Är de nya lödtennen värdelösa, rent av farliga?
http://nepp.nasa.gov/whisker
Inget direkt nytt, tydligen.
http://nepp.nasa.gov/whisker/reference/ ... kering.pdf
http://www.circuitmart.com/pdf/conforma ... gement.pdf
Moderator: Redaktörer
+1sky_eye skrev:Tack och lov har jag kvar nå't kilo riktigt gammaldags giftigt lödtenn.
Ragnwald skrev:De här tunna trådarna tränger ut genom tämligen tjocka lackytor, precis som vissa ogräs tränger upp genom asfalten på vägarna.
Att blanda så lite som bara 0,5% bly, har visat sig förhindra problemet.
Kretsläckage och rena kortslutningar, är att vänta på många av dagens finelektriska produkter.
Piotr skrev:Ragnwald skrev:De här tunna trådarna tränger ut genom tämligen tjocka lackytor, precis som vissa ogräs tränger upp genom asfalten på vägarna.
Att blanda så lite som bara 0,5% bly, har visat sig förhindra problemet.
Kretsläckage och rena kortslutningar, är att vänta på många av dagens finelektriska produkter.
Yes bly motverkar detta i de fall det kan uppstå.
Vad jag minns så sker detta endast under vissa omständigheter. Om du löder samman två koppardetaljer med blyfritt så sker inte någon tillväxt av whiskers. Om du "elektroplejtar" kontaktytorna innan lödning så kan det ske.
Om jag minns rätt så räcker det med att ordentligt värma och löda om hela ytan som är elektroplejtad så är risken borta. Jag tar inte gift på att det ligger till så som jag beskriver men som jag minns är det något åt det hållet.
Blyfritt är bara några år gammalt i Sverige men i Asien har det väl körts på blyfritt länge?
/Peter
petersteidl skrev:Jag kör på blyfritt
MvH
Peter
Conan skrev:Tennwhiskers är som sagt inget nytt. De är av rent tenn och kan se ut som antingen nålar eller som nåt man klämmer ur en tandkrämstub. Riktigt coolt fenomen faktiskt.Mekanismerna bakom tennwhiskers börjar man först nu få lite grepp på, och det har (förmodligen) att göra med tryckspänningar på mikroskopisk nivå som under vissa förutsättningar kan göra att tenn "skjuter iväg" från basmaterialet. Det finns åtgärder som gör att risken för whiskers minskar som komponenttillverkarna tar till, och det handlar bl.a. om typ av tennplätering, sk "nickel-spärrskikt" eller olika värmebehandlingar.
En mycket stor andel av dagens elektronikkomponenter använder plätering av tenn, och därför är de potentiellt benägna till whiskers vare sig man löder med blyat eller blyfritt lod.
Att det under vissa förutsättningar kan bli problem med tennwhiskers är sant, men hur stort problemet verkligen är kan man ju fundera på. Komponenter med tennplätering har använts i 10-15 år även när alla lödde med blyade lod. Och i dag när (nästan) allt är blyfritt så har fortfarande inte whiskerproblemet exploderat. Vet man bara vad man gör ska whiskers inte vara ett större problem är mycket annat som kan ställa till det.petersteindl skrev:Jag kör på blyfritt
MvH
Peter
Det måste du väl om du vill sälja några av dina prylar..?
RogerJoensson skrev:De jag anlitar för automatmontering ser inga problem med finepitch heller (längre).
Ragnwald skrev:RogerJoensson skrev:De jag anlitar för automatmontering ser inga problem med finepitch heller (längre).
Men av vad jag läste, så framgår det att problemet uppkommer på sikt.
Konsumenten som får ta smällen, när garantin precis gott ut.![]()
Det är väl just i tajta kretsar smd, 2220-sammanhang, det är ett problem.
Ökat slit och släng, främjar väl inte miljön.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster