Whisker growing

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Whisker growing

Inläggav Ragnwald » 2011-03-31 23:58

Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-04-01 01:16

Läste in mig på det där för några år sen när jag gick över till blyfritt men man börjar ju bli senil och glömmer fort..

Är det inte så att detta i princip enbart sker med ytor som genomgått electroplating? Och om man löder om en sådan yta på vanligt vis så försvinner risken för morrhår?

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-01 11:19

De här tunna trådarna tränger ut genom tämligen tjocka lackytor, precis som vissa ogräs tränger upp genom asfalten på vägarna.
Att blanda så lite som bara 0,5% bly, har visat sig förhindra problemet.

Kretsläckage och rena kortslutningar, är att vänta på många av dagens finelektriska produkter. :(

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-04-01 11:24

Läste också på om detta, man jag kommer inte ihåg det...

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-04-01 12:06

Tack och lov har jag kvar nå't kilo riktigt gammaldags giftigt lödtenn.
\\Sky

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-01 12:09

sky_eye skrev:Tack och lov har jag kvar nå't kilo riktigt gammaldags giftigt lödtenn.
+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-04-01 22:30

Ragnwald skrev:De här tunna trådarna tränger ut genom tämligen tjocka lackytor, precis som vissa ogräs tränger upp genom asfalten på vägarna.

Kretsläckage och rena kortslutningar, är att vänta på många av dagens finelektriska produkter. :(

Yes bly motverkar detta i de fall det kan uppstå.

Vad jag minns så sker detta endast under vissa omständigheter. Om du löder samman två koppardetaljer med blyfritt så sker inte någon tillväxt av whiskers. Om du "elektroplejtar" kontaktytorna innan lödning så kan det ske.

Om jag minns rätt så räcker det med att ordentligt värma och löda om hela ytan som är elektroplejtad så är risken borta. Jag tar inte gift på att det ligger till så som jag beskriver men som jag minns är det något åt det hållet.

Blyfritt är bara några år gammalt i Sverige men i Asien har det väl körts på blyfritt länge?

/Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-01 23:39

Piotr skrev:
Ragnwald skrev:De här tunna trådarna tränger ut genom tämligen tjocka lackytor, precis som vissa ogräs tränger upp genom asfalten på vägarna.

Yes bly motverkar detta i de fall det kan uppstå.

Vad jag minns så sker detta endast under vissa omständigheter. Om du löder samman två koppardetaljer med blyfritt så sker inte någon tillväxt av whiskers. Om du "elektroplejtar" kontaktytorna innan lödning så kan det ske.

Om jag minns rätt så räcker det med att ordentligt värma och löda om hela ytan som är elektroplejtad så är risken borta. Jag tar inte gift på att det ligger till så som jag beskriver men som jag minns är det något åt det hållet.

Blyfritt är bara några år gammalt i Sverige men i Asien har det väl körts på blyfritt länge?

/Peter

Jag kör på blyfritt :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-02 08:42

Allt som är förbjudet är bra .Tur att man har några kilon.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-04-02 09:34

Tennwhiskers är som sagt inget nytt. De är av rent tenn och kan se ut som antingen nålar eller som nåt man klämmer ur en tandkrämstub. Riktigt coolt fenomen faktiskt. :lol: Mekanismerna bakom tennwhiskers börjar man först nu få lite grepp på, och det har (förmodligen) att göra med tryckspänningar på mikroskopisk nivå som under vissa förutsättningar kan göra att tenn "skjuter iväg" från basmaterialet. Det finns åtgärder som gör att risken för whiskers minskar som komponenttillverkarna tar till, och det handlar bl.a. om typ av tennplätering, sk "nickel-spärrskikt" eller olika värmebehandlingar.

En mycket stor andel av dagens elektronikkomponenter använder plätering av tenn, och därför är de potentiellt benägna till whiskers vare sig man löder med blyat eller blyfritt lod.

