Fet gullfiber?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Fet gullfiber?

Inläggav Kraniet » 2003-11-04 00:01

Fårull dämpar ju väldigt bra. Många hävdar att det funkar bättre än gullfiber. Största skillnaden i fårullen är ju att den är fet vilket, om jag förstått det rätt, ger att den dämpar lägre frekvenser lite bättre. Nackdelen är ju dock att det luktar och att det är ett organiskt material och därmed utsatt för parasitangrepp etc..
Men om man då tar gullfiber och fetar in den?! 8O
hur skulle detta påverkar dess egenskaper och hur skulle man bära sig åt?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Fet gullfiber?

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-04 09:43

Smält smör och häll på bara. Om det efter ett tag luktar härsket, skyll inte på mig!

Eller för finaste lukt/smak, tag en novello olivolja som brukar dyka upp nu i dagarna på året. Små fina omogna oliver som ger mycket pepprig smak på oljan. Utsökt!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-11-04 19:15

ja det var ju ett intressant förslag.. 8)
jag hade väl dock tänkt mig något i stil med mineralolja eller nått.. :wink:

edit: men hur är det med själva idén?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2003-11-04 20:18

tror inte att det funkar för att oljan (jag antar att du inte kör med smör eller olivolja , utan någon form av luktfri mineralolja eller silikonolja el dyl) kommer att få gullfibern att klibba ihopa.

du kan inte fördela oljan på varje fiber på ett bra sätt och därför klibbar det ..

/rickard

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-11-04 23:11

men är antagandet om att oljan påverkar ljuddämpningen riktig? skulle det vara värt att prova eller är eventuella ljudvinster i fårullen mot gullfiber rent subjektiva?

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-11-05 13:17

Låt mig formulera mig diplomatiskt: du hittar garanterat inte fårull i några industriella tillämpningar. Porösa absorbenter och resistiva kanalljuddämpare för allehanda applikationer är en mångmiljonindustri bara i Sverige. Verkliga prestandaökningar skulle vara värda en hel del pengar m.a.o. Du kan dra dina egna slusatser från detta.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-11-05 13:33

Detta med fårull har för övrigt varit mest populärt bland konstruktörer av kvartsvågslådor ("transmissionslinjer"). Tyvärr känner de inte till hur man optimerar väsentliga parametrar (strömningsmotstånd och absorbenttjocklek) i den avstämda kanalljuddämpare de i praktiken försöker sig på.

T.o.m. undertecknad har i sin ungdom konstruerat kvartsvågslådor och innehaft kommersiella varianter, som tur är preskriberat sedan länge. Med mitt idag något större akustiska kunnande skulle jag aldrig välja kvartsvågslådor eftersom principen ger massor av nackdelar och knappast några verkliga fördelar.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-05 13:50

Isidor, du har väl inte missat akustikern Sven Tyrlands ganska välkända exjobb på en transmissionslinjehögtalare? Det var en väldans massa tid nedlagd på experimentering av dämpningen av kanalen. Han kom till den slutliga lösningen med 2 st "korvar" av hoprullad kardad fårull som satt mellan topp och botten. Lite galet... men kul! Bra exjobb också i och med att högtalarelementets grundfunktion gås igenom (utan en massa blaj om Qts, Vas, och annat junk!).

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-11-05 14:35

Just det - experimentering. Hade Tyrland m.fl. försökt gå till botten med det hela hade de kunnat använda sig av välkänd teori för resistiva kanalljuddämpare (vägg-, baffel-, stavkonfiguration). Å andra sidan vimlar audiovärlden av liknande situationer där man inte ser till att använda sig av utanför området erkänd vetenskap.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2003-11-05 14:54

Off Topic:
Vad har du emot Thiele-Small parametrarna Johan?

I sammanhanget kan väl elektroakustikboken från KTH nämnas, där gås också högtalare igenom - utan moderniteter som TS-parametrar.

Nämnde du inte denna bok på "en annan planet" i ngt sammanhang, Johan?

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-05 15:08

Isidor:
Håller med! (det är alltid enkelt att dela dina åsikter, eftersom de stämmer!!)

Jonas P:
Är väl inte direkt emot Thiele och Small. Jag ser dem komma från den elektriska världen. Då har de istället hittat på formler för att transformera storheterna så att de ska passa differentialekvationerna för elektriska världen. Det är ju precis samma differentialekvationer för mekaniska system så jag fattar inte varför de nödvändigtvis ska hitta på en massa andra uttryck. Allt var känt redan innan. Möjligtvis kunde en större mängd människor enklare sätta igång och räökna på högtalare, men förståelsen gick nog i omvänt proportionell riktning... 8O Själv har jag lagt av att konstruera högtalare (för tillfället?), så både intresset och kunskaperna tynar bort... fast de finns väl förhoppningsvis kvar i bakhuvudet. :roll:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2003-11-06 20:53

hehe, och svaret på frågan är?????

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-11-07 13:37

Jag är ju förståss medveten om att det inte finns fet gullfiber men det behöver väl inte betyda att det inte är bra? Har man ens provat?
En gång i världen så var jorden platt och det var ett faktum tills nån våga säga annorlunda.
Provar man inte får man inget veta..
Det är väl ändå så att om du ska dämpa basvågor så måste du flytta "tyngre fibrer" (vibrationer i en större kropp) för att det ska vara verksamt. Plastbelagd gullfiber är ju ett exempel där man dämpar mer bas än om man inte har plasten där..

Återgå till Teknikforum