Aukustisk inverkan av en Ikea Sultan resårmadrass?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tresor

Aukustisk inverkan av en Ikea Sultan resårmadrass?

Inläggav Tresor » 2011-04-29 10:34

Min lite udda frågeställning kommer sig av att mitt "pojkrum" i vårat nya hus fick agera förråd under en längre tid. Viktigare rum så som ett gästrum skulle fräschas upp före detta? Se på maken till konstigare prioriteringar.
Under denna tiden stod det en Ikea Sultan 140 säng i bio-rummet som i övrigt är väldigt sparsmakat inrett, eller ja just nu finns det en soffa och en tv-bänk i möbelväg i ett relativt stort rum på 5,5x6,5m alltså i stort sett tomt. Dum som jag var blev jag klar med uppfräschningen av gästrummet för ett tag sedan och ut åkte sängen. Nu blev ljudet alldeles förskräckligt illa i detta rummet och jag var rätt nöjd innan iaf med tanke på hur tomt det var. Enda fördelen var väl att jag fick tid att ta tag i mitt rum.

Det som gjort än så länge är att jag lagt in en stor svart matta framför duken för att ta bort reflexen från duken i golvet, och samtidigt fick några gamla soffkuddar åka in för att förhoppningsvis hjälpa till med ekot. Tycker det blivit bättre men är inte nöjd.

Jag har ju som sagt inte gjort några mätningar i rummet vare sig före eller efter men tänkta att man kanske kunde få någon ledtråd vad som hänt.
Jag upplevde att när sängen åkte ut så försvann väldigt mycket bas vis musiklyssning, eller det lät skrikigare kanske inte riktigt samma sak. Detta har blivit något bättre i och med den stora mattan och kuddarna men inte lika bra som innan.
Gjorde en absorbent som verkar vara så populära på internet nu för tiden men den blev tydligen för snygg för mitt rum så frugan snodde den med argumentet: Den är för ljus, kommer reflektera för mycket tillbaks mot duken och förstöra kontrasten. Bättre du gör en ny i något mörkare tyg.

Vem fan kunde tro att hon verkligen lyssnade på mig när jag yrar om mina intressen?

Så min mer konkreta frågeställning:
Vad kan ha påverkats av att sängen åkte ut?
Kommer detta ordna upp sig när det kommer in lite möbler eller behöver man gå mer seriöst tillväga för att få ordning på rummet?

//Tresor

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 11:45

Har ni kastat madrassen?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-29 12:13

Sängen plockade nog ner en topp i en lägre frekvens, som nu i stället är stark och maskerar frekvensområdet under denna.
Den som vet mest, tror minst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-29 21:30

Nattlorden skrev:Har ni kastat madrassen?

det var väl konstiga fläckar på den.

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2011-05-02 09:26

Njaa den finns kvar och fläckarna är väl inte värre än att den duger som säng i gästrummet numera.

Ragnwalds förklaring låter ju inte helt otänkbar, tackar för alla tips.

//Tresor

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-02 10:42

Går den inte att klä in i något snyggt tyg och ställa upp mot någon vägg i rummet och se hur det blir? Och skaffa ny till gästrummet. Eller om samma modell finns kvar och ni föredrar en ny som dämpmaterial göra omvänt?

men prova först, det är inte alls säkert att annan placering ger samma goda funktion.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-02 10:59

Det vore väl smutt att normalt sätt använda gästsängarna som absorbenter bakom högtalarna? "Multi-purpose" som vi säger på svengelska...

/ B

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2011-05-02 14:45

Blir nog till att prova med att stälal in sängen igen, vem vet kanske inte tycker det blir lika bra som jag kommer ihåg det ens.

//Tresor

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-05-04 12:34

Tresor skrev:Blir nog till att prova med att stälal in sängen igen, vem vet kanske inte tycker det blir lika bra som jag kommer ihåg det ens.

//Tresor

Prova den då på olika ställen i rummet, även på högkant en bit ut från vägg.
Tvivlar inte alls på den i ditt rum kan tillföra possitiva effekter.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-04 12:43

Men det är inte att ge sig katten på, att den madrassen fungerar bäst just liggandes några dm från golvet i precis den position där den stod. :)
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Teknikforum