Få en grammofon att snurra rätt... [Beaverdrive fådd/inst.]

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-06-21 01:48

Min tanke är gamla potentiometrar. Och det skriver du också någonstans. Precis som potarna till volymkontrollen oxiderar gör även dom inne i en apparat det. Då kan dom börja drifta i värde. Hade problem med det i min förstärkare, kunde ställa den på 15 mv för att en vecka senare vara på 5 mv. Kan möjligtvis gå att rädda med en rejäl rengöring, men att köpa nya är nog att föredra, speciellt om man ska bygga något "nytt".

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-26 13:16

Falkis: Hur har det gått?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-06-26 16:56

Inga pengar. Kan inte göra någonting alls då. Har ingen multimeter. Skit är allting. Sommaren är varm och ljus, jag vill döda den.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-07-04 13:03

:)

Kan denna duga för husbehov?

http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc ... nr=36-2915

Fast, denna lockar mitt nostalgiska hjärta mer:

http://www.ecotec-online.se/main.php?cid=16

Bild

+att Stig på Ecotec är en skön gubbe, som jag väldigt gärna handlar av! :)

vilken skulle ni ta?

Det är inte alls bråttom med att få svar på detta, rent tekniskt, men andeligen, känns det som att jag vill veta. Subjektivt, asså!

Analog multimeter
En multimeter bra att ha tillhands i hemmet,
i bilen och garaget. Även lämplig för enklare
elektronikmätningar. 60 x 90 x 32 mm.
Mätområden DC och AC volt
10V, 50V, 250V, 500V
DC mA 0,5mA, 50mA, 500mA
Motstånd x10, x100, x1000
dB skala. 2kohm/V
Batteri och testkablar ingår.
Artikelnr SUNWA Pris 85,-

Eller denna?

Bild

Digital multimeter
UT33D är en bra standardmultimeter som kan det mesta. Lagom storlek, får enkelt plats i verktygslådan. Bakgrundsbelysning och holdknapp för frysning av mätvärde underlättar avläsningen. Mäter växel- och likspänning upp till 500 V, resistans upp till 200 MΩ och likström upp till 10 A. Den har diodtest, summer för avbrottsmätning och kan även mata ut en 50 Hz fyrkantsvåg. Levereras med svensk manual och batteri (9 V). Mått: 130x73,5x35 mm.

Är det att mäta ampere som kostar pengar? Kommer jag nånsin behöva mäta ampere? kanske? Jag vet inte. Jag har nu, sedan mina nostalgiska tankar sig lagts, börjat inse att det nog inte är någon idé med en analog, tyvärr. Då måste man ju "tolka" värdet, bättre om det obestridligen bara står där! :D

Alltså, när det står likström, 500mA på en del multimetrar, är det så att den kan mäta AMPERE upp till 500mA, eller är det så att den inte mäter volten om strömmen är starkare än 500mA? :S
Senast redigerad av Falkis 2011-07-04 16:14, redigerad totalt 3 gånger.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-07-04 15:35

Snälla ni, kan ingen tycka lite, Flint? n3mmr? Påven? Evert Taube?

:D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-07-04 18:48

Jag har en dimmermojäng för ... små 12V-lampor, lysdioder samt styrning av smärre motorer.
Efter en ganska uppgiven och meningslös diskussion på MSN eller vad hälvätte det heter har jag lovat ärkefalken att skicka dimmermojänken till honom så han han pröva den i sin rätta hemmiljö med skivspelarhelvetetet. Tror att dt kan funka. Måste bara se om man kan sätta dit en grov- och finjustering.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-04 19:05

Falkis skrev:Snälla ni, kan ingen tycka lite, Flint? n3mmr? Påven? Evert Taube?

Några förslag för att ringa in felet.

1
Konstatera att skivspelaren verkligen ändrar hastighet under skivans gång genom att testa flera skivor. Jag var ju tidigare inne på att skivan i sig kanske var inspelad med varienrande hastighet och då luras man lätt att tro att det är uppspelningen som jäklas. Det kan ju vara så att bara ett skivexemplar varierar i hastighet. Jag vet inte om det är så att 78:varvare varierar temop i sig men jag misstänker att så kan vara fallet. Därför tycker jag att du ska testa flera skivor bara för att bli av med misstanken.

2
Justera hastigheten rätt mitt i låten och sen spela ytter resp. innerdelen och kolla om tonhöjden ligger för högt eller för lågt. Detta för att kolla om pickupens belastning påverkar drivverket.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-04 19:45

Falkis

Jag gjorde nyss en test med en stämapparat. Körde ut en ton på 440Hz och en på 441Hz dvs. A. 441Hz ligger 4 Cent högt och den skillnaden hörs som falsk när man stämmer en gitarr så vi pratar om mycket små avvikelser som ska botas. Räknat i Hz skiljer det 0.23% och det blir nog tufft att hålla motorn inom utan att ta till ett motkopplat system med tachometergivare och aktiv styrelektronik.

