Utvärdering av våtaspelning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
freddenacka

Utvärdering av våtaspelning

Inläggav freddenacka » 2012-10-17 01:55

Hej
Jag har skaffat analogis våtavspelningsarm och har testat denna mot en något sliten Tommy skiva av The Who.
Har inte lyssnat tillräkligt på dem för att kunna bedöma skillnaden tillräckligt men lägger upp exempel här så kan ni säga vad ni tycker.

http://www.filecentral.se/filecentral/a ... e759f542f1

Utrustning
Dual 503-3
Grado Gold
Nio 2|4
The Who "Tommy" 2,5 min samt hela första sidan. Engelsk Pressning 1969
Analogis Clean med tillhörande vätska.
Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-23 00:29

Ja, det låter väl som det brukar göra ungefär, vissa för- och vissa nackdelar.

Möjligen tycker jag mig märka att våtavspelningen är lite drabbad av "vatten-
planing", det vill säga en lite flukturerande LP-filterkaraktär som jag tror att
du kan komma undan med hjälp av ett något ökat nåltryck och/eller byte till
en lågviskösare vätska.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-10-24 08:23

Jag måste säga att jag har mycket svårt att höra någon större skillnad mellan de olika inspelningarna.
Har lyssnat på dem några gånger nu i hörlursstärkare och mina Byerdynamik och det är kanske något mindre knaster i våtavsplningen.
Tror du att det skulle märkas mer skillnad om jag ökad nåltrycket under våtavspelning?
Känns som om man vill ha en i alla fall märkbar skillnad om man ska utsätta sig för de extra jobbet ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-24 08:59

Frågan är knappast hur det låter nu. Men spela den våta skivan dagligen i en månad (och gör samma sak med den torra), sedan kan du göra en utvärdering. Bara som jämförelse, prova gärna att spela fukt-skivan utan fukt och jämför med den torra skivan.

Låt sedan den våta skivan ligga i någon vecka eller två och spela den sedan (vått). Jämför med den torra. Fortfarande positivt?

För mig är våt avspelning liktydigt med att förstöra skivan. Det slutar med att du har en samling skivor som du måste spela vått och att de i bästa fall inte låter sämre än om de spelats torrt.

/ B

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-10-24 09:13

Avspelningarna är från samma skiva.
Jag tvättade bort all vätska 2gr med vakuumtvätten efter att jag våtavspeglade den.
Jag såg det mer som ett sätt att få ut det sista när man spelar in dem digitalt men det verkar inte ge några större mirakel i mina öron i alla fall.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-24 09:33

Jobbet med att rippa en vinyl är sällan värt besväret. Jag gör det enbart på skivor som inte går att hitta på annat sätt. Jag har en hel del skivor där ljudet är bättre än motsvarande digitala utgåva, men då spelar jag digitalt när jag slölyssnar och vinylen när det finlyssnas :-)

Att minska knastret är förstås positivt, men jag skulle nog i första hand satsa på en bra skivspelare/tonarm/pickup samt bra riaa. Det sistnämnda spelar faktiskt stor roll, en del riaa verkar klippa pga knaster. Inte bara pga nivån utan även brantheten på transienterna. Det är i alla fall min amatörmässiga förklaring :-) i alla fall skiljer det mellan olika riaa-steg.

/ B

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-10-24 09:48

Riaat är jag väldigt nöjd med, det är detta som jag byggt själv med buggle som grund.
Jag föredrar i de flesta fall vinylskivan före de digitala utgivningarna så länge det inte är något irriterande fel i pressningen då.
Ibland är man dock trött och då kan det vara skönt med en cd skiva eller från datorn.
Bild

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2012-10-25 11:33

Man kanske skulle lansera våt avspelning av CD? Sälja någon dyr apparat för detta...

Annars håller jag med Bill i detta. Krångel med dubiöst resultat.

JohanR

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-25 11:50

RJohan skrev:Man kanske skulle lansera våt avspelning av CD? Sälja någon dyr apparat för detta...

Annars håller jag med Bill i detta. Krångel med dubiöst resultat.

JohanR

Det borde väl gå att integrera med en CD/DVD-rewinder?

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-10-25 15:53

Jo jag håller med, det var så delade meningar kring det så jag ville få en egen uppfattning nu när det gick att få tag i så pass billigt.

Jag tror att det kan ge en del for de som inte har möjligheten att tvätta sina skivor ordentligt.
En blöt borste före nålen lär få det tämligen rent vid avspelning. För mig som tvättar alla mina skivor så är resultatet inte tillräckligt mycket bättre för att jag skall orka.
En erfarenhet rikare :)

Återgå till Teknikforum