Moderator: Redaktörer
Analog multimeter
En multimeter bra att ha tillhands i hemmet,
i bilen och garaget. Även lämplig för enklare
elektronikmätningar. 60 x 90 x 32 mm.
Mätområden DC och AC volt
10V, 50V, 250V, 500V
DC mA 0,5mA, 50mA, 500mA
Motstånd x10, x100, x1000
dB skala. 2kohm/V
Batteri och testkablar ingår.
Artikelnr SUNWA Pris 85,-

Digital multimeter
UT33D är en bra standardmultimeter som kan det mesta. Lagom storlek, får enkelt plats i verktygslådan. Bakgrundsbelysning och holdknapp för frysning av mätvärde underlättar avläsningen. Mäter växel- och likspänning upp till 500 V, resistans upp till 200 MΩ och likström upp till 10 A. Den har diodtest, summer för avbrottsmätning och kan även mata ut en 50 Hz fyrkantsvåg. Levereras med svensk manual och batteri (9 V). Mått: 130x73,5x35 mm.
Falkis skrev:Snälla ni, kan ingen tycka lite, Flint? n3mmr? Påven? Evert Taube?

Flint skrev:Falkis skrev:Snälla ni, kan ingen tycka lite, Flint? n3mmr? Påven? Evert Taube?
Några förslag för att ringa in felet.
1
Konstatera att skivspelaren verkligen ändrar hastighet under skivans gång genom att testa flera skivor. Jag var ju tidigare inne på att skivan i sig kanske var inspelad med varienrande hastighet och då luras man lätt att tro att det är uppspelningen som jäklas. Det kan ju vara så att bara ett skivexemplar varierar i hastighet. Jag vet inte om det är så att 78:varvare varierar temop i sig men jag misstänker att så kan vara fallet. Därför tycker jag att du ska testa flera skivor bara för att bli av med misstanken.
2
Justera hastigheten rätt mitt i låten och sen spela ytter resp. innerdelen och kolla om tonhöjden ligger för högt eller för lågt. Detta för att kolla om pickupens belastning påverkar drivverket.
Flint skrev:Falkis
Jag gjorde nyss en test med en stämapparat. Körde ut en ton på 440Hz och en på 441Hz dvs. A. 441Hz ligger 4 Cent högt och den skillnaden hörs som falsk när man stämmer en gitarr så vi pratar om mycket små avvikelser som ska botas. Räknat i Hz skiljer det 0.23% och det blir nog tufft att hålla motorn inom utan att ta till ett motkopplat system med tachometergivare och aktiv styrelektronik.
440Hz och 441Hz.
Falkis skrev:Ja, man får nog köpa några cent, mer eller mindre, men absolut inte en halvton, vilken sabbar hela MIN lyssningsupplevelse, i alla fall! Dra ner Käre John med Alice Babs, och pitcha ner en halvton, till B-dur, så får du se. Jag ska förvisso inte lära DIG hur detta fungerar, du har väl lirat gitarr 30 år längre än jag, kan jag tro.Men det är inget vidare, när man lyssnar på skivor, och de går åt h-e fel, även lite mindre än en halvton fel, kan störa mig rätt hårt.
Falkis skrev:Vad tror ni om multimetrarna jag länkat till, här ovanför?![]()
Har jag rätt i att analog multimeter inte är något vidare?
soundbrigade skrev:Det var min tanke. Eftersom jag hade en slik pryttling ledig kunde jag ju bjussa Falkmannen på en sådan.
Schemat ser ut ungefär så här men med en bipolär trissa:
Problemet är lite hur man får till en fintrimning där ...
soundbrigade skrev:Kammade noll ...men jag såg en design som var himla enkel (och kul). Man matar med justerbar likspänning men överlagrar DC-signalen med pulser som hjälper motorn att få lite TJONG när det är trögt.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster