Märkligt fel (?) på SS 13M

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Märkligt fel (?) på SS 13M

Inläggav Jocke » 2011-05-18 12:23

Behöver lite tips om vad som kan ha hänt innan jag sliter mina ScanSpeak 13M (Classic) i stycken...

Skaffade de här mellanregistren för ett par år sedan, mätte lite och stoppade sedan undan dem. Nu tänkte jag använda dem men det är totalt avbrott mellan anslutningarna. Borde det inte anges "Bäst före" på element som går sönder av sig själva?

Konerna kan röras fram och tillbaka utan skrap så det verkar inte vara någon lindning som lossnat och skavts av. Det finns kontakt mellan terminalerna och tråden in så det kan inte vara någon kall-lödning där...

Trådarna från talspolen är väl lackade så det är inte lönt att mäta där...
På konens undersida finns en liten koppling mellan talspolens tråd och den ledare som går till terminalerna - kan de ha oxiderat eller nått?

Känns lite surt att bara behöva slänga dem...
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3730

Några tips eller erfarenheter? Worst case - kan man få tag på nya talspolar?

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2011-05-18 13:03

Ja, det har hänt mig 2 ggr med SC165. Den ena var tyst och den andra mätte och lät hemskt.

Jag tog en hobbykniv och skrapade försiktigt bort lacken på spoltråden samt skrapade på flätans lödände. Sen lödde jag om och det fungerade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-18 13:18

Ja, det är ju troligast att det är någon sådan skarvövergång som har dålig kontakt och inte att talspoletråden gått av mitt i spolen av sig själv.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-05-18 13:23

Tack! Får kika på det där... verkar vara någon hylsa kring och sedan vax eller lim över...

Återgå till Teknikforum