Moderator: Redaktörer
LypsylateX skrev:Hej.
Jag har nyligen bytt ut min gamla Mitsubishi-skivspelare mot en likaledes gammal men renoverad Sony PS-1700. Tyvärr har jag märkt att den går för fort, så pass att det går att höra.
Cirka 104 varv på tre minuter. Även 45rpm går för fort.
Den enda inställningen som jag har hittat (under skivtallriken) är nätspänningsingången som är omställbar mellan 120, 220 och 240V. Använder man någon av dom sistnämnda så gör det ingen skillnad.
I övrigt hittar jag inga justerskruvar alls för hastigheten. Hur gör man? Går det? Hilfe?
Edit: Min gamla spelare var alltid spot-on 100 varv på tre minuter. Inte heller på den har jag hittat några lättfunna justeringsmöjligheter.
paa skrev:Nej det är remmens mittlinje (vid halva tjockleken) som ger utväxlingen, och ökar tjockleken så blir det procentuellt mer på lilla hjulet än på stora, och då går det fortare.
paa skrev:Jo, och det var minst två som höll med mig då.
Bostrowskij hififorum tråd skrev:En liknande diskussion pågår på Vinyl Asylum, och det verkar som att man får krypa till korset...Remmens tjocklek HAR betydelse för hastigheten, just p g a det Peter S påpekar i sin teori. Remmen komprimeras på insidan och töjs ut på utsidan när den passerar motoraxeln (och även skivtallriken). Remmen "kryper", och man måste därför räkna från en "neutral" punkt som är halva remmens tjocklek.
För den som vill fördjupa sig och se beviset ( Nörd-varning ), googla efter ett dokument som heter "Analysis of Belt-Drive Mechanics Using a Creep-Rate-Dependent Friction Law" , och ni hittar en PDF-fil som tyvärr inte går att öppna, men välj "Se som HTML-verision" så går det.
(lyckades tyvärr inte länka till dokumentet)
Diskussionen på Vinyl Asylum:
http://www.audioasylum.com/scripts/t.pl ... l&m=606774
"I stand corrected"... och min mellanhjulsdrivna Lenco framstår mer och mer som genialisk jämfört med min remdrivna Thorens !
/ Bostrowskij
paa skrev:På Vinylengine.com finns det ingen manual till PS-1700 men dock till PS- 1350 som ser väldigt lik ut. Man måste regga sig för att få tillgång till manualerna men det kostar inget:
http://www.vinylengine.com/library/sony/ps-1350.shtml
kodapa skrev:paa skrev:Nej det är remmens mittlinje (vid halva tjockleken) som ger utväxlingen, och ökar tjockleken så blir det procentuellt mer på lilla hjulet än på stora, och då går det fortare.
Är du helt säker på att det blir så, jag får inte ihop det.
perstromgren skrev:kodapa skrev:paa skrev:Nej det är remmens mittlinje (vid halva tjockleken) som ger utväxlingen, och ökar tjockleken så blir det procentuellt mer på lilla hjulet än på stora, och då går det fortare.
Är du helt säker på att det blir så, jag får inte ihop det.
Om det kan vara till någon tröst så fanns det åtminstone en till, undertecknad, som var helt bergsäker på att tjockleken inte kunde spela någon roll, då detta diskuterades förra gången...
Falkis skrev:Sätt på rätt sorts rem, så går den nog rätt sen!
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 14 gäster