Dämpning/diffusering Högtalarlåda

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verdad

Dämpning/diffusering Högtalarlåda

Inläggav verdad » 2011-04-16 20:24

Ja, just det.
Detta ämne dök upp för mig för en dag sedan och jag har aldrig någonsin tidigare stött på det, så:

Det finns ju en hel del diskussioner om rummets påverkan och hur behandla rum på bästa sätt med dämpning och diffusion.

Nu råkade jag stöta på några tankar kring detta vad avser högtalarlådor.

Kan man alltså diffusera högtalarlådor också (alltså inte bara dämpa)?

Någon insatt som kan i sådana fall kommentera detta?

Jag själv har ingen aning om hur detta skulle/skall fungera/inte fungera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-04-16 20:56

Inget svar men jag minns en udda konstruktion från en brittisk firma i mitten på 80-talet. Elementet var ett ovalt spektakel med platt membran och usel verkningsgrad. Detta skulle sitta i en låda där väggarna var monterade i korklister så det var en spalt på 1 mm mellan dem.
I lådan fanns inget dämpmaterial utan 5- 6 "träpinnar, kan de varit 1"x1"x 6" som monterades som en solfjäder på bakstycket.

Jag har sökt efter elementet m,en jag anar att firman som tillverkade ekipaget har konkat för 370 år sedan, men pröva själv att leta efter något som kan ha hetat Merseyside Audio products eller något sådant.

Jo en sak till; lådan var tillverkad i ett kompositmaterial kallat NIMS 127.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-16 20:58

Diffussera, menar du inuti eller utanpå lådan?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-04-16 21:02

paa skrev:Diffussera, menar du inuti eller utanpå lådan?
Inuti för fasen.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-16 21:11

soundbrigade skrev:
paa skrev:Diffussera, menar du inuti eller utanpå lådan?
Inuti för fasen.
Men det är väl utanpå det hörs mest?
Problem med kantdiffraktion och sånt.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-04-16 21:33

"Splashern" som träpinnarna kallades skulle bryta upp stående vå inne i lådan ...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-16 22:05

Fast egentligen skrev jag frågan om inuti eller utanpå till trådskaparen, men du hann klämma in ditt bidrag, som förvisso är lysande på alla sätt, emellan, men jag skulle vilja veta vad verdad menar och tycker också.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2011-04-16 22:28

Inuti alltså.
Skulle man t.ex kunna fylla hela lådan med diffuserande papper (typ prasslande forma av papper) som exempel, eller liknande.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-04-17 00:26

verdad skrev:Inuti alltså.
Skulle man t.ex kunna fylla hela lådan med diffuserande papper (typ prasslande forma av papper) som exempel, eller liknande.

Varför skulle man vilja diffusera inuti lådan ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2011-04-17 04:10

Jag vet inte det är därför jag frågar (se första inlägget)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-04-17 12:05

verdad skrev:Jag vet inte det är därför jag frågar (se första inlägget)

Ah. Jag tolkade det som att du hade ett syfte och undrade om det var möjligt.
Jag tror att i en högtalarlåda handlar det bara om dämpning respektive icke-dämpning. Dvs antingen vill man bli av med ljudskapande/spridande vibrationer/ljud eller så vill man utnyttja dom (mera sällan ?).
Diffusion är väl i så fall bara intressant som ett hjälpmedel för dämpning (om det är det man är ute efter), kan tänka mig både att icke-diffusion är bra för att effektivisera användingen av dämpmateriaet och att diffusion kan vara bra för att sprida vibrationerna över en större yta av dämpmaterial.
Plats för experiment ? :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-04-17 12:40

Inget svar - bara frågor kom upp.
Ger diffusion i lådan lägre distortion utanför lådan än enbart dämpning?
Ger diffusion i lådan jämnare fas/frekvenssvar utanför lådan än enbart dämpning?
Ger diffusion i lådan mindre "resonansljud" än enbart dämpning?
Ger diffusion i lådan mindre ståendevågor än enbart dämpning?
Ger diffusion i lådan en jämnare impedanskurva än enbart dämpning?

Sen till praktikaliteter:
Kan man diffusera hela tonregistret i en låda?
om så är fallet - kan man styra lådans volym till avsedd storlek (med tanke på den storlek som diffusorer måste ta i lådan?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-04-17 13:52

diffusering är nog knappast verksam i speciellt låga frekvenser. då de högre frekvenser också är de som meste ffektivt dämpas av dämpmaterial så borde effekten av diffusering vara väldigt liten.

Vad som däremot kanske kan ha lite effekt är att leda bort ljudet från högtalarelementet på ett sådant sätt så man inte får reflektioner rakt tillbaka mot membranet.
Elementet sprider ju ljudet ut mot sidorna så om man vinklar sidorna i lämplig vinkel kan man kanske minimera reflexerna.
Hur stor betydelse detta har för ljudet beror nog mycket på det material som konen i elementet har. Vissa membran verkar vara känsligare (mer "ljudgenomsläppliga") än andra.

B&Ws white paper på nautilus 801 tar upp detta lite i sektionen om deras "kägla" som håller mellanregistret.

Men som vanlig är ju dessa saker rätt marginella. De viktiga aspekterna är ju fortfarande rätt lådvolym med rätt dämpning och kanske framförallt lådans utformning map diffraktion och delningsfiltret. Och hur högtalaren som helhet fungerar i rummet.

När dessa problem är lösta på det mest optimala sätten kan man kanske börja fundera på saker som lådmaterial och andra små "tweaks".
Mvh
Magnus

Återgå till Teknikforum