Passivt Bas filter???

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gainer

Passivt Bas filter???

Inläggav Gainer » 2005-05-10 15:19

Hejsan! Jag har precis gjort färdigt min bas låda! Jag har hört att man måste ha ett Passivt Bas Filter för att få ren bas ur elementet! Men jag har ingen aning om vart man köper ett passivt bas filter och hur man kopplar/sätter in ett!

Det skulle vara snällt att om någon skulle kunna hjälpa mig! (Detta är första inlägget för mig, kanske är i vel forum. Har ingen aning!)

MVH

Den frågsamme :oops:

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2005-05-11 12:42

du är nog rätt...
det där är lite mer komplicerat än så .

passiva filter är låsta till en delning och den måste anpassas exakt efter din bas rum fasvinklar placering mm.
om du delar lågt =under 100hz så kommer du få stora filter och dom är dyra plus att det är jobbigt att konstruera och skrymmande. Jag har bygt bas filter till min största trevägare i ca 4 år och nu börjar det taform. jag hadde solklart om jag var dig valt en förstärkare med inbygt filter för det blir inte mycket dyrare än ett hyfsat filter. titta på hypex 1,2 tror jag den hette det är en ok funktion på den . för att bli bra kräver den däremot fler funktioner mer efekt och brantare filter.
För att någon här skall kunna hjälpa dig med en konstruktion av filter behövs det mer data.
impedans kurva spl kurvor och spl kurvor på dina andra högtalare.
Kör du med bara en bas så måste du även kunna sumera signalen viket går med en enkel lite mixer.

hoppas att Det kommer mer svar som kanske är mer tydliga från andra forum deltagare.

mvh Stefan

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-05-11 13:29

att köpa en behringer 1124 å ett separat slutsteg är nog det enklaste...

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2005-05-21 14:03

För att göra det riktigt enkelt för dig kan du helt enkelt trycka dit en spole i serie med + före elementet. Alternativt köra både en spole(i serie) och konding(paralellt) då du får ett brantare filter som inte släpper igenom lika mycket annat skräp. Både Ljudia och Hifikit har annars färdiga sådana filter. :)

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2005-06-01 20:19

Syntesis skrev:För att göra det riktigt enkelt för dig kan du helt enkelt trycka dit en spole i serie med + före elementet. Alternativt köra både en spole(i serie) och konding(paralellt) då du får ett brantare filter som inte släpper igenom lika mycket annat skräp. Både Ljudia och Hifikit har annars färdiga sådana filter. :)

Håller med till 100% ! Det är ju busenkelt att bygga ett enkelt passivt "subfilter" ! En spole i serie med elementet, och en konding parallellt med själva elementet efter spolen. Då har du ett enkelt subfilter som ofta fungerar alldeles utmärkt till en enklare sub ! Detta kan fungera väldigt bra i många fall !

Vill du dela av suben väldigt lågt, eller väldigt brant. Då kan spolarna för detta bli ganska så kostsamma tyvärr.... Och då kan det löna sig att satsa på ett aktivt filter istället...

Men som sagts tidigare, prata med ngn på Hifikit eller Ljudia. Dom kan hjälpa dig med detta !

Mvh/Janne

Återgå till Teknikforum