Tolka Fuse T1.6A/250volt

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

Tolka Fuse T1.6A/250volt

Inläggav Kronkan » 2012-10-21 12:47

Hej!

Elektronik är ju inte min grej. Så är det. Det är söndag och ELFA som nästan är min granne i Mölndal har stängt.

En säkring går i ett av mina rörmonoblock.

Bakpå apparaten ovanför säkringshållaren står det

FUSE T1.6A/250Volt

Svårt att läsa åsså. Etiketten lite skrapad. Hittar inte förstoringsglaset!

På säkringar som jag hemma står det ju bara exempelvis 1 A . Detta är ett budskap som jag förstår på ett enkelt sätt.

Det gäller glassäkringar
Men vilken styrka skall säkringen ha.

Om jag tar ut rören och sätter in 1 A säkring går den inte. Men är rören i så går den omedelbart. Så för fortsättningens skull behöver jag nu veta hur jag skall tyda T1.6A/250Volt så att jag helt utan tvekan kan använda rätt styrka.

JAg får även monoblocket att bli stabilt med ström påslagen och rören i. MEn då utan att den är kopplad till anläggningen.
Senast redigerad av Kronkan 2012-10-21 12:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-21 12:55

Det betyder trög 1.6A vilket är ett ganska högt värde vad gäller rörstärkare. Tippar att den sitter som huvudsäkring och då är förstärkaren med största säkerhet felaktig om den "går" direkt. Misstänker slutrören eftersom den håller utan dom. Eller att bias har fått ett tokryck och tappat bort sig men den risken är mindre. Hur kom/visade sig felet? I vilket sammanhang?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-21 13:23

Tack Flint -då förstår jag.

Nu har jag satt i 1 A och alla rör och allt ser OK ut. Lampan lyser. Sedan går den när man vänder ryggen åt.

Byter delvis rör och då verkar det fungera.

MEn så är mulitmetern död så bias kan inte ställas in . Byter batterie och provar lite säkringar men den är helt död. Så jag måste ju åka till biltema för att införskaffa ny.

Alla rör är testade hos Akkelis Audio i fredags. Befanns friska men det är ju ingen garanti.

Fast nu vet jag att det skall vara en trög 1,6 A säkring.

Alltid något. MEn nu stängt av allt för att skaffa ny mätutrustning

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-10-21 13:50

Kronkan, Kjell & Co vid Frölunda Torg har glasrörssäkringar, ca 20 pix för ett 10-pack + multimetrar + öppet på söndagar. Iväg med dig nu!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-21 17:04

Adhoc skrev:Kronkan, Kjell & Co vid Frölunda Torg har glasrörssäkringar, ca 20 pix för ett 10-pack + multimetrar + öppet på söndagar. Iväg med dig nu!

Hejsan!

Hann sticka innan jag fick ditt goda råd. Blev Biltema på Hisingen och väl där en hygglig persisk restaurang där Popsnöret bjöd på lunch. En mulitmeter för 99 kr och säkringar för 14 kr men då för 5.

Men bara 1 A och inte tröga.

Sedan hem och då dog den igen.
Nu bytt alla rör och ställt in bias. Allt verkar hittills stabilt.

Vi får se. Hittills ett svävande problem. Om någon timme så kopplar jag in den igen med alla kablar och sånt. Då musik eller fortsatt feldiagnostisering.

Men om säkringen enligt spec skall vara trög 1,6 A går det då att använda vanlig 2 A eller skall man använda 1 A. Nu 1 A tills jag finner att allt stabilt.

Nu går det inte att starta den igen. Ny säkring, varma rör och så går säkringen igen.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-21 17:41

Men för he****e, varför tror du att 1A snabb säkring skulle funka när apparajten specar 1.6A trög säkring . . . :?

Fråga dig istället vad som gjorde att originalsäkringen rök . . . typ, men sätt för allt i världen inte in en 2A trög säkring.

