4.0 och Dolby Digitals komprimering av centerljudet?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-06 03:22

Jo, det lär dröja ett tag till. Har en hel del som jag ska köpa innan det är dax. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-01-08 18:40

Jag vet inte hur många här som använder ps3 som spelare, men gör ni det och använder den som avkodare och skickar ut pcm-signal, så finns det en funktion som heter "dynamic range control" där man väljer om man vill ha Dolbys dynamikkomprimering eller inte! Då behöver man ju inte bry sig om vilka format avr:en klarar, då agerar den endast som d/a!
Enda kravet är väl att den ska kunna ta emot ljud via hdmi för att klara multikanals-pcm.

Mvh Peder

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2009-01-11 07:57

I väntan på Öhmans CHAD så kanske MK analoga bass managment DMC 1 kan få bukt på problemet?!. Verkar bara vara XLR ingångar och endast fem ingångar. Lite saftigt pris också 1200 dollar. http://blog.hometheatermag.com/ces2009/011009mksound/

Thomas

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2009-01-12 21:43

Jag har en DVD spelare med 5+1 ut som jag kopplat direkt till slutstegen för att slippa en massa skräp i signalvägarna. Mellan DVD spelaren och slutstegen har jag en enkel förstärkare som jag delvist kopierat efter en tråd på forumet?
Den tråden handlade om vinylskivor och gick ut på att vissa vinyler behövde en extra basförstärkning och ett filter som dämpade området runt 10 kHz. Jag har modifierat konstruktionen något och lagt till ett steg som mixar ut mitt kanalen till vänster och höger front för att få ett lite fylligare ljud i mitten. Jag har också möjligheten att mixa ut baskanalen till vänster och höger front men jag är osäker på om den omkopplaren behövs eller om hela basregistret redan finns i sidokanalerna.,
Jag har ingen subb eftersom jag har totalt 4 st 10 tumsbasar i frontarna. Jag tycker att det låter bättre att höja frontarna 5 db med en brytfrekvens vid 75 Hz. I området mellan 75 Hz och 250 Hz kommer det att bli en mjukare övergång vilket gör att subben inte kommer att bli en löst brummande låda som lever ett eget liv. Jag tycker att den här konstruktionen ger ett behagligare ljud med dämpningen i mellanregistret.

Jag skulle gärna se en uppdatering av ”Öhmans???” filter för bas fattiga och skrikiga vinyler så att den anpassas till DVD Blue ray skivor.

Behöver man 7.1 ljud? Jag har tre lådor på vänster och tre på höger sida varav den som sitter i mitten på var sida är ur fas för att ljudbilden skall bli diffusare och riktningsverkan skall försvinna i salongsljudet.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-04-07 18:27

En gammal treflig tråd som kan förtjäna att lyftas?

Så här efter ett par år är jag fortfarande fundersam vad gäller filmtittning med analogt ljud ut ur BD/DVD/HTPC.
HDMI verkar i dag vara legio vad gäller överföring av video i hemmabion. Om detta kan man tycka lite olika saker, men nu är det ju som det är så jag skippar den diskussionen.
Hemma hos mig kör jag video från PocornHour mediaspelare, DVB-T och DVD till en 4 år gammal projektor. Man slås av att ljudet ofta drabbas av problem med läppsynk. Projektorn arbetar långsamt med sin HDMI. I mediaspelaren kan detta ställas mycket effektivt, men ser jag en film på DVD (analogt ljud ut) nån sällsynt gång går läppsynken på tok ibland. I min gamla processor finns ett delay 0 - 5 ms, men det kommer man inte långt med. Har försökt läsa olika bruksanvisningar för olika BD-spelare och det verkar som att det är kört att ställa läppsynk om inte också ljudet körs via HDMI helt fram till processor/receiver.

Jag tyckte mycket om diskussionen om kanaladministrationsapparaten CHAD, Bremens motsvarande apparat och den eventuella? Faktiskt-byggda apparaten. Det verkar ju vara den bästa vägen att gå med fullt blås ut från källan och sen en fin analog apparat som tar vid.
Detta blir förstås mindre intressant om det inte går att få ljudet att synka upp mot bilden till 100% vid analog koppling av ljudet från spelare till förstärkare.

Ordet är fritt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-04-07 19:05

En sån här linjemixer har jag skaffat.
Bild
http://www.rane.com/sm26s.html
Det gör det möjligt att mixa in valfri mängd mittkanal och .1 till huvudhögtalarna. Eventuella läppsynksproblem löser den såklart inte!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-04-07 19:27

Intressant!

Rane är bra kvalle, det säger alla.
Själv hade jag kanske velat lösa lite fler problem när jag ändå är igång och ett trevligt faktiskt-bygge skulle ha varit fin avkoppling. Jag får ägna mig åt mina slutna baslådor istället.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-13 16:15

Finns det någon lista över receivrar som inte tvingar fram komprimering enligt topic?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-04-14 15:56

Denon 2807 har funktionen (och min var vid inspektion redan avslagen = ingen komprimering).

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-15 08:56

Glebster skrev:Denon 2807 har funktionen (och min var vid inspektion redan avslagen = ingen komprimering).

Ah, där fanns en. Naturligtvis finns den inte längre att köpa ny. Jag kommer nog aldrig att förstå varför det bara är jag som intresserad mig för denna "featuren". Det måste finnas fler människor i världen som vill lyssna på okomprimerad DD trots att de inte har center..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-15 09:17

Jag har en Denon, men jag tycker inte det funkar utan center med den mixning som SVT skickar ut i alla fall. Och det handlar inte då om kompressionen, utan om den upplevda balansen mellan den inmixade centerkanalen och det övriga. TV4 har en mix som vanligtvis fungerar bättre. Jag vet inte om det är TV-boxen som är en del i problemet, vi får se när jag får den nya HD-boxen. Om det inte funkar med den så måste jag fundera på en uppgradering av fronthögtalarna med en center också.

Användarvisningsbild
M_N

Inläggav M_N » 2011-04-15 09:43

Nu har jag inte läst hela tråden så detta kanske redan har nämnts. Men, man kan ju kolla upp om den DVD/BluRay-spelare man har klarar att avkoda DD och skicka som 5.1 PCM via HDMI (gärna alla kanaler full range). Sedan låter man sedan receivern blanda ut centern i frontarna. Detta borde inte trigga igång någon DD-kompressor.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-15 10:04

M_N skrev:Nu har jag inte läst hela tråden så detta kanske redan har nämnts. Men, man kan ju kolla upp om den DVD/BluRay-spelare man har klarar att avkoda DD och skicka som 5.1 PCM via HDMI (gärna alla kanaler full range). Sedan låter man sedan receivern blanda ut centern i frontarna. Detta borde inte trigga igång någon DD-kompressor.

Det kan jag ju göra. Tänkte inte på det :p
Men, jag litar inte helt på omvandlingen utan vill helst ha bitstreamad signal för att veta att allt är som det ska vara.

Föregående

Återgå till Teknikforum