Lyssnar nu på Elvis andra skiva, tyskpress, från 1958, och den har inga problem att spåra den, trots att den visserligen är i dåligt skick. Inte heller motorljud och sånt stör mig, men om jag spelar en tunnare, nyare skiva, typ, så glider nålen ur spår, och går inte helt stadigt.
Invinklingen är ganska liten (kröken eller vad jag ska säga) i och med att jag inte vinklat in den så mycket, i "fästet" (jag filade små jack och satte skruvarna i dessa).
(Jag vet att detta inte är optimalt, men jag tycker om min grammofon, som är tillverkad samma år som elvisskivan, och jag klarar mig med denna, bara den liksom kan spela alla skivor!).
Så jag tänkte, kan jag vinna något på att fila upp skruv-snäppen, på metallplattan där den sitter fast, så att jag får större vinkel med pickupen in mot skivan? Det verkar nämligen vara det som är problemet, och jag VET att detta inte alls är optimal, men undertecknad är själv suboptimerad på många sätt och vis, och det ska egentligen inte gå alls, typ... kan jag tänka mig att expertisen tycker, men jag vill ändå.
Så här såg spelaren ut innan jag gick lös på den: