av paa » 2011-03-10 12:30
Om ingångsvärdena begränsar sig till mätkurvor på utstrålning från elementen i aktuell låda och elementens impedanskurva, så tror jag nästan att det kan ha en chans att bli färdigt.
Men, om det ska simulera allt från lådoptimering, membranuppbrytningar, baffeldiffraktioner, reflexer i golv och vägg bakom högtalaren, mm osv, så slår jag vad om en grillad med mos, att det aldrig blir något.
Sedan behövs det ett smidigt gränssnitt där man bygger filtret på någon sorts matris.
Om man i nästa fas, när allt detta fungerar och den räknar fram resulterande tonkurvor, även kan lägga in en målkurva, mot vilken programmet kan optimera komponentvärdena så börjar det bli riktigt intressant. Man kan t.ex släppa loss ett komponentvärde i taget och så får programmet iterera fram rätt värde för bästa passning mot målkurvan. (Om den tvingas optimera alla komponenter samtidigt så tror jag det har risk att hamna i återvändgränder.)
Det vore sedan bra om programmet kunde fås att optimera både enskilda elementens filterkurvor såväl som hela systemets totalkurva.
Optimeringsfunktionen kommer att vara mycket tidsbesparande, speciellt för högre ordningens filter.