Diskanten sitter i något som liknar ett flakt horn, detta bör leda till gynnsamma effekter som bättre direktivitet med mindre problem med kamfiltereffekter som följd. Hornet ger även bättre känslighet pga hjälp med impedansanpassningen till omgivnde medium.
Skall denna högtalare riktas mot en lyssningsposition? det ovan nämnda talar för det.
Vad som jag undrar är: kommer man inte sitta och lyssna på en hel del diffraktion pga kanten till fasningen, en effekt som hamnar i olika frekvensområde beroende på vilket avstånd man sitter från högtalaren. Vi har ju en kant som ligger på samma avstånd från punktkällan så det blir ju samma avståndsförhållande för all diffraktion runt hela diskanthornet, en stråle diffraktion rakt i nyllet så att säga!
Eller, är nivån för denna stråle diffraktion så låg jämfört med direktljudet att färgning pga detta fenomen inte märks.
Eller, är det därför högtalarna låter bra? (jag vet inte än, ska lyssna på dem om 2h)
Kan nån insatt förklara/tro lite om detta, tack. Jag ska själv starta upp ett högtalarbygge snart så det vore intressant att lära sig lite mer om detta först.

/mats