IngOehman skrev:Såhär:

Vh, iö
Jag har tänkt lite på den av IÖ presenterade kopplingen.
Om man lägger till en icke-inverterande ingångsbuffert före volymkopplingen kommer förstegets ingångsimpedans bli konstant vilket är att rekommendera
Om man dessutom lägger till en inverterande OP efter volymkopplingen så vänder man tillbaka signalen i fas igen. Genom att välja bra motståndvärden på denna inv. OP kan ju även önskad dämpning av signalen uppnås.
Själv behöver jag nog knappt ens någon gain tror jag.
Eftersom jag tycker det är lite roligt att cadda gjorde jag en layout:
Schema och layout
Tvåpoligt relä används som ingångsväljare. Styrs av en liten vippa.
En krets för att förhindra poffar och smällar vid uppstart och avstängning finns och består av:
Tillslag:
Utångsrelät är tänkt att kortsluta utgången ända tills det läge då relät aktiveras.
Denna aktivering är tidsfördröjd genom en 555:a. Oklart om jag lyckats implementera den korrekt
Dock kan 555:an lämna tillräcklig ström för att dra relät, så ingen extern trissa behövs. Jag har kollat
Frånslag: Kondingen till den lilla nätdelen som håller relät kommer troligtvis ladda ur mycket fortare än nätdelen till OP-amparna, så förhoppningsvis släpper relät innan de eventuella poffarna uppstår.
Kortet är caddat med en Alps minipot för att det skulle få plats i den pyttelåda jag tänkt använda.
Lytarna har jag tänkt lägga ner, därav deras märkliga placering
Vi får se om jag bygger något. Detta talar emot
De senaste korten jag försökt etsa har gått åt skogen, oklart varför.
Potten jag köpte för ändamålet för något år sedan tycks när jag mäter uppträda logaritmiskt

Det var en 50k lin jag beställde...
Dessutom tror jag att jag vänt den fel i designen.
Alltså att man sänker volymen genom att vrida medurs, tvärt om mot standarden.
Men jag är inte säker. Känner mig förvirrad idag
Lådan är denna retro-lådda som jag bytte front på
Hursomhelst var det kul att cadda lite!
Kanske inspirerade jag någon

/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.