Koppla upp LED(?)-värmeljus mot adapter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Koppla upp LED(?)-värmeljus mot adapter?

Inläggav henrikwiklund » 2011-04-11 17:58

Kanske lite offtopic men det gäller min hemmabio så jag hoppas det är okej då jag vet kunskapen finns här.

Jag skulle behöva alternativ mysbelysning då riktiga värmeljus inte är ett alternativ pga. värme, brandsäkerhet och bekvämlighet.

Jag tänkte därför hitta någon typ av lågvoltsbelysning och hittade dessa elektriska värmeljus på clasohlson:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161087691

Nu funderar jag på att koppla värmeljusen till en vanlig DC-adapter. typ:
http://www.kjell.com/?item=44253&path=3 ... ,354500000

Fråga 1
Eftersom värmeljusen drivs av 3v batterier så borde det väl bara vara att ställa adaptern på 3v och koppla in värmeljusen parallellt?

Fråga 2
Som jag förstår det så är det väl värmeljusen av typen led(?) så de borde väl inte dra så mycket ström, men hur mycket ström kan dom tänkas dra? (Dvs. hur många ljus kan jag koppla in på varje adapter?) Kan jag mäta mig till detta?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-04-11 18:21

är du säker att du vill använda dessa ledvärmeljus, dom är nämligen hemska!
Bikinitider

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-04-11 18:23

celef skrev:är du säker att du vill använda dessa ledvärmeljus, dom är nämligen hemska!

Plus på detta. Min mor fick ett gäng av en väninna, och kitchigare skit har
jag aldrig sett.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2011-04-11 18:42

henrikwiklund skrev:
celef skrev:är du säker att du vill använda dessa ledvärmeljus, dom är nämligen hemska!

Haha, nä jag är inte säker, de verkade bara vara en väldigt prisvärd lösning. De ska dock inte synas så mycket. De ska vara nerstoppade i olikfärgade ljuslyktor som hänger på väggen. Hela bion är ett koncept i galenskap så det gör nog inte så mycket (se gärna minhembiosida)
Senast redigerad av henrikwiklund 2011-04-11 20:12, redigerad totalt 1 gång.

joseph

Re: Koppla upp LED(?)-värmeljus mot adapter?

Inläggav joseph » 2011-04-11 18:58

henrikwiklund skrev:Fråga 1
Eftersom värmeljusen drivs av 3v batterier så borde det väl bara vara att ställa adaptern på 3v och koppla in värmeljusen parallellt?

Fråga 2
Som jag förstår det så är det väl värmeljusen av typen led(?) så de borde väl inte dra så mycket ström, men hur mycket ström kan dom tänkas dra? (Dvs. hur många ljus kan jag koppla in på varje adapter?) Kan jag mäta mig till detta?

1. Ja.

2. Olika för olika lysdioder. Koppla in multimetern i serie med ett ljus och ett batteri/adaptern så kan du räkna ut hur många ljus du kan paralellkoppla. Kanske uppemot 70st till den adaptern? Drar jag till med.

Tror det finns modernare el-lyktor vars sken fladdrar. Den där är som sagt rätt tråkig och passar inte så bra till musik.

vh J

joseph

Inläggav joseph » 2011-04-11 19:02

Och ville du ha ett sådant sken och man inte ser själva ljusen kan du ju bara köpa lysdioder i lagom ljusstyrka hos kjell och koppla dem direkt. Lysdioder och ett lämpligt motstånd förstås så de håller länge.

vh J

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Re: Koppla upp LED(?)-värmeljus mot adapter?

Inläggav henrikwiklund » 2011-04-11 21:42

joseph skrev:
henrikwiklund skrev:Fråga 1

Fråga 2

1. Ja.

2. Olika för olika lysdioder. Koppla in multimetern i serie med ett ljus och ett batteri/adaptern så kan du räkna ut hur många ljus du kan paralellkoppla. Kanske uppemot 70st till den adaptern? Drar jag till med.

Tror det finns modernare el-lyktor vars sken fladdrar. Den där är som sagt rätt tråkig och passar inte så bra till musik.

vh J

Jag tänkte mig kanske 8 stycken så då behöver jag ju inte oroa mig. Ja, jag kanske ska överge tanken med dessa billiga "värmeljus", jag antog nog att dom inte skulle vara så bra eller snygga men nu blev det ju verkligen en anstormning av varningar.

Jag kanske köper dioder då! Är lite rädd bara att det ska bli för mycket ficklampa och för lite spridning åt sidorna. Undersöker vidare.

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2011-04-12 10:12

Du kanske kan få lite ideér & tips & lämpliga inköpställen om du utgår från Lunkens hemsida om LED-lampor.

http://lunken.wordpress.com/tips/led-lampor/

Återgå till Teknikforum