Fördelar/nackdelar diskanthorn ála Amphion

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
plinius_mannen

Fördelar/nackdelar diskanthorn ála Amphion

Inläggav plinius_mannen » 2003-11-11 16:19

Kollade av olika anledningar in Amphions högtalarmodeller idag, och lite bryderier dök upp i mitt huvud. Ska nu försöka formulera dessa bryderier.

Diskanten sitter i något som liknar ett flakt horn, detta bör leda till gynnsamma effekter som bättre direktivitet med mindre problem med kamfiltereffekter som följd. Hornet ger även bättre känslighet pga hjälp med impedansanpassningen till omgivnde medium.

Skall denna högtalare riktas mot en lyssningsposition? det ovan nämnda talar för det.

Vad som jag undrar är: kommer man inte sitta och lyssna på en hel del diffraktion pga kanten till fasningen, en effekt som hamnar i olika frekvensområde beroende på vilket avstånd man sitter från högtalaren. Vi har ju en kant som ligger på samma avstånd från punktkällan så det blir ju samma avståndsförhållande för all diffraktion runt hela diskanthornet, en stråle diffraktion rakt i nyllet så att säga!

Eller, är nivån för denna stråle diffraktion så låg jämfört med direktljudet att färgning pga detta fenomen inte märks.

Eller, är det därför högtalarna låter bra? (jag vet inte än, ska lyssna på dem om 2h)

Kan nån insatt förklara/tro lite om detta, tack. Jag ska själv starta upp ett högtalarbygge snart så det vore intressant att lära sig lite mer om detta först. :wink:

/mats

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-11-11 16:42

Vinkelskillnaden mellan det flacka "hornet" och baffeln verkar relativt liten. Reflektionerna bör p.g.a. detta bli mycket svaga även om man beaktar den cirkulära utformningen som koncentrerar difrraktionseffekterna till "hornets" axel. Denna bedömning får visst stöd i NRC:s mätresultat som inte visar någon speciellt orolig frekvensgång on-axis för argon2:

http://www.soundstagemagazine.com/measu ... n_argon_2/

Man mäter dock med mikrofonen mitt mellan bas/mellan- och diskantelement (som tillverkaren rekommenderar som lyssningsposition) så man får inte full diffraktionsverkan i denna position. Eftersom tillverkaren rekommenderar lyssning på detta sätt så har det mindre betydelse vad som händer på "hornets" axel.

Användarvisningsbild
plinius_mannen

Inläggav plinius_mannen » 2003-11-11 17:40

OK, då är det i princip en bra konstrution som de har lyckats med där. Jag tycker dock att kanten är skarpare på en del andra modeller än Argon som ser ut att ha en rund övergång till baffeln.

Kan du hjälpa mig med detta? om man har en diskant som i Amphions fall, med en krökning som går in i baffeln så kan man approximera denna krökning med en båge med en viss radie. Vad är sambandet mellan denna radie och våglängden för att undvika diffraktion?

Kan vara lite svårt att förstå vad jag menar antar jag.

/Mats

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-11-11 20:33

Nejdå, frågan verkar glasklar. Om krökningsradien motsvarar en kvarts våglängd på den lägsta frekvens man vill reproducera så får man ingen märkbar diffraktion. T.ex. ger en undre gränsfrekvens på 2 kHz kravet att krökningsradien skall vara minst 4 cm.

Användarvisningsbild
plinius_mannen

Inläggav plinius_mannen » 2003-11-12 10:14

OK, tack för det, jag hade för mig att det var nåt sånt enkelt samband. JAg var och lyssnade på amphions Xenon igår, den lät bra (aluminium), snygg var den oxå. Bara man tar hand om den läckande mellanregisterlådans ljud, det var i.o.f. ganska lågt i nivå med direktljudet.

Användarvisningsbild
plinius_mannen

Inläggav plinius_mannen » 2003-11-13 12:39

Får de inte akustisk kortslutning för mellanregistret med det där gallret, vill de kanske ha det? Vad har gallret för "frekvensgenomsläpplighet"?

/mats

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-11-14 12:56

Jo, och det verkar vara meningen också. De har tydligen "uppfunnit" något de kallar Uniformly Directive Diffusion för att få en viss riktningskaraktäristik. Du kan läsa mer om detta här:

http://www.onhifi.com/product/amphion_xenon.htm

Återgå till Teknikforum