Efter att ha uteslutit fel i basarna så ändrar jag trådens inriktning lite mot att handla om slutsteget. Skulle vilja veta vad det kan vara som ger upphov till problemet.
Slutsteget är alltså ett Proton AA-2580 som är ett 5kanaligt slutsteg på 5x80W.
Vad som är problemet är att jag får sprak i basarna vid 60Hz vid lägre impedanser (dvs problem med min 15tum 4ohm högtalare men inte sls10 som ligger på 8ohm). Spraket försvinner med en lättare kancking/"tapp" på konen men återkommer om jag slår av och på slutsteget eller höjer och sedan sänker volymen. Problemet finns bara i C/L/R Back på slutsteget och inte i L/R Front kanalerna. Problemet finns bara vid 60Hz dessutom.
Tog lite bilder på hur steget ser ut inuti.
Övergripande bild på insidan. Två kort där det högra är L/R front och den vänstra de övriga tre kanalerna.
Undersidan med alla transistorer. 5 identiska uppsättningar.
Närbild på transistorerna. Glömde vända bilden men ni får väl stå på huvet.. :)
L/R Front kortet
CLRBack kortet
Ganska rejäla toroidider.
Vad som är direkt uppenbart är att de verkar ha delat upp stärkare i 2/3 kanaler och har två identiska toroids där den ena matar L/R front och den andra matar CLRBack. Det verkar även vara skillnad i kondensatorkapacitet då front får dela på två 10000 uF medan de andra tre delar på lika mycket.
Så vad kan orsaka problemet? Det enda jag kan tänka på är att det antingen är fel på relät till CLRBack eller att kondensatorerna är dåliga.
Nu går det spöken i anläggningen tror jag. Nu har det börjat spraka ur basarna. Det är bara i ett visst frekvensintervall runt 60Hz. Först trodde jag det bara var den ena basen men nu när jag kollar så låter den andra också. Det upptäcker jag då jag monterat lös ena basen (för att se så inget i lådan låg emot konen).
Men det som är mest underligt är att om kan knackar lite lätt på membranet så försvinner spraket. Slår jag av slutsteget och på igen så återkommer spraket och försvinner då jag knackar på konen.
Så då är frågan är det slutsteget som har nåt fuffens för sig? Det verkar ju väldigt mycket som så. Och vad är det isf som händer?