Att det under vissa förutsättningar kan bli problem med tennwhiskers är sant, men hur stort problemet verkligen är kan man ju fundera på. Komponenter med tennplätering har använts i 10-15 år även när alla lödde med blyade lod. Och i dag när (nästan) allt är blyfritt så har fortfarande inte whiskerproblemet exploderat. Vet man bara vad man gör ska whiskers inte vara ett större problem är mycket annat som kan ställa till det.

petersteidl skrev:Jag kör på blyfritt

MvH
Peter

Det måste du väl om du vill sälja några av dina prylar..? :wink:

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-04-02 09:54

Farhågorna med whiskers har visat sig vara ett icke-problem i praktiken med rätt lödtenn (blyfritt), åtminstone så länge vi inte pratar om kretsarna med de allra tätaste benen, men dom vill man inte handlöda ändå med blyfritt, eftersom det inte flyter ordentligt.
De jag anlitar för automatmontering ser inga problem med finepitch heller (längre).

OT light:
Jag saknar det blyade tennet, främst för att det var så mycket snabbare att arbeta med, flöt ut snyggare och inte krävde så mycket värme och speciella lödspetsar (kortare, klumpigare) alt. dyr lödutrustning. Spetsarna på de flesta billiga lödpennor fräts sönder mycket snabbt vid lödning med blyfritt tenn och blir praktiskt obrukbara på kort tid.

Med rätt lödutrustning är blyfritt rimligt snabblödat och ser helt OK ut. Kvalitén på lödningarna är troligen inte alls sämre (när man kommit förbi de första hindren) och själva lödningarna är mycket starka.
Det gäller att vara tillräckligt snabb så att lödningen är klar innan flusset förångats/torkat.
Tenn/silverplätterade kort åldras snabbt och blir nästan helt olödbara. (-Aldrig mer!)

Det stora problemet för mig var i själva övergången när blyat förbjöds. Handlödningstennen var mycket sämre, vissa komponenter saknades i blyfritt utförande och komponenter som var blyfria tålde inte värmen som krävdes vid lödning. Vissa komponenter såg efter att ha lötts i lödugn ut som man kört gassvets på dem, även med snällaste temp kurvan...

Allt jag behöver finns nu i blyfritt och det är problemfritt hela vägen, även om det som ska handlöda tar längre tid och därmed är tråkigare/jobbigare.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-02 13:41

Conan skrev:Tennwhiskers är som sagt inget nytt. De är av rent tenn och kan se ut som antingen nålar eller som nåt man klämmer ur en tandkrämstub. Riktigt coolt fenomen faktiskt. :lol: Mekanismerna bakom tennwhiskers börjar man först nu få lite grepp på, och det har (förmodligen) att göra med tryckspänningar på mikroskopisk nivå som under vissa förutsättningar kan göra att tenn "skjuter iväg" från basmaterialet. Det finns åtgärder som gör att risken för whiskers minskar som komponenttillverkarna tar till, och det handlar bl.a. om typ av tennplätering, sk "nickel-spärrskikt" eller olika värmebehandlingar.

En mycket stor andel av dagens elektronikkomponenter använder plätering av tenn, och därför är de potentiellt benägna till whiskers vare sig man löder med blyat eller blyfritt lod.

Att det under vissa förutsättningar kan bli problem med tennwhiskers är sant, men hur stort problemet verkligen är kan man ju fundera på. Komponenter med tennplätering har använts i 10-15 år även när alla lödde med blyade lod. Och i dag när (nästan) allt är blyfritt så har fortfarande inte whiskerproblemet exploderat. Vet man bara vad man gör ska whiskers inte vara ett större problem är mycket annat som kan ställa till det.

petersteindl skrev:Jag kör på blyfritt

MvH
Peter

Det måste du väl om du vill sälja några av dina prylar..? :wink:

Jag menar att min V-70 går på blyfritt 8) :) Du har stavat mitt namn fel, men jag rättade till det :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-04-02 14:47

:D

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-03 00:08

RogerJoensson skrev:De jag anlitar för automatmontering ser inga problem med finepitch heller (längre).

