Hur få bort brus från förstärkare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Hur få bort brus från förstärkare?

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-10-25 13:22

Lowend skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Lowend skrev:Spelar just nu med en billig tvåkanalare som, förutom att den brusar mycket, låter väldigt trevligt.
Min fråga är:Vilka komponenter/konstruktionssätt/delar brukar det
vara som orsakar brus i en förstärkare? Går det att komma fram till detta är en moddning av "min" billiga förstärkare ett hett alternativ. :)

Ha-ha, så du har en sunkig integrerad historia. :lol: Skaffa en hembioförstärkare så blir du av med problemet! :wink:

He he, den lirar skjortan av mycket kan jag säga. Väldigt mycket 8)

Jag hittade lite specar på din burk. Med finessen "Super Bass System" som brukar finnas på riktigt billiga grejor, så kan man anta att den... inte är helt igenom seröst konstruerad. Med finessesn "Microphone input" på fronten, ser det ut som att den är ämnad för hem-Karaoke = billigt "djunk". Den "ohyggligt höga" disten är endast specad vid 0,5 watt uteffekt, undrar då om de inte vågade visa vad den distar när man spelar 1 watt!?! :lol: Eller huvaligen, hur mycket kan den tänkas dista vid 40 watt! Eller det här då: "Build in equalizer Pop, Rock, Classic, Flat" -> Tyder på att de slängt in en integrerad EQ-krets, f-n vet säkert vad den gör med ljudet, även om den är ställd på flat... Kan vara sådant där djunk som gör att den brusar mer än nödvändigt.
Frekvensomfånget som specas utan nivågränser brukar man kunna anta att det gäller -3 dB-punkter när inget anges, och isåfall är 20 - 20k USELT!
Jag tror du gillar den för att den har ett sound helt enkelt. Ett sound som du gillar. Men bara genom att titta på specen nästan skriker om att den klart förvränger ljud. Det är ingen seriös förstärkare enligt min mening. Jag tycker Flints förslag var bra, peppra den med en AK5:a om du har en, eller fråga Breivik om du kan låna hans.

Eltax Acura AMP-70
Hi-Fi integrated stereo amplifier

Features:
• 2 x 50W RMS
• Super bass system
• 6 x line input
• Volume control by remote
• Microphone input (Frontal)
• Frequenzy range 20Hz-20KHz
• Distortion < 0.05% @ 0.5W
• Tone control Treble, Bass
• Build in equalizer Pop, Rock, Classic, Flat
• Analogue audio inputs Phono, CD, AV1, AV2, Tuner, Tape, EQ
• Analogue audio outputs Tape rec, EQ
• Headphone output Yes, on front panel
• Mains voltage 220-240V / 50-60Hz
• Dimensions (HxWxD) 135 x 420 x 215mm
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-10-25 13:23

Lowend skrev:
aisopos skrev:Brusar det oavsett vald signalkälla?

Brusar det även utan signalkälla inkopplad?

Brusar det olika mycket beroende på vad volymkontrollen står på?

1. Ja.

2. Ja.

3. Skruvar jag upp utan signalkälla aktiverad så ökar bruset.

Då är det brus i förstärkaren själv, och (troligen) inte signalkällorna eller någon mismatch mellan signalkälla och stärkare.

Och bruset uppstår tidigt i förstärkaren. Någon ingångsbuffert tro?

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-25 13:32

Johan_Lindroos skrev:
Lowend skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Lowend skrev:Spelar just nu med en billig tvåkanalare som, förutom att den brusar mycket, låter väldigt trevligt.
Min fråga är:Vilka komponenter/konstruktionssätt/delar brukar det
vara som orsakar brus i en förstärkare? Går det att komma fram till detta är en moddning av "min" billiga förstärkare ett hett alternativ. :)

Ha-ha, så du har en sunkig integrerad historia. :lol: Skaffa en hembioförstärkare så blir du av med problemet! :wink:

He he, den lirar skjortan av mycket kan jag säga. Väldigt mycket 8)

Jag hittade lite specar på din burk. Med finessen "Super Bass System" som brukar finnas på riktigt billiga grejor, så kan man anta att den... inte är helt igenom seröst konstruerad. Med finessesn "Microphone input" på fronten, ser det ut som att den är ämnad för hem-Karaoke = billigt "djunk". Den "ohyggligt höga" disten är endast specad vid 0,5 watt uteffekt, undrar då om de inte vågade visa vad den distar när man spelar 1 watt!?! :lol: Eller huvaligen, hur mycket kan den tänkas dista vid 40 watt! Eller det här då: "Build in equalizer Pop, Rock, Classic, Flat" -> Tyder på att de slängt in en integrerad EQ-krets, f-n vet säkert vad den gör med ljudet, även om den är ställd på flat... Kan vara sådant där djunk som gör att den brusar mer än nödvändigt.
Frekvensomfånget som specas utan nivågränser brukar man kunna anta att det gäller -3 dB-punkter när inget anges, och isåfall är 20 - 20k USELT!
Jag tror du gillar den för att den har ett sound helt enkelt. Ett sound som du gillar. Men bara genom att titta på specen nästan skriker om att den klart förvränger ljud. Det är ingen seriös förstärkare enligt min mening. Jag tycker Flints förslag var bra, peppra den med en AK5:a om du har en, eller fråga Breivik om du kan låna hans.