440Hz och 441Hz.

BildBild

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-07-04 20:02

Flint skrev:
Falkis skrev:Snälla ni, kan ingen tycka lite, Flint? n3mmr? Påven? Evert Taube?

Några förslag för att ringa in felet.

1
Konstatera att skivspelaren verkligen ändrar hastighet under skivans gång genom att testa flera skivor. Jag var ju tidigare inne på att skivan i sig kanske var inspelad med varienrande hastighet och då luras man lätt att tro att det är uppspelningen som jäklas. Det kan ju vara så att bara ett skivexemplar varierar i hastighet. Jag vet inte om det är så att 78:varvare varierar temop i sig men jag misstänker att så kan vara fallet. Därför tycker jag att du ska testa flera skivor bara för att bli av med misstanken.

2
Justera hastigheten rätt mitt i låten och sen spela ytter resp. innerdelen och kolla om tonhöjden ligger för högt eller för lågt. Detta för att kolla om pickupens belastning påverkar drivverket.

Tack för hjälp, Flint!

1

Men saken är den, att skivspelaren ändrar inte fart medan jag spelar, det tycks snarare som den ändrar fart medan jag INTE spelar. När man "fått till det" och den spelar "rätt", så spelar den hela låten i samma fart. Men det som däremot felar, är att när den står stilla, under längre tid, är det som om de variabla motstånden "skruvar sig själva" alt. att det är nåt mer elektriskt fel på det hela. Soundbrigade ska skicka mig en s.k. pulsbreddsmodulator, tror jag det hette, som kanske kan hjälpa mig att få den att spela i samma fart. :)

2

Detta var ett problem förut, när jag hade en mycket svag motor, som man fick snurra upp för hand, om man inte ville vänta en evighet på ~78-varvtalet. Däremot så har jag nu en bättre och starkare motor, som nästan direkt går upp i rätt (nåja..) hastighet, jag har testat släppa ner pickupen och starta, och det tar omkring 3 sekunder för den att nå den tillstrypta hastigheten.

Soundbrigade:

Med en sån här:

Bild

som ger små pulser för att få rätt fart, blir motorn starkare då? Eller finns det någon form av andra "effekter" av att pullsbreddsmodulera? Nyfiken! :)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-07-04 20:08

Flint skrev:Falkis

Jag gjorde nyss en test med en stämapparat. Körde ut en ton på 440Hz och en på 441Hz dvs. A. 441Hz ligger 4 Cent högt och den skillnaden hörs som falsk när man stämmer en gitarr så vi pratar om mycket små avvikelser som ska botas. Räknat i Hz skiljer det 0.23% och det blir nog tufft att hålla motorn inom utan att ta till ett motkopplat system med tachometergivare och aktiv styrelektronik.

440Hz och 441Hz.

BildBild

Ja, man får nog köpa några cent, mer eller mindre, men absolut inte en halvton, vilken sabbar hela MIN lyssningsupplevelse, i alla fall! Dra ner Käre John med Alice Babs, och pitcha ner en halvton, till B-dur, så får du se. Jag ska förvisso inte lära DIG hur detta fungerar, du har väl lirat gitarr 30 år längre än jag, kan jag tro. :) Men det är inget vidare, när man lyssnar på skivor, och de går åt h-e fel, även lite mindre än en halvton fel, kan störa mig rätt hårt.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-07-04 20:09

Vad tror ni om multimetrarna jag länkat till, här ovanför? :)

Har jag rätt i att analog multimeter inte är något vidare?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-04 20:10

Falkis
Va bra. Det låter som om en lösning är på väg. PWM ger ju bra vridmoment och det är nog bra i det här fallet. Skickar igång motorn med kraft.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-04 20:16

Falkis skrev:Ja, man får nog köpa några cent, mer eller mindre, men absolut inte en halvton, vilken sabbar hela MIN lyssningsupplevelse, i alla fall! Dra ner Käre John med Alice Babs, och pitcha ner en halvton, till B-dur, så får du se. Jag ska förvisso inte lära DIG hur detta fungerar, du har väl lirat gitarr 30 år längre än jag, kan jag tro. :) Men det är inget vidare, när man lyssnar på skivor, och de går åt h-e fel, även lite mindre än en halvton fel, kan störa mig rätt hårt.

Jodå, jag är också känslig på gitarrstämning och dessutom nästan värdelös på att stämma manuellt utan stämapparat så jag förstår att du blir förbannad när det blir surt och ännu värre när det blir frågan om halvtonssteg fel.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-04 20:21

Falkis skrev:Vad tror ni om multimetrarna jag länkat till, här ovanför? :)

Har jag rätt i att analog multimeter inte är något vidare?

