M/S matris

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

mike34

M/S matris

Inläggav mike34 » 2011-01-19 22:25

Sitter och klurar på hur det skulle bli om man kopplar upp ett system med 3 högtalare på följande sätt.
En vänster rakt ut från lyssningsposition, en höger rakt ut och en center rakt fram.

Man tottar ihop några opampar och pottar för att göra en operation enligt följande.

Center L+R: kan tänka att man har en pot(volymkontroll) på detta men den sitter inte på samma axel som nästa pot.

Man tar och gör en M mono signal = L+R och S skillnad L-R och ,
till vänster högtalare
M + S = (L+R) + (L-R) = 2L
Och till höger
M - S = (L+R) - (L-R) = L + R - L + R = 2R
Man kan koppla upp detta har jag sett ritningar på där man kan reglera signalen till högtalarna mellan mono och 2R,2L (superstereo) ljudet.

Nu då, om man sätter ihop volymratten för centerkanalen med denna stereo(expander) pot eller väljer att ha de separerade kommer ge olika resultat men vi kan se det som två olika fall, men min klurning är:
Går det att skapa virtuella ljudkällor mellan högtalarna på detta viset?
kan man ratta in ett par som ligger typ 22 grader vinklade eller så eller hur kommer det hela att verka ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-02-09 16:41

bump 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-09 16:45

Har ni läst och inspirerats i Steindl-tråden?

mike34

Inläggav mike34 » 2011-02-09 16:56

paa skrev:Har ni läst och inspirerats i Steindl-tråden?

Ja det va ett tag sen jag började klura på det här och försöker bilda mig en uppfattning hur det skulle verka.
Nu har Öhman skrivit mer om detta i Steindl-tråden sen jag postade och det verkar som om det labbats tidigare på just detta sätt att trixa med signalen. Fast det verkar omöjligt att skapa ljudkällor mitt i luften eller, Psychoakustiskt kanske det funkar ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-02-11 01:08

OT:

Har du fler utgångar än två på ditt ljudkort så kan du köra M/S från datorn och slipper tillverka en analog M/S matris.

Det du behöver är en DAW (tex reaper.fm) samt
http://www.voxengo.com/product/msed/

Återgå till Teknikforum