av AndersP » 2011-04-07 18:27
En gammal treflig tråd som kan förtjäna att lyftas?
Så här efter ett par år är jag fortfarande fundersam vad gäller filmtittning med analogt ljud ut ur BD/DVD/HTPC.
HDMI verkar i dag vara legio vad gäller överföring av video i hemmabion. Om detta kan man tycka lite olika saker, men nu är det ju som det är så jag skippar den diskussionen.
Hemma hos mig kör jag video från PocornHour mediaspelare, DVB-T och DVD till en 4 år gammal projektor. Man slås av att ljudet ofta drabbas av problem med läppsynk. Projektorn arbetar långsamt med sin HDMI. I mediaspelaren kan detta ställas mycket effektivt, men ser jag en film på DVD (analogt ljud ut) nån sällsynt gång går läppsynken på tok ibland. I min gamla processor finns ett delay 0 - 5 ms, men det kommer man inte långt med. Har försökt läsa olika bruksanvisningar för olika BD-spelare och det verkar som att det är kört att ställa läppsynk om inte också ljudet körs via HDMI helt fram till processor/receiver.
Jag tyckte mycket om diskussionen om kanaladministrationsapparaten CHAD, Bremens motsvarande apparat och den eventuella? Faktiskt-byggda apparaten. Det verkar ju vara den bästa vägen att gå med fullt blås ut från källan och sen en fin analog apparat som tar vid.
Detta blir förstås mindre intressant om det inte går att få ljudet att synka upp mot bilden till 100% vid analog koppling av ljudet från spelare till förstärkare.
Ordet är fritt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM
"I see you've got the blues in your alligator shoes"