HDMI kablar, några erfarenheter här på forumet?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Lennart

HDMI kablar, några erfarenheter här på forumet?

Inläggav Lennart » 2005-07-08 13:07

-Snart ska den nya plasman anlända och då måste man planera hur bildöverföringen ska ske :)

Kommer att prova med både komponent och HDMI från min Pioneer 668.

Hur ska man ställa sig till den diskussion som finns på många forum att det är "stor" skillnad
mellan olika fabrikat för HDMI kablar?

Eller är det längden som ställer till problem för vissa fabrikat?

Och vad jag vet är HDMI ett digitalt gränssnitt men,
saknar felkorrektionssystem i gränssnittet - rätt eller?

/Lennart

Användarvisningsbild
hevi
iller

Re: HDMI kablar, några erfarenheter här på forumet?

Inläggav hevi » 2005-07-08 15:49

Lennart skrev:-Snart ska den nya plasman anlända och då måste man planera hur bildöverföringen ska ske :)

Kommer att prova med både komponent och HDMI från min Pioneer 668.

Hur ska man ställa sig till den diskussion som finns på många forum att det är "stor" skillnad
mellan olika fabrikat för HDMI kablar?

Eller är det längden som ställer till problem för vissa fabrikat?

Och vad jag vet är HDMI ett digitalt gränssnitt men,
saknar felkorrektionssystem i gränssnittet - rätt eller?

/Lennart

Ja, det är skillnad melllan olika HDMI/DVI kablage. Jag har väl bara pillat med DVI, men det är ju ganska nära besläktat med HDMI.

Först kanske man bör klargöra att antingen avkodas signalen intakt eller så gör den inte det. Gör den inte det så ser man det som helt knasiga färger, myrornas krig, frysningar/svartskärm etc. Eftersom överföringen är digital så är det ingen skillnad i bildkvalitet mellan en "billig skitkabel" och en "videofil kabel" förutsatt att signalen överförs så den går att avkoda, vill säga. Antingen är det bra bild, eller så är det väldigt, väldigt påtagligt att någonting inte står rätt till.

Eftersom det är ganska hög bandbredd i HDMI/DVI signaler så spelar dock kablens längd, kvalitet och terminering roll för om signalen kan avkodas intakt eller ej. Blir kabeln lång (typ 10m) så börjar en del system få problem.

När jag talar om kabelns kvalitet menar jag inte material och pris utan om den är rätt konstruerad för sin längd. Kör du på lite kortare längder (säg under 7 meter) kan du utan vidare köpa en enkel, billig kabel. Behöver du längre längder och kanske kör ut 720p eller 1080i digitalt så börjar man närma sig gränsen för vad DVI bussen är tänkt för så då kan det vara ide att testa kablen/Plasman/DVD:n innan man köper den så man vet att det lirar trots att man ligger nära/över rekommenderad längd.

Henrik
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Återgå till Teknikforum