Danley synergy horn

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Danley synergy horn

Inläggav steveo1234 » 2011-07-17 11:11

Någon som antingen hört eller hört talas om dessa?

Danley SH60 tycks vara en riktigt trevlig liten högtalare som skulle fungera utmärkt i en högklassig hemmabio.

Coverage Pattern ......................................................... 50° horizontal x 50° vertical
Operating Frequency Range ............................................. 50 Hz - 18 kHz +/- 3 dB
.............................................................................................. 37 Hz – 24 kHz -10 dB
Sensitivity @ 1M ............................................................................................ 100 dBSPL
............................................................ (Measured as 2.83V input, 1M whole space)
Maximum Output ................................... ..127 dBSPL Cont.,133 dBSPL Program
Input Power Ratings ................................. 1000W continuous, 2000W program
Nominal Impedance .......................................................................................... 4 ohms
Minimum Impedance .................................................................... 3.5 ohms @ 1 kHz
Recommended Processing................................ 40 Hz HP @ 24 dB/Butterworth
Drivers ......................................................................... LF 2 x 12”, MF 4 x 5” HF 1 x 1”
Input Connections .......................................................................................... 2-NL4MP
Enclosure Material ......................... 13ply, 18mm Baltic Birch, polyurea coated

Kombinationen 100dbspl och ett effekttålighet på 1kw borde låta dessa högtalarna ligga långt under sin kapacitet. Oavsett hur sinnessjukt starkt man spelar. Dessutom är de vågformstrogna återgivare vilket tycks vara poppis här på faktiskt.

http://www.danleysoundlabs.com/synergy_ ... el=SH%2050

Otroligt fula som fan, men, de går i alla fall enkelt att gömma bakom en ljudtransparent duk.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-07-17 11:49

Faller de inte av oroande mycket i toppen? Finns säkert någon Danleyfilosofi
bakom det.

Tom Danley verkar ha en trevlig inställning till ljud och det har gjort mig en
smula nyfiken på konstruktionerna. Kan inte minnas att jag hört om eller
sett någon i Sverige som har Danleyprylar däremot.
2021 maj på Spotify

roren

Inläggav roren » 2011-07-17 14:16

Dom verkar minst sagt intressanta. Jag tycks minnas att 'Magnus Ö' här på forumet, hade
erfarenheter av nåt som heter 'Unity Horn' som är byggda enligt samma princip.

Inte ska du väl gömma såna coola grejer bakom ett skynke :wink:

Rolf

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-07-17 15:16

shifts skrev:Faller de inte av oroande mycket i toppen? Finns säkert någon Danleyfilosofi
bakom det.

Tom Danley verkar ha en trevlig inställning till ljud och det har gjort mig en
smula nyfiken på konstruktionerna. Kan inte minnas att jag hört om eller
sett någon i Sverige som har Danleyprylar däremot.

Jo det har du ju rätt i, -3db vid 18khz är ju lite tidigt men nog ingenting jag stört mig på i praktiken tror jag.
Ett alternativ till SH50 är annars SM60F:

Coverage Pattern ......................................................... 60° horizontal x 60° vertical
Operating Frequency Range ............................................. 66 Hz - 24 kHz +/- 4 dB
.............................................................................................. 52 Hz – 26 kHz -10 dB
Sensitivity @ 1M .............................................................................................. 99 dBSPL
............................................................ (Measured as 2.83V input, 1M whole space)
Maximum Output ................................... ..125 dBSPL Cont.,131 dBSPL Program
Input Power Ratings ................................... 800W continuous, 1600W program
Nominal Impedance .......................................................................................... 4 ohms
Minimum Impedance ................................................................. 3.4 ohms @ 150 Hz
Recommended Processing................................ 50 Hz HP @ 24 dB/Butterworth
Drivers ............................................................................ LF 2 x 8”, MHF 1 x 5” Coaxial
Input Connections .......................................................................................... 2-NL4MP
Enclosure Material ......................... 13ply, 18mm Baltic Birch, polyurea coated

De ser på pappret ut som den perfekta topphögtalaren och kostar dessutom mindre än SH50´n.
Tydligen ska de båda klara av att återge en fyrkantsvåg också vilket är minst sagt ovanligt att en högtalare klarar av.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-07-17 15:17

roren skrev:Dom verkar minst sagt intressanta. Jag tycks minnas att 'Magnus Ö' här på forumet, hade
erfarenheter av nåt som heter 'Unity Horn' som är byggda enligt samma princip.

