Subsonicfilter till vinyl

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zvenzzon

Subsonicfilter till vinyl

Inläggav zvenzzon » 2005-07-01 21:40

Hur implementeras lämpligen ett anti-rumble filter? Frekvens, branthet?

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Subsonicfilter till vinyl

Inläggav n3mmr » 2005-07-04 10:22

zvenzzon skrev:Hur implementeras lämpligen ett anti-rumble filter? Frekvens, branthet?

Generellt är det svårt att ge ett bra svar, men 25 Hz, > 18 dB/oktav är väl en bra utgångspunkt.

Själv har jag gett upp alla försök att hitta en bra kompromiss, så jag har numera bara 2.2 uF + 10 kOhm, dvs ca 7Hz 6dB/oktav. Men min spelare bullrar inte så mycket, så det är nog mest ojämnheter i skivor osv som stör för mig.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-07-05 20:34

Jag skulle nog inte sätta ett hpfilter som delar redan vid 25Hz, testa att dela det med 3e eller i värsta fall 5e ordningens runt 15Hz

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-05 21:13

Alltså, nu är jag ju ingen vinylnörd, men det är väl skillnad på det som kallas "rumble" (som ju är hörbara motorvibrationer) och de mycket lågfrekventa signaler som bildas av oplana skivor (som ju har sin grund-"ton" vid 33,33/60=0,5Hz).

De senare går att ta bort med ett HP-filter vid 15 Hz, men om det är hörbart muller som är problemet så måste man ju ta bort något i det hörbara området. Eller byta skivspelare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-07-05 21:28

Jag visste inte ens att pickupen avgav något konstigt rumble vid 30Hz (förutom musik :P ) utan tog för givet att signalerna som ska filtreras är den lågfrekventa signalen som man alltså inte hör.

Man lär sig nått nytt varje dag, e det sådana däringa Fisherskivspelare som avger dylika ljud? :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-05 21:45

lazyworm skrev:Jag visste inte ens att pickupen avgav något konstigt rumble vid 30Hz (förutom musik :P ) utan tog för givet att signalerna som ska filtreras är den lågfrekventa signalen som man alltså inte hör.

Man lär sig nått nytt varje dag, e det sådana däringa Fisherskivspelare som avger dylika ljud? :D

Nja, det kanske är ett icke-problem idag, vad vet jag, men förr fanns det taskiga motorkonstruktioner som vibrerade upp i skivan och gav ett mullrande, lågfrekvent men hörbart ljud. Det var fö ett av argumenten för remdrift, när det begav sig. Muller heter fö rumble på engelska...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-07-06 00:29

På en skiva jag har får jag ut en kraftig signal på 10 Hz tilsammans med musiken. Vettesjutton var den kommer ifrån, Känns för högfrekvent för att komma från en böjd skiva...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-06 00:32

zvenzzon skrev:På en skiva jag har får jag ut en kraftig signal på 10 Hz tilsammans med musiken. Vettesjutton var den kommer ifrån, Känns för högfrekvent för att komma från en böjd skiva...

Har den 20 bucklor per varv, så... :lol: Nä, det kan väl vara vibrationer i en dålig graverutrustning som har gett permanenta spår ( :lol: ) i graveringen. Om jag skulle spekulera, alltså.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-07-06 01:45

zvenzzon skrev:På en skiva jag har får jag ut en kraftig signal på 10 Hz tilsammans med musiken. Vettesjutton var den kommer ifrån, Känns för högfrekvent för att komma från en böjd skiva...

Jag tror det kommer från en fläkt som du har i rummet :)
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Återgå till Teknikforum