Jag skulle välja den digitala multimetern. Verkade vettig och prisvärd. En digital multimeter belastar generellt sett märobjektet mindre än vad en analog gör. Den har alltså högre ingångsimpedans vilket ger noggrannare mätningar.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-07-04 20:31

Det var min tanke. Eftersom jag hade en slik pryttling ledig kunde jag ju bjussa Falkmannen på en sådan.

Schemat ser ut ungefär så här men med en bipolär trissa:
Bild

Problemet är lite hur man får till en fintrimning där ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-04 20:36

soundbrigade skrev:Det var min tanke. Eftersom jag hade en slik pryttling ledig kunde jag ju bjussa Falkmannen på en sådan.

Schemat ser ut ungefär så här men med en bipolär trissa:
Bild

Problemet är lite hur man får till en fintrimning där ...

Förslag.
En till pott på säg 1k till 10k i serie med ett av ytterbenen på 100k-potten. Den nya potten kopplas som ett varabelt motstånd. 100K-potten blir på det sättet lite "större" men bara på den ena sidan om löparen. Alltså har löparens läge därmed finjusteras. Visserligen ändras nog frekvensen också något men i det här läget spelar den lilla ändringen ingen roll. Det viktiga är ju förhållandet mellan "av och på".
Senast redigerad av Flint 2011-07-04 20:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-07-04 20:52

Jag ska testa med det. Jag har en liten låda att montera grejjerna i så det går i en pot till och sådana lär jag väl ha liggande i parti och timme.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-07-04 20:57

jaa vi elsker flint och bever!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-04 20:59

Det gäller att matcha varandra som bollplank! :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-07-04 21:08

Och inte ropa hej i blå skåp utan mota räven i ån.

Nu ska jag mäta ut var kontakterna ska sitta på en plåt som är lite för smal ...

Jag har, inom (), sett motorstyrning till modelljärnvägar där man (mycket enkelt) kollar back-EMK från lokmotorerna och justerar så att motorerna drar hårdare när det tar emot. Får kolla i mina modelljärnvägsmappar ... :idea:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-04 21:14

Och jag kopplar traditionsenligt torrt och simulerar.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-07-04 21:20

Kammade noll ... :( men jag såg en design som var himla enkel (och kul). Man matar med justerbar likspänning men överlagrar DC-signalen med pulser som hjälper motorn att få lite TJONG när det är trögt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-04 21:51

soundbrigade skrev:Kammade noll ... :( men jag såg en design som var himla enkel (och kul). Man matar med justerbar likspänning men överlagrar DC-signalen med pulser som hjälper motorn att få lite TJONG när det är trögt.

Menar du noll i testet med en till pott i serie som jag föreslog eller i letandet efter mot-EMK-varianten?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-07-04 21:52

Schema till lokstyrning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-04 22:03

Så här blir mitt förslag. Med en 10k-pott varierar utspämmingen med ca 10mV ref. till ca 3.7V (antaget testläge) mellan noll och max på potten. Jag tror att det kan verka vettigt. Prylarna inom fyrkanten är bara till för mätningen. Likriktning och filtrering för att titta på något liknande ett RMS-värde av den pulsbreddsmodulerade spänningen.

Bild
Senast redigerad av Flint 2011-07-04 22:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-04 22:06

soundbrigade skrev:Schema till lokstyrning.

Mot-EMK-principen är annars inte dum i det här läget. Blir ju en form av motkoppling utan yttre prylar och avkänning.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-08-04 13:12

Jag har fått prylen nu!

1. Det verkar som att den håller farten!

2. Varför tjuter motorn?

Enda sättet att få ner tjutet verkar vara att strypa ingångsströmmen... Vad ska jag ha för motstånd på 12 volt för att få ner till 8-9? Har testat med en trimpott, men får inte till det på så vis.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-08-04 14:43

Kör den på ~7,5 volt, och då låter motorn nästan ingenting.

Alltså, detta var kalas! Tänk att "skiten" går rätt"! Samtidigt som jag har pitchkontroll från "källaren till stjärnorna" om jag vill. :) :D

Ljudet är lika stabilt som hyllan där skivorna står... :D

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-08-04 14:46

TACK mäster SB, för denna fina pryl.

Det var ypperligt att du ville hjälpa mig, och det är nästan lite ovant att den faktiskt går stabilt. :D

Lyssnar på en karusell-skiva med Marie Dieke, nu. :) :D

TACK, Soundbrigade! Nu är jag nästan religiös, ta mig fan.

Föregående

Återgå till Teknikforum