Hej,
Nu ska jag med bästa förmåga försöka förklara mitt problem då jag inte är så kunnig inom vinylspelare -området så kommer det kanske låta lite luddigt.
Har precis införskaffat en vinylspelare med tillhörande kassett och radio -spelare (samt en förstärkare då).
Problemet är att jag inte får något bra ljud när jag spelar mina skivor.
Jag har tweakat en del med anti-skating talen i kombination med det gradtal (fått för mig att det är trycket på nålen, men kan ha fel) som står längst bak på ”nål-halsen” som nålen sitter på.
Det blir ibland bättre och ibland sämre beroende på hur jag varierar dessa emot varandra, men jag får det inte att låta bra helt enkelt.
Högtalarna funkar fint då radions ljud är bra.
Kan det vara så att nålen är dålig eller har det med dessa 2 gradtal att göra?
Nu har jag ingen information om själva vinylspelaren då jag sitter på jobbet för tillfället, men ni kanske vet ifall det har med kombinationen av dessa 2 tal att göra, eller ifall det inte ska spela så stor roll så länge inte nålen glider in mot skivan?
Finns det någon tumregel för hur dessa skall förhålla sig till varandra?
Är det viktigt med märket så kollar jag upp det så fort jag kommer ifrån jobbet idag.
Skall även försöka spela in ljudet så ni får en bättre uppfattning.
Ber om ursäkt för min okunskap om termerna för en vinylspelare, så ni får hemskt gärna rätta mig
Latest news: Nu på sistone har jag lyckats få ett ganska bra ljud dock, men då kommer problemet att det hoppar över delar i låtarna, så det kan sluta mitt i en mening och sedan börja mitt i en annan.