Eltax Acura AMP-70
Hi-Fi integrated stereo amplifier

Features:
• 2 x 50W RMS
• Super bass system
• 6 x line input
• Volume control by remote
• Microphone input (Frontal)
• Frequenzy range 20Hz-20KHz
• Distortion < 0.05% @ 0.5W
• Tone control Treble, Bass
• Build in equalizer Pop, Rock, Classic, Flat
• Analogue audio inputs Phono, CD, AV1, AV2, Tuner, Tape, EQ
• Analogue audio outputs Tape rec, EQ
• Headphone output Yes, on front panel
• Mains voltage 220-240V / 50-60Hz
• Dimensions (HxWxD) 135 x 420 x 215mm

Jag sa ju att den var billig :lol: Men faktum är att den låter bra, både öppet och med bra transientsvar och en härlig fyllighet. Om den distar så är det inget som stör, brukar vara känslig för sånt men upplever inte att den fnisslar till ljudet på något störande sätt. :)

Den "inbyggda" equalizern är inte inkopplad, har testat för skojs skull men den gör inte saker och ting bättre så den får vara.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-25 13:34

aisopos skrev:
Lowend skrev:
aisopos skrev:Brusar det oavsett vald signalkälla?

Brusar det även utan signalkälla inkopplad?

Brusar det olika mycket beroende på vad volymkontrollen står på?

1. Ja.

2. Ja.

3. Skruvar jag upp utan signalkälla aktiverad så ökar bruset.

Då är det brus i förstärkaren själv, och (troligen) inte signalkällorna eller någon mismatch mellan signalkälla och stärkare.

Och bruset uppstår tidigt i förstärkaren. Någon ingångsbuffert tro?

Ja säg det, kan säga att skärmning och dylikt är åt det usla hållet, den är nämligen känslig för mobila signaler och störningar. :oops:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-10-25 14:15

Lowend skrev:3. Skruvar jag upp utan signalkälla aktiverad så ökar bruset.

Är den tyst med volymkontrollen helt stängd?

Om så är fallet är troligen slutstegsdelen tyst i alla fall.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 14:56

Ja, jag tror att den felande delen i stärkaren vore ganska lätt att både hitta och att åtgärda. Tippar på en halvtaskig kompromiss nånstans i konstruktionen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-26 07:39

Det var många tveksamma funktioner i den där brusande förstärkaren... Går det att göra bypass på några av dem?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-10-26 10:21

beror på om alla de (onödiga ) funktionerna sköts av en dsp som.oxå tar hand.om volymen och rent av är så smart att den tar hand om resten som kanalväljare , ir mottagning , mao en spezzialer krets. då är det kört.

är det dock mera modulärt uppbyggt brukar det gå att hitta strategiska ingreppspunkter för bypaasbygling. utan schema , forget it.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-26 10:38

RogerGustavsson skrev:Det var många tveksamma funktioner i den där brusande förstärkaren... Går det att göra bypass på några av dem?

EQ:n kopplas in antingen via fjärren eller knappar på fronten, har den aldrig inkopplad. Kör utan några som helst "tillsatser". :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-26 10:39

rikkitikkitavi
Tänkte skriva nåt liknande tidigare. Min hypotes om dålig kompromiss bygger på att det är frågan om rena anloga fel. Om det finns digitala prylar inblandade vilar jag min väska.
Senast redigerad av Flint 2012-10-26 10:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-26 10:40

Flint skrev:Ja, jag tror att den felande delen i stärkaren vore ganska lätt att både hitta och att åtgärda. Tippar på en halvtaskig kompromiss nånstans i konstruktionen.

Ja det är säkert så, men faktum är att den kan spela den jäkeln och därför hade ett ingrepp för att få bukt med bruset varit klockrent. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-26 10:43

Lowend
Jag gilla stärkaren men om bruset se föregående inlägg.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-26 10:47

Flint skrev:Lowend
Jag gilla stärkaren men om bruset se föregående inlägg.

Såg det och jag vilar också min väska i så fall. :?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-26 19:31

Johan_Lindroos skrev:...
Ha-ha, så du har en sunkig integrerad historia. :lol:

+1 :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-26 22:43