Ofrivillig radio?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Ofrivillig radio?

Inläggav Thomas_A » 2005-07-28 15:41

Jag vet att ämnet varit upp förr men hittar inte tråden. Har efter flytt till ny lägenhet fått ofrivillig radiosändning genom högtalarna (hörbart från lyssningsplats!!!).

Nivån påverkas inte av förförstärkarens volymkontroll. Har provat jorda högtalarkabelns skärm. Ingen effekt. Jag kan säga att jag nästan uteslutande har gratis lakritssnören i systemet. Kan RG59 bättra på detta, eller ligger det hos någon apparat?

(((Systemet är källa->förförstärkare->elektroniskt filter 1->elektroniskt filter 2 samt DSP1120P -> slutsteg ->bas
Från filter 2 ->vidare till slutsteg 1 & 2 -> diskant/mellanreg

I övrigt har systemet kopplingar till TV, DVD, ljudkort/iBook

DVS det blir MÅNGA kablar.)))

Användarvisningsbild
i

Re: Ofrivillig radio?

Inläggav i » 2005-07-29 05:50

Thomas_A skrev:Jag vet att ämnet varit upp förr men hittar inte tråden. Har efter flytt till ny lägenhet fått ofrivillig radiosändning genom högtalarna (hörbart från lyssningsplats!!!).

Nivån påverkas inte av förförstärkarens volymkontroll. Har provat jorda högtalarkabelns skärm. Ingen effekt. Jag kan säga att jag nästan uteslutande har gratis lakritssnören i systemet. Kan RG59 bättra på detta, eller ligger det hos någon apparat?

(((Systemet är källa->förförstärkare->elektroniskt filter 1->elektroniskt filter 2 samt DSP1120P -> slutsteg ->bas
Från filter 2 ->vidare till slutsteg 1 & 2 -> diskant/mellanreg

I övrigt har systemet kopplingar till TV, DVD, ljudkort/iBook

DVS det blir MÅNGA kablar.)))

Har du provat med allt avstängt/bortkopplat utom:
* källa->förförstärkare->slutsteg 1 (& 2 ?)-> diskant/mellanreg
- och:
* förförstärkare->slutsteg 1 (& 2?) -> diskant/mellanreg
?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-07-29 11:26

Hmm,

avstängt har jag provat, dock ej bortkopplat. Jag skulle ju kunna sätta mig och löda nya kablar, fast om det inte skulle fungera är det ju bortkastade pengar. Eller så får jag försöka mäta om det är någon resistans i jord nånstans, dock är nog den, om den finns, så liten att jag bara får mätfel.

Jorden ser bra kopplad ut på nätsidan. Misstänkte antenn till TV ett tag men ingen skillnad med eller utan den ikopplad.

Det finns ju möjligheten att det är en liten resistans någonstans i jord, antingen på nät- eller signalkabelsidan.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-07-29 12:10

Vad jag tänkte var att köra med uteslutningsmetoden, dvs vilken är de minimala konfigurationen som ger radiostörningen s a s.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-29 15:02

Skulle byta alla signalkablar mot dito med riktig jordstrumpa (tex RG58/59/62 osv). Instrålad RF kan vara förödande för ljudkvaliten.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-07-29 17:33

Jo,

det blir nog så. Fast nu känns det som augusti går åt till att få användning av mitt dämplim. Det blir nya kabinett nu. Äntligen.

Återgå till Teknikforum