Dåligt ljud på begangnad vinylspelare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hagelin

Dåligt ljud på begangnad vinylspelare

Inläggav Hagelin » 2011-03-09 11:58

Hej,

Nu ska jag med bästa förmåga försöka förklara mitt problem då jag inte är så kunnig inom vinylspelare -området så kommer det kanske låta lite luddigt.

Har precis införskaffat en vinylspelare med tillhörande kassett och radio -spelare (samt en förstärkare då).

Problemet är att jag inte får något bra ljud när jag spelar mina skivor.
Jag har tweakat en del med anti-skating talen i kombination med det gradtal (fått för mig att det är trycket på nålen, men kan ha fel) som står längst bak på ”nål-halsen” som nålen sitter på.
Det blir ibland bättre och ibland sämre beroende på hur jag varierar dessa emot varandra, men jag får det inte att låta bra helt enkelt.

Högtalarna funkar fint då radions ljud är bra.

Kan det vara så att nålen är dålig eller har det med dessa 2 gradtal att göra?
Nu har jag ingen information om själva vinylspelaren då jag sitter på jobbet för tillfället, men ni kanske vet ifall det har med kombinationen av dessa 2 tal att göra, eller ifall det inte ska spela så stor roll så länge inte nålen glider in mot skivan?
Finns det någon tumregel för hur dessa skall förhålla sig till varandra?

Är det viktigt med märket så kollar jag upp det så fort jag kommer ifrån jobbet idag.
Skall även försöka spela in ljudet så ni får en bättre uppfattning.

Ber om ursäkt för min okunskap om termerna för en vinylspelare, så ni får hemskt gärna rätta mig

Latest news: Nu på sistone har jag lyckats få ett ganska bra ljud dock, men då kommer problemet att det hoppar över delar i låtarna, så det kan sluta mitt i en mening och sedan börja mitt i en annan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-09 12:29

En bild på tonarmen med inställningsrattarna skulle varit bra, men ttroligen är väl den ena nåltrycket och den andra antiskatingen.
Ställ båda på noll och kolla att nålen precis balanserar över nivån där skivans yta ska vara, annars är den inte rätt nolljusterad och det går inte att lita på skalan.
Nollningen brukar kunna göras genom att vrida motvikten tills balans uppnås. Sedan ställer man nåltrycket på max rekommenderat för den aktuella pickupen och antiskatingen på samma värde. Sen ska det i alla fall funka skapligt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-09 12:55

Konstigt nog, har jag aldrig upplevt katastrofalt dåligt ljud, fast nålen inte varit injusterad helt rätt gentemot skivspåret.
Ljudförbättringen efter justering märks naturligtvis, men ingen mastodontskillnad, som att basen var försvunnen etc.

Är ljudet oacceptabelt dåligt, tror jag problemet är att lösa också genom översyn av kablar och kontakteringar, från pickupen och ända till förstärkaren. Under förutsättning att pickupen nu inte är trasig, vill säga.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Hagelin

Inläggav Hagelin » 2011-03-09 12:57

Men det skall alltså vara så att nålen inte skall stöta i själva skivan? För då ser jag inte funktionen som antiskating nödvändig?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-09 13:16

Om du menar själva armen som diamanten sitter fäst på (cantilever), så ska den absolut inte ligga nere i spåret, då är något helfel.
Antingen har du tokhög nålvikt inställd, eller så är tonarmen alldeles för låg i sin infästning, eller så har upphängningen av cantilevern gått sönder.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-09 13:49

Hagelin skrev:Men det skall alltså vara så att nålen inte skall stöta i själva skivan? För då ser jag inte funktionen som antiskating nödvändig?
Det är ju bara vid kalibreringen av inställningsrattarna som den ska liksom sväva i nivå med skivan, när man fått nollan att motsvara noll, (så armen svävar) så vrider man in nåltrycket till rätt värde, och då ligger nålspetsen stadigt i skivans spår.

Användarvisningsbild
Hagelin

Inläggav Hagelin » 2011-03-09 14:13

Okej, det är ju tyvärr så att jag inte är så jättekunnig inom detta, men jag försöker mitt bästa att förstå.

Jag skulle verkligen uppskatta ifall jag kunde få en förklaring "som en 5:åring skulle förstå", alltså praktiskt hur jag skall göra steg för steg, det skulle uppskattas jättemycket!

Sedan kom jag att tänka på hur armen automatiskt vid något skede automatiskt gick till skivan, nu mer drar jag dit den själv, skall det vara så?

Tacksam för all hjälp!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-09 14:19

Jag tror det skulle hjälpa om du talar om fabrikat och modellbeteckning, samt att bilder är nästan ännu bättre.