Inte ska du väl gömma såna coola grejer bakom ett skynke :wink:

Rolf

Unity horn är föregångarna till dessa högtalarna men byggda enligt en hel del gemensama principer.

roren

Inläggav roren » 2011-07-17 16:06

vad kan ett par 'SM-60F' kosta? Finns det någon svensk agent?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-07-17 16:14

roren skrev:vad kan ett par 'SM-60F' kosta? Finns det någon svensk agent?

Vet inte, men det ska klart lägre än SH50 och de kostar 3400dollar styck har jag för mig (listpris). Ingen svensk agent tror jag så man får nog importera från US.

roren

Inläggav roren » 2011-07-17 16:40

Där sprack min budget. Som vanligt :(
Men som sagt, intressanta grejer är det.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-07-18 10:33

roren skrev:Där sprack min budget. Som vanligt :(
Men som sagt, intressanta grejer är det.

Ingen agent i sverige är nu bekräftat via email. Jag kommer att få ett prisförslag på 2*SH50 och 4*SH100 via email. Blir spännande och se vad det landar på.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-07-18 15:53

Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-07-19 18:31

$4k för SH50, $2,5k för SM60f och $1,5k för SH100.
Så ett stort system skulle gå på 2*4+4*1,5=$14k och ett "litet" $11k.
Plus frakt.

För dyrt för att köpa ohört för mig men håller tummarna för att det dyker upp någon distributör någonstans.

roren

Inläggav roren » 2011-07-19 20:55

Jag skulle vilja att du köper dessa. Och sen berättar en massa om hur otroligt bra
det låter :wink:
Skämt åsido, Jag förstår precis hur du känner. Får jag fråga vad det är med dessa
högtalare som du attraheras av? Själv har jag inget bra svar på den frågan. Men det
är väl min manliga intuition som säger mig att dom troligtvis låter bra.

rolf

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-19 21:30

Jag tror att dom låter som stora hörlurar. Fokuserat ljud men lite trist vid stereolyssning pga för liten spridning :wink: .

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-07-19 22:08

roren skrev:Jag skulle vilja att du köper dessa. Och sen berättar en massa om hur otroligt bra
det låter :wink:
Skämt åsido, Jag förstår precis hur du känner. Får jag fråga vad det är med dessa
högtalare som du attraheras av? Själv har jag inget bra svar på den frågan. Men det
är väl min manliga intuition som säger mig att dom troligtvis låter bra.

rolf

Jag skulle också vilja köpa dem och vara tramsigt nöjd. Men, för de pengarna vill jag inte chansa.

Det jag attraheras av är, bortsett från de lysande recensionerna, att är byggda på god teknisk grund. De klarar av saker som många andra högtalare bara kan drömma om såsom att återge en fyrkantsvåg och är vågformstrogna till exempel.
Dessutom är de såpass små att jag kan ha dem bakom duk och dessutom behöver de aldrig spela på mer än max 1% av sin kapacitet. Inte för att dessa högtalarna är de enda som finns som ligger på min radar, men, på pappret ser dessa ut som de bästa. En provlyssning hade kunnat bekräfta det, men, om provlyssningen kostar 14kUSD så står jag nog över...

roren

Inläggav roren » 2011-07-19 23:02

steveo1234 skrev:dessutom behöver de aldrig spela på mer än max 1% av sin kapacitet

Bara en så'n sak :)
Bra förklaring för övrigt. Samma saker attraherar mig. Vi får väl drömma vidare.

Rolf

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-19 23:06

single_malt skrev:Jag tror att dom låter som stora hörlurar. Fokuserat ljud men lite trist vid stereolyssning pga för liten spridning :wink: .

Då får man väl köra med digitala filter så att man får ordning på spridningen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-19 23:12

Harryup skrev:
single_malt skrev:Jag tror att dom låter som stora hörlurar. Fokuserat ljud men lite trist vid stereolyssning pga för liten spridning :wink: .

mvh/Harryup

Det där hänger jag inte med på riktigt. Jag menar att spridningen är begränsad av tratten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-19 23:23

single_malt skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Det där hänger jag inte med på riktigt. Jag menar att spridningen är begränsad av tratten.

