Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Sen beror det på vad man mäter med. Med den radioshackmätaren som jag har så kan det skilja 15-20 dBA! beroende på hur man håller den.
adzer skrev:Skaffa annars en tongeneratormjukvara och koppla in datorn, mycket smidigt sätt att kunna testa olika rumsproblem och göra mätningar.
perstromgren skrev:adzer skrev:Skaffa annars en tongeneratormjukvara och koppla in datorn, mycket smidigt sätt att kunna testa olika rumsproblem och göra mätningar.
Jodå, men jag ville bara skapa en referens och valde 1kHz.
Är det någon som tycker att det är en dum referens, föreslå en ny, som alla enkelt kan få tag på!
subjektivisten skrev:Ett problem är att folk har olika efterklang i rummet. Om jag förstod Svante rätt så kan det skilja 6 dB mellan ett ganska normalt vardagsrum och ett mer dämpat rum. Där efterklangen "hjälper till" och förhöja mätningen.
adzer skrev:Jag tycker att det är en bra referens. Ville bara tipsa om ett lättare sätt enligt mig än att ladda ner en massa olika ljudfiler.
paa skrev:subjektivisten skrev:Ett problem är att folk har olika efterklang i rummet. Om jag förstod Svante rätt så kan det skilja 6 dB mellan ett ganska normalt vardagsrum och ett mer dämpat rum. Där efterklangen "hjälper till" och förhöja mätningen.
Jag tror det kan skilja max 6 db mellan ett helt odämpat rum och ett totalt dämpat rum med samma volym. Skillnaden mellan olika möblerade rum bör skilja klart mindre, dock inte försumbart.
subjektivisten skrev:adzer skrev:Jag tycker att det är en bra referens. Ville bara tipsa om ett lättare sätt enligt mig än att ladda ner en massa olika ljudfiler.
Det är bara lättare om man har datorn kopplad till stereon.
subjektivisten skrev:Jag har gjort detta test många gånger och ska jag köra ett genomsnitt så bör -10 på förstärkaren vara runt 100dB vid soffan, 0 110dB och +10 ca 120 dB.
perstromgren skrev:Jodå, men jag ville bara skapa en referens och valde 1kHz.
Är det någon som tycker att det är en dum referens, föreslå en ny, som alla enkelt kan få tag på!

RogerGustavsson skrev:perstromgren skrev:Jodå, men jag ville bara skapa en referens och valde 1kHz.
Är det en sinuston på 1 kHz du använt? Det tycker jag har mindre välägnat som referenssignal. Förflyttar man sig varierar nivån en hel del. Bättre är kanske rosa brus över en oktav t.ex. 250-500 Hz?
perstromgren skrev:subjektivisten skrev:Jag har gjort detta test många gånger och ska jag köra ett genomsnitt så bör -10 på förstärkaren vara runt 100dB vid soffan, 0 110dB och +10 ca 120 dB.
Menar du att en ton med full digital utstyrning (0 dB FS) alltså ger ovantsående värden, eller nå't annat? Vad i så fall?
RogerGustavsson skrev:Bättre är kanske rosa brus över en oktav t.ex. 250-500 Hz? Det ligger över de kraftigare rumsresonanserna i frekvens och ger mindre känslighet för högtalarnas frekvensgång, som ju brukare vara rätt taggig. Om man får 90 dB vid 1 kHz sinus kan man antagligen ha +- 5 dB redan några Hz över eller under 1 kHz.
subjektivisten skrev:RogerGustavsson skrev:Bättre är kanske rosa brus över en oktav t.ex. 250-500 Hz? Det ligger över de kraftigare rumsresonanserna i frekvens och ger mindre känslighet för högtalarnas frekvensgång, som ju brukare vara rätt taggig. Om man får 90 dB vid 1 kHz sinus kan man antagligen ha +- 5 dB redan några Hz över eller under 1 kHz.
Man kan ladda ner NTi Audio Wavefile Generator och skapa sina egna signaler.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster