Mark Audio högtalarelement

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Mark Audio högtalarelement

Inläggav soundbrigade » 2011-08-24 19:07

Någon på DIYaudio hade byggt något med element från Mark Audio. Efter lite snack på forumet fick jag fram att Madisound sålde dessa element och blev lite sugen tills jag såg priset - $110/styck (Mark Audio Alpair 10.2).

Dock hittar jag när jag spanar lite ett par fyrtummare - http://www.madisoundspeakerstore.com/approx-4-fullrange/markaudio-chr-70-champaigne-cone-4-full-range/ vilka verkar intressanta.
Planet-10 har en del lådförslag, även horn för detta element, ja, över huvud taget finns det flera lådförslag på DIY-audio.
Elementet är inte speciellt dyrt och ser riktigt läckert ut.

har någon använt Mark Audios element?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

boom
Semesterfirare

Re: Mark Audio högtalarelement

Inläggav boom » 2011-08-24 19:42

soundbrigade skrev:Någon på DIYaudio hade byggt något med element från Mark Audio. Efter lite snack på forumet fick jag fram att Madisound sålde dessa element och blev lite sugen tills jag såg priset - $110/styck (Mark Audio Alpair 10.2).

Dock hittar jag när jag spanar lite ett par fyrtummare - http://www.madisoundspeakerstore.com/approx-4-fullrange/markaudio-chr-70-champaigne-cone-4-full-range/ vilka verkar intressanta.
Planet-10 har en del lådförslag, även horn för detta element, ja, över huvud taget finns det flera lådförslag på DIY-audio.
Elementet är inte speciellt dyrt och ser riktigt läckert ut.

har någon använt Mark Audios element?

Ta med dig en stor kappsäck när du skall över.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-24 22:24

Teknikfråga?

Men helt seriöst, vad är det som väcker ditt intresse med det här elementet?

Under 86db känslighet - innan baffelstegskompensation - trots ett fs på över 65hz - och 4mm xmax??
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-08-24 22:53

Det bara dök upp och jag, i god ordning, började titta på det. Jag är ganska förtjust i bredbandare och hade ju precis spanat på det där 3-tums Aurasoundelementet.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-08-25 19:06

vad jag läst så har mark audio elementen ingen speciellt låg dist i förhållande till priset.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-08-26 18:23

Det låter som jag antingen ska köpa hem en påse transformatorer istället eller hugga ett par Aurasound 3-tummare ...

Återgå till Teknikforum