Japp, och jag med. Fast om anpassningen mellan registren där dom överlappar varandra görs efter att man mätt in delayen så händer det saker.
Tidigare så hade jag också kraftig loobing men det är ju så horn låter så det är ju inte så farligt. Trodde jag.
Min referens är KXII som hört filterjusteringen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-20 21:03

Harryup skrev:
single_malt skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Japp, och jag med. Fast om anpassningen mellan registren där dom överlappar varandra görs efter att man mätt in delayen så händer det saker.
Tidigare så hade jag också kraftig loobing men det är ju så horn låter så det är ju inte så farligt. Trodde jag.
Min referens är KXII som hört filterjusteringen.

mvh/Harryup

Fast i den här högtalaren sitter alla element i samma horn vad jag har förstått, så just spridningen kommer inte att ändras om man justerar delay. Dessutom skulle det förvåna mig om högtalaren inte var optimalt "filterjusterad" redan från fabrik.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-20 23:34

Och varför skulle dom sprida för lite om dom är optimerade? Då har man ju i så fall ställt fel krav på dom. Men är det analoga filter så vill det till att dom gjort jobbet rätt mellan topp och bas. För hur långt bort står den i förhållande till lyssnaren etc. Mina små försök har sagt mig att köra elektronisk delning och köra ett filter utan delay är för min personliga del numera totalt ointressant. Även om det låter bra så skulle jag sitta och fundera på hur mycket bättre det kan bli. Filter is tha shit och utan att ha justerat in dom nästan perfekt så är man helt lost.
Fast andra kan ha andra erfarenheter, men för att jag skall tro att deras stämmer så vill jag höra själv då det gäller andra elektronisk filter lösningar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-20 23:37

Tills motsatsen är bevisad så är min åsikt att spridningen kommer ändras med ändrad delay. Och driverna har olika lång väg i hornet. Att någon annan bara säger att det inte påverkar räcker inte jag skulle vilja se fyrkantvåg och delaymätningar för de olika drivrarna.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-21 06:40

Sprider för lite för min smak :) Enbart det.
Sen är principen för konstruktionen förklarad här:http://www.danleysoundlabs.com/pdf/danley_tapped.pdf
Det är ett "tvåvägshorn" i den bemärkelsen att HF och MF driversarna sitter i samma horn. Ändringar i delningen kommer att ge rippel i totalljudet. Interferensen mellan elementen blir symmetrisk från rummet sett. Dom sitter ju på samma plats i akustisk bemärkelse.
Så blir inte fallet om man har HF och MF elementen placerade diskret(ovanpå varandra tex)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-21 09:06

Jo jag känner till designen och vet att det finns folk som säger att det är det bästa dom har hört. Men han säger även själv i filtren är kritiska och jag undrar om det finns ett minsta lyssningsavstånd då principen fungerar? Finns också kritiker till att man får doppler-effekter på grund av påverkan på ljudtrycket i hornet mellan de olika elementen.
Jag kan mycket väl tänka mig att hornet är riktigt bra men kanske över ett längre avstånd än svenskt vardagsrum.
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-07-21 09:39

Harryup skrev:Jo jag känner till designen och vet att det finns folk som säger att det är det bästa dom har hört. Men han säger även själv i filtren är kritiska och jag undrar om det finns ett minsta lyssningsavstånd då principen fungerar? Finns också kritiker till att man får doppler-effekter på grund av påverkan på ljudtrycket i hornet mellan de olika elementen.
Jag kan mycket väl tänka mig att hornet är riktigt bra men kanske över ett längre avstånd än svenskt vardagsrum.
mvh/Harryup

Jag tror inte att lyssningsavståndet är kritiskt. Jag har läst recensioner där högtalarna beskrevs som nära nog perfekta punktkällor när lyssnaren rört sig från lyssningsplats till att placera huvudet nästan inuti högtalaren. Dvs, ljudbilden var oberoende av lyssningsavståndet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-21 11:01

Horn kan ju vara lite "lurigt" att spela på, på kort avstånd. Ibland kan det låta lite aggresivare och orkestern ligger framför högtalarna nästan i knät på en. Att få till ett lungt och avslappnat ljud med lite tryck kan vara lite problematiskt.

mvh/Harryup

Återgå till Teknikforum