Men av vad jag läste, så framgår det att problemet uppkommer på sikt.
Konsumenten som får ta smällen, när garantin precis gott ut. :(

Det är väl just i tajta kretsar smd, 2220-sammanhang, det är ett problem.

Ökat slit och släng, främjar väl inte miljön.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-04-03 16:32

Visst är det så att risken för problem med whiskers ökar ju närmare komponentbenen ligger varandra, men jag tror fortfarande inte att problemet kommer att bli speciellt stort i framtiden.

Ju mer man har lärt sig om vad whiskers är och vad som påverkar uppkomsten och "tillväxttakten" av de små nålarna, desto mindre benägna till whiskers har tennpläteringarna på komponentbenen blivit.

Sen har det också visat sig att även om en whisker från en anslutning skulle få kontakt med ett annat komponentben, så är chansen stor att den brinner av och förångas innan den hinner ställa till några funktionshinder. Här blir det faktiskt ett lite annat fenomen för apparater i vakuum (sateliter t.ex.). Här bildas en ledningsbana av förångat tenn när whiskersen "får kontakt" och det kan därför bli en fortsatt kortslutning. Det här fenomenet tror man har tagit knäcker på en hel del sateliter genom åren, innan problemet uppmärksammades på riktigt.

I rymdpapparater undviker man därför ytpläteringar av tenn och brukar "omplätera" apparatben med t.ex. tenn/bly. Tillverkare för rymdindustrin har ju undantag från RoHS så det är lagligt också.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-04-03 23:40

Ragnwald skrev:
RogerJoensson skrev:De jag anlitar för automatmontering ser inga problem med finepitch heller (längre).

Men av vad jag läste, så framgår det att problemet uppkommer på sikt.
Konsumenten som får ta smällen, när garantin precis gott ut. :(

Det är väl just i tajta kretsar smd, 2220-sammanhang, det är ett problem.

Ökat slit och släng, främjar väl inte miljön.

Jag har handlött ytmonterade komponenter med blyfritt sedan 2005 och fått automatmonterat sedan slutet 2006 och sett noll fall av kortslutningar eller läckproblem som skulle kunna ha med whiskers att göra. Det rör sig bla om ett antal tusen mikrofoner och några hundra förförstärkare (blandat handmonterat och automatmonterat). Den ökade felprocenten som jag fruktade uteblev. -Helt! (Samtidigt som farhågan om ökade nackproblem besannades pga mer tid i dålig arbetsställning)

Kanske är alla strömmarna i en mikrofon eller förförstärkare stora nog att bränna av eländet, om det nu är ett potentiellt problem, men inte något enda problem som kan härröra från whiskers har ännu varken rapporterats eller observerats vad gäller mina apparater.
Om jag inte har upptäckt ett enda misstänkt fall efter 1000-tals apparater, upp till 6 år gamla, så lär det (förhoppningsvis) inte ske något katastrofalt efter den dubbla eller tredubbla tiden heller.

Automatmonteraren tillverkar larm/säkerhetssystem under eget fabrikat och använder där processorer med finepitch, (0.5mm c - c), har lötts blyfritt sedan 2005. Han rekommenderar guldplätterade kretskort för finepitch, men det är mest för att det ger högre precision på tennpastalagret än med förtennade kretskort, som oftast är lite ojämna i tennytan. -Det är fortfarande problem med att få till ett både tätt och tunnt lager blyfri förtenning, där allt för lite tennpasta riskerar ge dålig eller ingen kontakt och för mycket, -kortslutning.
Silver- eller tennplätterade kort gillar han inte eftersom de ofta oxiderar alldeles för lätt och därmed snabbt blir svårlödda. Jag har samma erfarenhet ang. det sistnämnda.
Jag hoppas att jag kan lita på honom, eftersom jag har ett par projekt på gång där det ingår fine-pitchade komponenter...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-04 00:21

Tack Roger, att du delar med dig av dina erfarenheter i ämnet.
Känns genast lite lugnare. :wink:

Fick närmast en chock, när jag läste om det, i länkarna ovan.

Återgå till Teknikforum