Vad är trasigt i förstärkaren? (Behringer EP2500) clip-lyser

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod

Vad är trasigt i förstärkaren? (Behringer EP2500) clip-lyser

Inläggav Xenod » 2011-08-23 20:41

Nu har något blivit galet med denna Behringer EP2500!

Den röda lampan som skall indikera klippning lyser konstant för höger kanal så fort strömmen är påslagen. När jag upptäckte felet sprang jag fram och kände på konerna på de två basmoduler som den är kopplad till. Både höger och vänster kon rörde på sig, men det kändes tydligt att den högra kanalens basmodul gjorde mindre rörelser.

Edit: tillägg - den röda dioden som indikerar klippning för höger kanal lyser även när alla sladdar förutom strömmen är utdragna.

Inga komponenter ser brända eller skadade ut vad jag kan se. Tog ett par bilder, vet inte om de säger så mycket men jag länkar till dem längst ner i inlägget.

Har tillgång till enkel multimeter här i lägenheten men kan också bära iväg förstärkaren till lokal med riktiga oscilloskop vid behov. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att felsöka förstärkare och tänkte om någon här har något tips på vad som kan vara fel / bör felsökas först?

Kretsschema har käre Ragnwald varit snäll och lagt upp sen tidigare. Det finnes här.

Bilder:

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=393855.jpg

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=393856.jpg
Senast redigerad av Xenod 2011-08-23 22:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-23 21:50

Växlat högtalarkablarna och sett om det följer med?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-08-23 21:56

Står alla de små vippströmbrytarna på baksidan rätt?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2011-08-23 22:43

Magnus: den röda clip-lampan lyser för höger kanal även med alla sladdar förutom strömkabeln urdragna. Inte vågat spela något er dock.

Nadifierad: de har inte ändrats på flera år. De enda som är dragna åt höger är 3 och 8, vilket skall betyda att lågpassfiltret är inaktivt.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-08-23 22:57

Kortslut ingången på den felande kanalen, och dra ner ratten till noll. Om det fortfarande lyser så är det något tjall på effektsteget på den kanalen, dvs den verkar dra till klippning även utan insignal.

EDIT

Hmm. I denna tråd:

http://srforums.prosoundweb.com/index.p ... msg_158153

nämns det att clip indikatorn används för att visa att steget arbeta i bridge mode, men att den slocknar när signal påförs.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2011-08-24 22:07

Jag kortslöt ingången till kanalen vars lampa lyser rött och drog ner ratten till 0, lampan lyste fortfarande!

Testade också att koppla in lite gammal utrustning som jag inte är rädd om. Högtalaren som kopplades till den kassa kanalen började brumma så fort jag slog på strömmen till förstärkaren.

När jag började spela musik så sprakade det och knastrade helt värdelöst bara. Gick inte urskilja musiken, det lät totalknas.

Är det bara att sätta sig att felsöka komponent för komponent då kanske? Är det ens värt att hålla på, eller skall man försöka lämna in den hos någon reparatör?

Hjelm

Inläggav Hjelm » 2011-08-26 14:00

CLIP indikeringen lyser då noden vid X2 är över ~+3.4 eller under -3.4V
Antagande diod + diod + röd LED ~ 0.7+0.7+2 V

T34 kan ha gått och blivit trasig. Verkar vara med i någon assymetrisk skyddskrets (stänger av om man klipper åt det positiva hållet vid X2, om jag tolkar det rätt.
Möjligtvis kan T34 ingå i en mute funktion, finns det fler scheman?

CLIP detektionen verkar sitta på lågnivåsidan i steget men via feedbacken kanske den kan påverkas av utgångssteget i alla fall.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-08-26 15:04

Har du kollat alla lödningar? Tänker på mitt A500 där en lödning
på ingången var kass.

Återgå till Teknikforum