Om det är monoförstärkare som du har så skulle i alla fallen jag flytta över rör samt säkring från den fungerande aparajten till den fallerande(med en biasjustering av slutrören) . . . om det skulle visa sig att detta fungerar felfritt så är det inte fel på stärkaren utan på något/några av rören . . . om säkringen däremot ryker så är chansen stor att ett verkstadsbesök är av nöden, både gissar å tror jag . . . typ :) Tyvärr så tror jag nog mest på det senare . . . :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2012-10-21 18:33

Sätt i en trög 1,6 som det ska vara.... Så slipper vi spekulera.

Fungerar det då är ju allt frid och fröjd, fungerar det inte så kan vi ju fortsätta gissa.

Det händer att säkringar brinner av utan att det är något fel!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-21 19:20

Om Kronkan följer mitt råd så kommer man ev snabbare fram till om felet kan härröra(sic!) från rören eller ifrån aparajten i sig . . . eller vad tror du ?
Men visst händer det att säkringar sticker utan att något är fel . . . typ. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-21 19:31

Säkringen behöver vara trög för att klara av nätdelselektrolyternas uppladdningsström. Framförallt om nätdelen har halvledarlikriktare och inte rör. Även glödtrådarna kan dra mer ström när dom är kalla dvs i startögonblicket. 1.6A trög är det som gäller.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-21 20:23

smile skrev:Sätt i en trög 1,6 som det ska vara.... Så slipper vi spekulera.

Fungerar det då är ju allt frid och fröjd, fungerar det inte så kan vi ju fortsätta gissa.

Det händer att säkringar brinner av utan att det är något fel!

Det är för sent att skaffa trög 1,6 A. Kjell har stängt för några timmar sedan.

Fast har slängt i en normal 2 A. Då får jag allt och fungera. Räknar kallt med att en normal 2 A i det snabba förloppet motsvarar en trög 1,6.
Det kan ju vara ett rör som inte är stabilt. Jag har ju bytt och provat olika.

Får skaffa ett lager T1.6 A.

Tål inte att längre vara utan ljud. Tystnaden är väl OK några dagar men ...

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-21 21:32

Flint skrev:Säkringen behöver vara trög för att klara av nätdelselektrolyternas uppladdningsström. Framförallt om nätdelen har halvledarlikriktare och inte rör. Även glödtrådarna kan dra mer ström när dom är kalla dvs i startögonblicket. 1.6A trög är det som gäller.

Verkar vara helt korrekt. Om jag sätter i en säkring med 1 A så går det att få den att starta om man sätter in rören en efter en. Detta för att försöka förstå om ngt rör har problem.

Så för att klara strömrusningen behövs det kraftigare grejer. Nu som jag sa tidigare har jag slängt in en vanlig 2A. Funkar hur fint som helst. Men skaffar självklart en trög 1,6.

Tack för hjälpen med att förstå vad beteckningen stod för. Gav mig ngn form plattform.

Sedan villl jag nog pröva mig tillbaka till de rör som satt i från början och identifiera vilket som har problem. Är tämligen säker på att det finns något problem där. Något började gnissla.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-21 23:03

Det låter vettigt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-22 19:25

Flint skrev:Det låter vettigt.

Tack till dig och alla andra som sökt hjälpa hjälplös Kronkan. Popsnöret tror nu att jag är tekniskt bevandrad.

Nu T1.6A i stärkaren!

Själv slänger jag på en införskaffad Blue Note inköpt idag.
3 Sounds albumet Moods från 1960. Mainstream jazz
https://www.youtube.com/watch?v=IylrUNm ... ure=relmfu

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-22 20:45

Bra att det funkar. Tippar att du har svårt att vara utan musik några längre stunder.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-22 20:49

Kanoners . . . :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-22 22:29

Laila skrev:Kanoners . . . :)

Nu får väl snart OT vara slut säger väl redaktören men lite soul kan inte skada på teknikavd. Som ett tack en
Impression - It´all right
https://www.youtube.com/watch?v=KOmd-WkJrSI

Jovist har Impressions en egen liten hylla i skivsamlingen.

Återgå till Teknikforum