Icke paralella väggar i en högtalare, Hur stor vinkel ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Icke paralella väggar i en högtalare, Hur stor vinkel ?

Inläggav Jonka_ » 2011-03-10 18:37

Jag undrar över en sak, Om man ska bygga en högtalare med ej paralella väggar, Spelar det någon roll hur mycket dom är vinklade ?

Är detta i något register viktigare än i ett annat?
Alltså, Är det viktigare att man har ej parallela i baskammare än där diskant /mellanreg jobbar?
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-10 20:47

För basen tror jag inte det spelar någon roll, där är våglängderna stora. I mellanregistret är våglängderna lite närmare ev. stående vågor. Eftersom man har dämpning i lådorna, tror jag inte det är något problem överhuvudtaget. Har väl redan skrivit det i något svar till dig tidigare?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-03-10 21:11

Vill minnas en av Tyrlands mätningar på Kef 110 i olika kabinett. Vill minnas att en öppen dämpad ljudledning var bästa alternativet men lät sig väl inte riktigt göras i hans konstruktion... 30 cm fårull absorberar 99% av den utstrålade energin mellan 300-3000 om jag minns rätt...

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-10 21:32

Roger: Ja det diskuterades i en tidigare tråd jag skrev men inte inom just det området, Där var det mer handlan om olika konstruktions typer för att få till böjda väggar.

tänkte i denna tråd få lite mer kunskap om hur det egentligen hänger ihop. Kanske behöver man inte göra en extrem konstruktion utan att man kan se till att skapa icke paralella ytor med hjälp av stagning inuti lådan.

Och sen kanske det är så, att om man ska få ut något av det hela och det extra arbete som krävs, Så krävs en ganska stor vinkel för att bryta upp det på ett effektivt sätt? En baffel på 25cm och ett bakparti som är 10cm exempelvis, Och inte en baffel på 25cm och ett bakparti på 22cm.
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Återgå till Teknikforum