Subwoofer - definition

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-07-17 22:26

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Om man ska lyssna på Tom Nousaine (och det ska man alltid göra)

Vem är han och vad har han gjort för att man skall vilja lyssna på honom?

Han är en av få personer som jag respekterar. Inte bara för sin förmåga att förmedla sin ofantliga kunskap utan att vinkla den tills in fördel samt för sin fantastiskt pedagogiska läggning.

I korthet från hans hemsida:

Who is Tom Nousaine?
Tom Nousaine is presently a Contributing Technical Editor of Sound & Vision, the largest audio/video publication in the world, and holds a similar position with Professional Audio Review. In the past 25 years his work has appeared in Stereo Review, Audio, Sound & Image, Video, Car Stereo Review, Mobile Entertainment, Road Gear, Audio/Video International, The Audio Critic, The $ensible Sound. and Telephony magazines. Tom operates TN Communications, specializing in loudspeaker measurement, expert listening evaluation and business communications. He is also Chief Operating Officer for Listening Technology, Inc., which conducts expert 3rd party autosound listening evaluations for automotive OEMs and their tier one suppliers.

Mr. Nousaine is a past Audio Engineering Society Regional Vice President and past Chairman of the AES Chicago Section. Tom founded the Prairie State Audio Construction Society, the Society for Depreciation Professionals and has been a long time member of the Southeastern Michigan Woofer and Tweeter Marching Society. Previously, he was Director of Capital Recovery for Baby Bell Ameritech and holds Bachelor and MBA degrees from Michigan State University.

Och dessutom så byggde han en av världens första IB :)

EDIT: Läs hans artiklar här
http://www.nousaine.com/nousaine_tech_articles.html
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Hulbar

Re: Subwoofer - definition

Inläggav Hulbar » 2011-07-17 23:50

Nefilim skrev:Hur definierar man en subwoofer? Jag menar då frekvensdjup/gång.
Och tillika ett basstöd?

Det finns ingen sådan definition. Tillverkaren kan använda den produktbeteckning han/hon tycker är lämpligt.

Det finns inte så många definitioner som alla är överens om. Man bör fundera över vad tillverkaren menar. Men om andra vill använda sig av annorlunda beskrivningar och namn kan man inte kategoriskt hävda att det är fel.

Det är väl klart att vad som helst som ger ljud i basen kan kallas en subwoofer. Oavsett om den ger ifrån sig ljud ner till 45 Hz eller 10 Hz.
Men som potentiell köpare kan man naturligtvis välja sin egen definition som bygger på de krav och förväntningar man har.

Mvh

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-07-24 14:06

Jag definerar en sub med att det är en högtalare som har som enda uppgift att spela dom lägsta bastonerna.

Om det sedan är en "dålig" sub som bara går ner till 35Hz, eller en ubersub som går ner till 15Hz. Det spelar ingen roll för mig.

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-24 23:43

Infraområdet räknas allt under 20Hz, subområdet mellan 20 - 40Hz och midbasområdet 40 - 80Hz.
Vill jag minnas att det var.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-24 23:57

Ragnwald skrev:Infraområdet räknas allt under 20Hz, subområdet mellan 20 - 40Hz och midbasområdet 40 - 80Hz.

Men jag vill ändå hävda att det inte är därifrån "sub" kommer, utan bara betyder det område som ligger under "woofer":ns område, vad det än är. Det är ungefär som att fråga om var gränsen uppåt för en woofer är!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-25 00:03

De flesta bättre fullregistergolvare, spelar ner till 20Hz och torde då få kallas subbasar. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-07-25 03:16

Ragnwald skrev:De flesta bättre fullregistergolvare, spelar ner till 20Hz och torde då få kallas subbasar. :)

En subbas spelar väl inte fullregister. Då borde ju inte fullregister vara likställt med subbas? Däremot, kan man kanske kalla det tredje av elementen i en trevägare, som spelar 100 Hz och nedåt, med full kraft ned till 20 Hz, för en subbas/subwoofer, eftersom den spelar under basen/woofern, som spelar under diskanten/tweetern.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-25 07:51

perstromgren skrev:
Ragnwald skrev:Infraområdet räknas allt under 20Hz, subområdet mellan 20 - 40Hz och midbasområdet 40 - 80Hz.

Men jag vill ändå hävda att det inte är därifrån "sub" kommer, utan bara betyder det område som ligger under "woofer":ns område, vad det än är. Det är ungefär som att fråga om var gränsen uppåt för en woofer är!
+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2011-07-25 09:08

Spontant så känns det märkligt att midbasområdet kommer direkt över subområdet.
I min värld känns mer naturligt med ett lågbasområde emellan. Jag håller med om infraområdet dock.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2011-08-31 17:37

bör väl spela i subkontra-oktaven, under 32Hz! att klara nästa C vid ~16 Hz är lite överkurs

Föregående

Återgå till Teknikforum