Audyssey släpper ny teknik som minskar oljud hos grannarna

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tumme

Audyssey släpper ny teknik som minskar oljud hos grannarna

Inläggav Tumme » 2011-04-17 11:23

Audyssey släpper (LFC) Low Frequency Containment. En teknik som ska minska ljudet hos grannarna.
När jag först läste detta tänkte jag att dom missat att publicera detta 1 April. För hur kan man stoppa ljud som redan är ivägskickat med elektronik? Någon som har någon gissning hur det kan gå till? för om det funkar och inte förstör något annat så är det fantastiskt tycker jag.

Denon släpper en reciever med tekniken inbyggd senare i år.

http://www.audyssey.com/technology/audyssey-lfc.html

http://www.audyssey.com/aboutus/press/3 ... ontainment

Thomas

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-17 20:46

Jaha ännu ett fiasko som lämna audyssey dom borde åt gärda sitt gamla skit först innan något nytt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-17 20:49

Tar de bort grundtoner i basen, men behåller övertonerna och skall få oss att tro att det låter likadant ändå?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-17 21:26

Nattlorden skrev:Tar de bort grundtoner i basen, men behåller övertonerna och skall få oss att tro att det låter likadant ändå?

Nä dom har redan uppfunnit det det gjorde dom när den första versionen av audyssey kom så försvan basen dom kanse har hittat den nu.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-04-17 22:31

boom skrev:
Nattlorden skrev:Tar de bort grundtoner i basen, men behåller övertonerna och skall få oss att tro att det låter likadant ändå?

Nä dom har redan uppfunnit det det gjorde dom när den första versionen av audyssey kom så försvan basen dom kanse har hittat den nu.

Fan boom, ibland är du riktigt kul! :lol:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-04-17 23:03

Jag kör alltid med Audyssey inkopplat på min H/K. Det blir mycket färre rumsmoder att bråka med. Funkar skitbra! :D
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-18 05:34

bomellberg skrev:Jag kör alltid med Audyssey inkopplat på min H/K. Det blir mycket färre rumsmoder att bråka med. Funkar skitbra! :D

Blir det dom finns där i alla fall.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-18 08:43

Det där kan inte fungera bra. För övrigt har jag redan en funktion på min onkyo som gör samma sak. Fast onkyo kallar det visst för "volume" och den går både att höja och sänka.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-18 09:11

Är inte funktionen till för att överhuvudtaget kunna spela i dåligt akustiskt isolerade hus?
Det är ju inte för att ge ett bättre ljud i egna rummet, men man kanske inte blir vräkt av anledningen att grannarna störs av ljud.
Så det funkar säkert om än inte perfekt.

mvh/Harryup

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-18 16:58

Harryup skrev:Är inte funktionen till för att överhuvudtaget kunna spela i dåligt akustiskt isolerade hus?
Det är ju inte för att ge ett bättre ljud i egna rummet, men man kanske inte blir vräkt av anledningen att grannarna störs av ljud.
Så det funkar säkert om än inte perfekt.

mvh/Harryup

Då får man tänka så här vad bygger amrisarna sin hus med och har dom isolering i dom jo men inte enligt svensk standard och redan där blir det fel och vad kommer att hända när skiten landar i sverige jo basen har flyttat till något annat land så vad blir kvar jo mellan register och diskant.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-18 20:53

Eller också kan man tänka så att det mäts in med medföljande mick så att om man har små problem så blir det små justeringar osv.

Mvh/Harryup

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-18 21:29

Harryup skrev:Eller också kan man tänka så att det mäts in med medföljande mick så att om man har små problem så blir det små justeringar osv.

Mvh/Harryup

Nja det finns bevis då jag får samma dåliga resultat med 2 olika modeller den ena från 06 och där försvann basen sen den andra från 011 där försvann basen också
vilket tyder på samma inlagda mät kurvor som apparaterna sedan andvänder sig av för att få till en kurva utan bas.
Nä då är det bättre med akustik fix.

Användarvisningsbild
Henrik36

Inläggav Henrik36 » 2011-04-18 21:50

Nu vet jag inte om det är riktigt samma sak som menas här, men jag jobbade inne på saab där dom tillverkar/de passagerarflygplan för 15-17 år sedan, där använde dom högalare inne i chassit i planen som man spelade en viss ton i (eller något liknade) för att "ta bort" brum som uppkom i konstruktionen.

Alltså tillföra ett ljud för att tysta andra.
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-19 03:05

boom skrev:
Harryup skrev:Eller också kan man tänka så att det mäts in med medföljande mick så att om man har små problem så blir det små justeringar osv.

Mvh/Harryup

Nja det finns bevis då jag får samma dåliga resultat med 2 olika modeller den ena från 06 och där försvann basen sen den andra från 011 där försvann basen också
vilket tyder på samma inlagda mät kurvor som apparaterna sedan andvänder sig av för att få till en kurva utan bas.

Vad du har för problem har ju inget med de nya funktionerna att göra. Självklart skall man fixa akustiken så mycket man kan med det kanske är väl svårt att dämpa inne hos grannen.
Mvh/Harryup

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-19 05:57

Harryup skrev:
boom skrev:

Mvh/Harryup

Vad du har för problem har ju inget med de nya funktionerna att göra. Självklart skall man fixa akustiken så mycket man kan med det kanske är väl svårt att dämpa inne hos grannen.
Mvh/Harryup

jag har inga problem har du jag andvänder inte ens skiten i dag då det är så dåligt att man borde ha en valmöjlighet att inte få det i sin apparat vilket skulle göra den billigare .
just nu så anndvänder jag en marantz av 7005 som lider av dålig audyssey och det borde dom åtgärda först med uppdateringar.
Och sedan kasta in ännu mera skit i brasan som dom gör och hur ta bort basen vid grannen det kan vara intressant att få lyssna på det i verkligheten .

Återgå till Teknikforum