Bästa sättet att kolla och selektera en volympot?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-08 21:03

Förstärkningen blir hög säger ni. Den är väl 100+15/15 som mest med de värden som visas? Det blir ju 7.666 gånger (+17.7dB) och i min anläggning krävs ingen förstärkning alls mellan linjekällor och slutsteg... Av CD-spelarens 2V går max 0.8V vidare till slutsteget, -8dB.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-03-28 14:12

IngOehman skrev:Såhär:

Bild

Vh, iö

Jag har tänkt lite på den av IÖ presenterade kopplingen.

Om man lägger till en icke-inverterande ingångsbuffert före volymkopplingen kommer förstegets ingångsimpedans bli konstant vilket är att rekommendera :)
Om man dessutom lägger till en inverterande OP efter volymkopplingen så vänder man tillbaka signalen i fas igen. Genom att välja bra motståndvärden på denna inv. OP kan ju även önskad dämpning av signalen uppnås.
Själv behöver jag nog knappt ens någon gain tror jag.

Eftersom jag tycker det är lite roligt att cadda gjorde jag en layout:

Schema och layout

Tvåpoligt relä används som ingångsväljare. Styrs av en liten vippa.

En krets för att förhindra poffar och smällar vid uppstart och avstängning finns och består av:

Tillslag:
Utångsrelät är tänkt att kortsluta utgången ända tills det läge då relät aktiveras.
Denna aktivering är tidsfördröjd genom en 555:a. Oklart om jag lyckats implementera den korrekt :D
Dock kan 555:an lämna tillräcklig ström för att dra relät, så ingen extern trissa behövs. Jag har kollat :)

Frånslag: Kondingen till den lilla nätdelen som håller relät kommer troligtvis ladda ur mycket fortare än nätdelen till OP-amparna, så förhoppningsvis släpper relät innan de eventuella poffarna uppstår.

Kortet är caddat med en Alps minipot för att det skulle få plats i den pyttelåda jag tänkt använda.
Lytarna har jag tänkt lägga ner, därav deras märkliga placering :)

Vi får se om jag bygger något. Detta talar emot :o
De senaste korten jag försökt etsa har gått åt skogen, oklart varför.
Potten jag köpte för ändamålet för något år sedan tycks när jag mäter uppträda logaritmiskt :o Det var en 50k lin jag beställde...
Dessutom tror jag att jag vänt den fel i designen.
Alltså att man sänker volymen genom att vrida medurs, tvärt om mot standarden.

Men jag är inte säker. Känner mig förvirrad idag :)

Lådan är denna retro-lådda som jag bytte front på :)
Bild :o

Hursomhelst var det kul att cadda lite! :P
Kanske inspirerade jag någon :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-03-28 14:19

En fundering: Vad är egentligen värst ur linjäritetssynpunkt?

Den koppling som beskrevs inledningsvis i tråden där man med ett motstånd till jord lastar ner potentiometerns släde för att aproximera en logaritmisk funktion.

Eller:

Den koppling jag beskrev där man lastar släden obetydligt, men istället förstärker signalen flera gånger, för att sedan dämpa ner den igen eftersom man egentligen inte behöver mycket gain alls.

Vad är att föredra med avseende på brus och dist? :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-03-29 18:51

Man kan väl tillägga också att även förstärkare verkar ha drabbats av loudness race. Det är väldigt sällan som området efter kl 12 används alls, det blir alldeles för starkt ljud då. Det finns väl flera förklaringar till det, en kan vara att man vill ha marginal att kunna höja upp svaga inspelningar mycket, men en annan kan vara att förstärkaren upplevs som mer kraftfull om volymen "kommer tidigt".

Det finns psykologi i volymkontroller också, psykologi som inte alltid leder till en optimal produkt. Tex får man problemet som beskrivs i förstainlägget om man ökar förstärkningen mycket (så att det måste kompenseras med en lågt nervriden volymkontroll).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-03-29 20:56

Precis! Nelson Pass skyller på Tom Holman i sin artikel om sitt buffertsteg, ett försteg utan gain :)
Nelsons artikel skrev:So here we are in the New Millennium, and thanks to Tom Holman and THX we've got lots of gain in our electronics.

http://www.enjoythemusic.com/diy/0708/f ... lifier.htm

Sedan finns ju numer apparater med rotary encoder där man inte håller räkningen på volymutslaget :wink:

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-03-29 22:27

Log-pottar har kanalobalans.

Lin-pottar med nedlastad släde ger upphov till olinjäritet. (Oklart i vilken storleksordning)

Med potten i feedback-kedjan-lösningen får man en massa gain som man i dessa dagar inte behöver och får dämpa bort.
Kanske inte optimalt med avseende på brus och dist? Eller är det ändå bättre än de andra alternativen?

Kanske skulle man testa denna lösning istället:
IngOehman skrev:Ett mycket enkelt sätt attminska kanalbalansfelen på potar, är att
lägga att seriemotstånd mot jord!

Det gör att det inte blir heltyst när man drar ned helt så en sådan
lösning passar bäst om det även finns en mute-knapp.

Storleken på motståndet väljer man så att det motsvarar den allra
svagaste volym man vill kunna använda. Kanske sisådär 35-40 dB
under den högsta man vill kunna använda? Har man på sitt försteg
utöver den där mute-knappen även en -20 dB-omkopplare så blir
det en mycket fin koppling. Å den där -20 dB/muting-omkopplaren
kan man åstadkomma såhär enkelt:

Bild

Vh, iö

Fast kanske får man en chock om man spelar i läget -20dB och av misstag kommer åt vippan. 20dB är väl rätt mycket tänker jag :)

Föregående

Återgå till Teknikforum