Användarvisningsbild
Hagelin

Inläggav Hagelin » 2011-03-09 14:54

Ska fixa det så fort jag kommer hem, runt 6-7 tiden kan du gärna kika in här :)

Användarvisningsbild
Hagelin

Inläggav Hagelin » 2011-03-09 21:10

Här kommer bilderna, hoppas ni kan se dem.

Bild

Bild

Bild

Det står även på vinylspelaren:

"Stylus Type

ST-29D"

Det står även

Semi-automatic turntable MT-30R

Sedan har jag en ljudfil som jag skulle kunna skicka till någon ifall de är intresserade av att höra hur det låter.

Tack!

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-03-10 09:34

Hagelin skrev:Jag skulle verkligen uppskatta ifall jag kunde få en förklaring "som en 5:åring skulle förstå", alltså praktiskt hur jag skall göra steg för steg, det skulle uppskattas jättemycket!

Sedan kom jag att tänka på hur armen automatiskt vid något skede automatiskt gick till skivan, nu mer drar jag dit den själv, skall det vara så?

Hej Hagelin

Ska ge mig på att försöka beskriva det hela så att du kan ställa in skivan själv.

Själva tonarmen, sen som du själv lyfter över från viloläget till att lägga ned den på skivan, den går att lägga i enn 0-läge, då den svävar i luften ovanför skivan. Längst bak på tonarmen ser jag att du har viktinställningen, den inställningen som ger dig rätt nåltryck, dvs det tryck som nålen ligger an på vinylskivan med. Om du känner dig för så märker du att den graderade skalan på motvikten går att vrida i förhållande till själva motvikten, dvs om du håller fast motvikten kan du ändå vrida skalan. Det du gör är att du vrider på motvikten tills tonarmen lämnar skivan och svävar i luften. I detta läge håller du sedan fast motvikten och vrider skalan så att denna hamnar på "0". Därefter vrider du hela motvikten inkl skalan och ställer nåltrycket på mellan 2-3 (enheten är gram).

Det du gjort nu är att du har ställt in nåltrycket, så att nålen hamnar rätt i skivspåren och kan följa dessa.

Antiskatingen är lite värre att ställa in efter en given guide, men här handlar det om att få tonarmen att stanna i mitten av skivan (observera att det finns lite olika teorier om detta). Rent generellt kan man ställa in antiskatingen på ungefär samma värde som nåltrycket, men vill man vara riktigt noga så ska man justera antiskatingen innan man ställer in nåltrycket. Då gör man så att när tonarmen svävar fritt i luften kommer du märka att den vill åka antingen inåt mot motten av skivan, eller utåt till sitt viloläge. Vrid antiskatingen så att tonarmen vill stanna i mitt emellan början och slutet på skivan (hoppas du förstår vad jag menar). När du gjort detta så ställer du sedan nåltrycket till mellan 2-3 som vi sa tidigare.

Funkar nu inte detta, och det fortfarande är dåligt ljud finns det flera orsaker vad som kan ställa till det.
1. Dålig kontakt mellan kablar och kontakter, följ kablarna och rengör (men var försiktig, dem är ruskigt tunna!).
2. Själva nålen är slut (sönderspelad). Det är alltså dags att byta. De där nålarna finns att få tag i på lite olika ställen till ganska hyfsade pengar.

Hoppas jag gjorde det klarare för dig, och inte tvärtom :wink:

Om det inte fungerar, försök gärna förklara hur ljudet är dåligt, på vilket sätt det låter, Om det skorrar, är förvrängt mm.

Lycka till!

MVH Rampitsch

Användarvisningsbild
Hagelin

Inläggav Hagelin » 2011-03-10 11:37

rampitsch skrev:
Hagelin skrev:Om det inte fungerar, försök gärna förklara hur ljudet är dåligt, på vilket sätt det låter, Om det skorrar, är förvrängt mm.

Lycka till!

MVH Rampitsch

Jag har ju en liten ljudfil jag skulle kunna skicka till din mail?

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-03-10 11:48

Absolut, du har fått ett PM med min mail.

Men kommer nog inte hinna eller kunna lyssna på den förrän i morgon.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-10 13:21

Det är alltså en sådan här spelare?

http://cgi.ebay.de/FISHER-MT-30R-Platte ... 0506317718

Användarvisningsbild
Hagelin

Inläggav Hagelin » 2011-03-10 13:59

RogerGustavsson skrev:Det är alltså en sådan här spelare?

http://cgi.ebay.de/FISHER-MT-30R-Platte ... 0506317718

Stämmer bra.

Återgå till Teknikforum