Extern processning i hemmabioreciever?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hevi
iller

Extern processning i hemmabioreciever?

Inläggav hevi » 2005-05-23 12:26

Eftersom jag är hemmabiorecieverimbicill (förvånansvärt svårstavart ord) behöver jag lite hjälp med att reda ut några saker angående dessa komplicerade bestar:
Jag har funderat på att använda en reciever tillsammans med ett externt digitalt filter. Grejen är den att jag skulle vilja låta recievern dekomprimera ljudkanalerna till 24/96 för att sedan skicka ut några av kanalerna till mitt digitala filter. Sedan skulle jag vilja köra tillbaka dessa processade signaler digitalt från filtret till recievern och låta den sköta volym och förstärkning?

Alltså - plocka ett par kanaler digitalt från recievern och föra till baka dem (digitalt) - går det med en rimligt prissat reciever som t ex denon 2105?

Henrik
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-05-23 14:59

Vart lite nyfiken på vad det kan vara för digitalt filter du har tänkt använda?

Kan inte svara med 100% säkerhet men jag tror nog att det du tänkt göra blir ganska svårt med en "normal" hembioreceiver, de kan ju (vad jag vet) inte ha flera ingångar aktiva samtidigt, möjligen kanske det går på sådana som har "multi room" stöd, så ett tips är ju att kolla på såna, eller vänta tils nån som vet svarar... :)

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-05-23 16:03

CJNE skrev:Vart lite nyfiken på vad det kan vara för digitalt filter du har tänkt använda?

Kan inte svara med 100% säkerhet men jag tror nog att det du tänkt göra blir ganska svårt med en "normal" hembioreceiver, de kan ju (vad jag vet) inte ha flera ingångar aktiva samtidigt, möjligen kanske det går på sådana som har "multi room" stöd, så ett tips är ju att kolla på såna, eller vänta tils nån som vet svarar... :)

Jo, jag misstänkte att det kan bli knepigt. Filtret är egenkostruerat och i första prototypstadiet och det är mest att jag vill slippa att hänga in en massa D/A (och de eventuella A/D) delar just nu. Det är redan hyffsat komplext för att vara ett hobbyprojekt!

Henrik

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Extern processning i hemmabioreciever?

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-05-23 17:05

Nej, det går inte.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Extern processning i hemmabioreciever?

Inläggav n3mmr » 2005-05-23 19:13

Johan_Lindroos skrev:Nej, det går inte.

Så vitt jag förstår så är svaret egentligen; Nej inte till rimlig arbetsinsats, i allmänhet. Men det går naturligtvis, men då är det lättare att bygga A/D-D/A-kedjor själv.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-05-24 16:36

OK. Motgång :( . Antar att man inte heller kan plocka den digitala signal som har processats genom volymkontrollen på recievern heller? Skulle gärna vilja använda recieverns avkodning, fjärr, volym etc. nämligen.

Henrik

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2005-05-24 16:57

Ahh ser nu att det var digital tillbaka... ok raderar mitt inlägg...

Då fattar jag vad problemet var :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2005-05-25 12:54

Hej

Visst går det, med nödvändiga kunskaper, tid och oscilloskop!

Ta Yamaha RX-V620RDS som exempel:
I den sitter ett stort Yama-chip och D/A-chip. Hoppa in mellan dessa kretsar, klipp av data ledarna och led ut dem till ditt kort (antar att det är en DSP). Du måste också ha med clocka och LR puls. Sedan leder du in dina data signaler. Viktigt är naturligtvis att inte förstöra signalerna och att data pulståget kommer in i rätt tid (anpassa kabel längden för att komma rätt). Du kommer att införa en fördröjning på ett eller flera sample och bör p.g.a. detta leda alla kanaler till din DSP (även om du inte räknar om dom). Signal formatet passar troligtvis bra ihop med en DSP. Signal nivåerna (TTL) är ju inte bra att leda långa vägar, så jag skulle föreslå en omvandling till diffade signaler, t.ex. LVDS. Det är viktigt att inte negativt påverka klockor och synksignaler. Om det t.ex. uppstår reflektioner på dessa signaler i receivern så blir ljuddatat fel och det låter helt fel. Använd mycket korta ledare till en egen buffer. Nödvändigt att verifiera med ett oscilloskop med rätt probe tillbehör.

I 620'an uppstår ytterliggare ett problem då den har två olika D/A för front kanalerna. Dels en 6ch D/A och ett 2ch D/A. Vid stereo signal används 2ch D/An, medans vid 5.1 ljud så används 2 kanaler i 6ch-D/A. Vidare kan säkert samplingsfrekvensen ändras vid olika källor.

Service manual på receivern är nödvändigt.

//Michael

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-05-25 13:30

Mich skrev:Hej
Visst går det, med nödvändiga kunskaper, tid och oscilloskop!
//Michael

Hej och välkommen!

Jodå, mätinstrument har jag -det är mest att jag har så förbenat dålig koll på recievermarknaden och är tämligen lat av mig. Hade det funnits en billig reciever som gör det jag behöver så hade jag ju sparat en del arbete. Det känns dock inte aktuellt att patcha in mitt källarprojekt i en köpereciever. Då är jag mer inne på att bygga hela recieverdelen själv.

Henrik

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2005-05-25 16:06

Hej Henrik

Vill du avslöja lite mera detaljer om dit projekt?

Har du byggt någon egen hårdvara, kanske med DSP?

Skall du köra både stereo och 5.1 ljud?

Vill du ha tag på 5.1 ljudet digitalt (efter avkodning) så finns det en Meridian burk som har digital utgångar.

//Michael

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-05-26 11:15

Nu är vi ju kanske mer inne på DIY, men i alla fall:
Mich skrev:Hej Henrik
Vill du avslöja lite mera detaljer om dit projekt?
Har du byggt någon egen hårdvara, kanske med DSP?
Skall du köra både stereo och 5.1 ljud?
//Michael

Nja, egentligen finns det inte så mycket att säga om projektet ännu, men ja, jag kommer att bygga en egen hårdvara. En eller ett par digitala ingångar, sampleratekonverter, filter, och ett inte helt oansenligt antal D/A omvandlare. Jag tänker inte hacka DSP utan tänkte låta några filterchip sköta chrunshandet. Det "enda" programvaran behöver göra är att ladda och styra filterprocessorerna och övriga kretsar samt fjärrkontrollavkodning och en liten display.

Henrik

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2005-05-26 11:58

Intressant!

hevi skrev:Jag tänker inte hacka DSP utan tänkte låta några filterchip sköta chrunshandet.

Vilka filterchip har du tänkt att använda?

P.S. Ursäkta om jag ställer många/konstiga frågor, men det liknar lite ett av mina vilande projekt.

//Michael

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-05-26 12:33

Mich skrev:Vilka filterchip har du tänkt att använda?

Vi kan ta resten via PM! Kolla din inkorg...

Återgå till Teknikforum