftersom en kondensator som modulerar med signalen inte är någon vidare bra kondensator. Det är alltså inte bara utifrån verkande kraft som inverkar utan även den elektriska kraften inifrån. Det går t.o.m. generera ljud från en sådan kondensator om man ansluter den via ett effektmotstånd till ett slutsteg. Detta sägs gälla en del polypropylenkondensatorer. Polyester eller polystyren lär vara bättre.

Det vore lite trevligt att veta hur stor påverkan dessa fenomen har. Finns det specat eller är det någon som har mät upp det?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-24 16:16

Klabe skrev:Det vore lite trevligt att veta hur stor påverkan dessa fenomen har. Finns det specat eller är det någon som har mät upp det?

IÖ har pekat detta med mikrofoni och tvärtom under lång tid. Han sitter kan inne med information? Fast man kan titta på vad han använder för komponenter själv och dra lite slutsatser.... Super komponenter är nog överkurs!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-24 17:17

RogerGustavsson skrev:Det räcker kanske inte eftersom en kondensator som modulerar med signalen inte är någon vidare bra kondensator. Det är alltså inte bara utifrån verkande kraft som inverkar utan även den elektriska kraften inifrån. Det går t.o.m. generera ljud från en sådan kondensator om man ansluter den via ett effektmotstånd till ett slutsteg.

Sant. Dock bör situationen kunna förbättras genom att placera den vibrerande kondingen i något som dämpar den och där akustisk energi inte kan nå den.

Eftersom kondingar låter i sig själva när musiksignal passerar så betyder ju det att kondingens hölje faktiskt rör sig. Nedsänkt i sand eller ingjuten i epoxy så bör väl någon förbättring ske.

Kul studie för den med tid! :)

Jag lyssnade på en audiofilkonding i polypropp med ett seriemotstånd kopplat till slusteget och inga högtalare inkopplade. Förvånansvärt mycket ljud som utstrålades.

/Peter

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-01-24 18:19

RogerGustavsson skrev:
IÖ har pekat detta med mikrofoni och tvärtom under lång tid. Han sitter kan inne med information? Fast man kan titta på vad han använder för komponenter själv och dra lite slutsatser.... Super komponenter är nog överkurs!

Med ovanstående kommentarer så antar jag (vilket är dumt) att han inte använder elektrolyter eller de dyraste "super" varianterna av kondensatorer.

Men det säger inte varför han har valt dem. Han har säkert goda själ till varför han har valt de han har valt men är dessa skäl även viktiga för mig?! Det kan ju vara allt i från att de kondensatorer han har valt har ett mindre toleransspann för att minska individspridningen mellan de högtalare han levererar tills att de är lättare att löda eller har fin färg och en massa där i mellan.

Jag argumenterar inte för att det inte skulle vara ett problem utan är bara nyfiken på storleken :)

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-01-24 18:21

Piotr skrev:
Jag lyssnade på en audiofilkonding i polypropp med ett seriemotstånd kopplat till slusteget och inga högtalare inkopplade. Förvånansvärt mycket ljud som utstrålades.

/Peter

Ökade ljudet från kondensator linjärt med effekten?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-24 18:43

Klabe skrev:Om man gör ett par högtalare och tar fram filtret med mål att få frekvenskurvan och fas på ett önskat sätt så antar jag att egenskaper som olinjäritet och förluster hos varje komponent bidrar till att man får det önskade resultatet dvs att om man byter ut en komponent med tex andra förluster (men i övrigt samma egenskaper) så kommer inte resultatet att bli det man önskade (frekvenskurva och fas). Det är inte storleken i sig som är viktigt utan att det är rätt för just den aktuella applikationen.

Exakt, om man försöker förbättra en befintlig konstruktion, kan det bli det motsatta.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-24 19:26

Klabe skrev:
Piotr skrev:

/Peter

Ökade ljudet från kondensator linjärt med effekten?

Minns inte säkert men tror det var subjektivt relativt linjärt. Dvs. inte någon direkt "på-av-effekt".

/Peter

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-01-24 19:31

Febern har gått ner nu....
Jantzen kondingen borde vara dyrare - den tål dubbelt så hög spänning och tajtare tolerans, sen betalar man för ett designat yttre (tro inte ngt annat). Att databladet mer är gjort för allmogebefolkningen är mindre bra. Om allt detta harmoniserar med prissättningen har jag ingen aning om, men om upplagan inte är så stor så kan kostnaden skena iväg om man inte vill beställa riktigt stora kvantiteter. Allt detta betyder inte att något blir bättre om man byter till en sådan konding. Dvs jag säger inte att Jantzen kondingen är dålig tvärtemot. Jag tror inte att det blir bättre ljud av att byta kondensatorer - möljigen annorlunda.

Men alla håller antagligen inte med mig te.x.
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Läs och njut.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-24 21:14

Hm.. Jansenkonding på 47µF, 600Vdc för 3600:-.
Finns det verkligen något som kan motivera ett så högt pris?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-24 21:14

Bra länk där skrutten, Såg ut som ett bra test som inte lämnar jättemånga frågetecken efter sig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-24 22:38

*avhåller mig från att skratta så inte Blixten McQueen blir sur igen*

Förvånar mig inte att Duelund vann... mycket mer placebostinn konding går väl inte att uppbringa...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-01-24 22:45

Ragnwald skrev:Hm.. Jansenkonding på 47µF, 600Vdc för 3600:-.
Finns det verkligen något som kan motivera ett så högt pris?

Kanske att den kostar mindre än en 1/6 av vad en motsvarande Audio-Consulting Silverkonding skulle kostat och därför är riktigt billig? :wink:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-01-24 23:12

Jag skulle vilja säga att min länk ovan var en fälla. :lol:

Återgå till Teknikforum