Modifiering av Carlssons alster..

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Modifiering av Carlssons alster..

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-07 02:25

Tänkte att jag kanske kunde få lite vägledning ikring en fråga som kom upp i mitt sinne nu under kvällen...

Jag håller på och slappuppgraderar oa12.0 till .3 och nu när det börjar närma sig första lyssningen så.. Kring baffeln, utanför gallret, sitter en "vägg" för att dölja nedre delen på gallret (?). Denna bör ju skapa en del diffraktion (vi lyssning utan galler), och nu till min fråga:

Eftersom jag ska fanéra om mina exemplar, kanske man borde satsa på att hyvla ner kanten en aning, så den kommer närmre ihöjd med resterande baffel.

Vad tror ni?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-08-07 08:56

Håller också på med ett par OA12 just nu. Tänkte samma sak om kanten, funderade på att höja baffeln istället för att inte bruka våld på lådorna. Hursom, 10 mm går att höja upp/hyvla ner innan gummilisten på gallret syns. Då kommer baffeln 3mm under kanten, inte så farligt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-07 09:06

De är ju rätt bra som de är, Stig var väl inte ett sådan klabbskalle... :wink: Skall vi snacka diffraktion så skall man kanske fundera på vad de olika diskanterna gör med varandra. Mitt råd är att låta dem vara som de är.

Har förresten nyligen lyssnat på uppställningen oa2212, oa14, oa12 och v1. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-08-07 10:04

Nej, Stig var rätt noga med saker och ting. Det hindrar ju inte att man höjer baffeln för att prova, den går lika lätt att sänka igen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-07 10:17

Det bästa är att diskutera saken på www.carlssonplanet.com men precis som föregående messare tror jag nog att Stig inte har slarvat med designen. I många modeller gjorde han ekonomiska kompromisser, men jag har svårt att se att kantens höjd skulle ha någon sådan verkan :-)

Nya element och Y-placering av diskanterna ger nog den rätta kicken åt ljudet däremot.

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-07 13:12

Asch, om ingen kan se någon vinning i det känns det knappt tveksamt om jag orkar...

Om någon orkar testa (för utseendets eller ljudets skull) så kan dom ju lämna en rapport någonstans, till mig.

Mvh Jocke
admin

Återgå till Teknikforum